آلیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

لزوم حمایت وزارت امور خارجه و وزارت علوم از حقوق 64 دانشجوی اخراجی در نروژ

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: وزارت امور خارجه و وزارت علوم باید برای احقاق حق این دانشجویان تلاش کرده و از موضع آنان حمایت کنند.

"فاطمه آلیا" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی در کشور نروژ، با ابراز تاسف، گفت: این موضوع  خبر تلخی بود که در هفته گذشته در خروجی رسانه‌ها منتشر شد.   
 
وی اخراج این دانشجویان را به بهانه تحصیل در رشته فیزیک و فناوری هسته‌ای دانست و گفت: از وزارت علوم در این راستا انتظار داریم که اقدامات لازم را انجام دهد و همچنین وزارت امور خارجه نیز به همتایان خود در آن کشور تذکر دهد.   
 
آلیا با بیان اینکه در این راستا سر و صداهای آمریکایی‌ها در توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران گسترش پیدا کرد، تصریح کرد: این سر و صدا‌ها روی سیاست‌ها و تصمیمات کشورهای دیگر تاثیر گذاشته و اولین بازخوردش را در نروژ مشاهده کردیم.   
 

وی با بیان اینکه در دنیایی که حقوق بشر مطرح است، متاسفانه در حق این دانشجویان اجحاف شده، تصریح کرد: چرا باید این کشور‌ها با نقاب‌های حقوق بشری به کشورمان فشار بیاورند و چرا باید این ۶۴ دانشجو از حقوق اولیه خود که تحصیلات است، بازبمانند.   
 
عضو کمیسیون آموزش مجلس، با بیان اینکه آیا فعالیت در رشته‌های خاص محدودیت برای ایرانیان است یا این محدودیت درباره همه دانشجویان اعمال می‌شود!، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه و وزارت علوم باید برای احقاق حق این دانشجویان تلاش کرده و از موضع آنان حمایت کنند.

همچنین این نماینده اخیرا در صحن علنی مجلس ، در تذکری کتبی به وزیر امور خارجه خواستار پیگیری حقوق و حمایت قانونی از تعداد 64 دانشجوی رشته فناوری هسته‌ای اخراجی از دانشگاه نروژ شد که مصداق بی‌احترامی به ملت ایران است.

گفتنی است، "جواد هروی" رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اخراج این 64 دانشجوی ایرانی در نروژ، گفت: ممانعت از تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌هایی همچون فیزیک، الکترونیک، متالوژی و غیره نوعی بهانه تراشی غرب بر سر پیشرفت علمی جوانان ایرانی است که نوعی ادامه روند تحریم‌های غرب، به خصوص آمریکا علیه ایران است.
 
وی گفت: کشور ما نسبت به اینگونه واکنش‌ها که کاملا تکراری است باید آگاهانه و قاطع پاسخ دهد و با فراهم کردن زمینه مساعد تحصیلی در این رشته‌ها در کمال پیشرفت و تجهیزات بومی مشت محکمی بر دهان دشمنان و بهانه جویان پیشرفت علمی کشور زند.
 
هروی با بیان اینکه کشورهای غربی از پیشرفت علمی ایران در هراس‌اند خاطرنشان کرد: ما باید با یک حرکت کارشناسی شده ضمن حمایت از جوانان دانشجوی کشور زمینه مساعد تحصیل را برای آنان در داخل کشور فراهم سازیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار