آخوندی در صحن علنی:

به تمام تعهدات دولت گذشته در حوزه مسکن مهر پایبندم/ مدافع حقوق تک‌تک خریداران مسکن مهر هستم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشرفت مسکن مهر در زمان من با قاطعیت تمام در حال پیگیری است گفت: به تمام تعهداتم در حوزه مسکن مهر پایبند هستم و آن را به سرانجام خواهم رساند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز (سه‌شنبه، 16 اردیبهشت) در پاسخ به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص که علت توقف اجرای مسکن مهر چیست؟ اظهار داشت: سوال کردن حق نمایندگان و پاسخ دادن وظیفه ما است.

وی ادامه داد: پیشرفت مسکن مهر در دوره من با قاطعیت تمام در حال پیگیری است و گفته‌ام که به تمام تعهدات دولت گذشته در حوزه مسکن مهر پایبندم و آنها را انجام می‌دهم. همچنین در خصوص پیشرفت کار نیز قرار بود 50 هزار میلیارد تومان اعتبار داده شود و تا وقتی من بودم، 48 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما کوچکترین توقفی در امر مسکن مهر نداشتیم و خودم را جای خریداران مسکن مهر می‌گذارم و مدافع حقوق تک تک خریداران مسکن مهر هستم.

آخوندی در ادامه در خصوص پیشرفت پروژه مسکن مهر افزود: قرار بود 50 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسکن مهر داده شود و تا وقتی من آمدم 48 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود و با توجه به بودجه سال 1392 که اعطای هر گونه اعتبار بانکی از سوی بانک مرکزی محدود کرده بود دو هزار میلیارد تومان الباقی مانده بود و علی رغم نظر دولت مبنی براینکه مسکن مهر به نحوی تأمین اعتبار نشود که هیچ رقمی به پایه پولی کشور افزوده نشود. اما موفق شدیم سقف 50 میلیارد را به تصویب برسانیم و این تعهد را از بانک مرکزی دریافت کردیم که هر هفته 110 میلیارد تومان بابت اعتبارات مسکن مهر پرداخت شود.

وی گفت: خواسته مردم این بود که مدت تسهیلات از 15 به 24 ماه افزایش پیدا کند که این موضوع در دوره من انجام شد. همچنین در بحث مالیات مسکن مهر سازمان های مالیاتی به صورت متفاوت مالیات دریافت می کردند، اما ما این موضوع را ابلاغ کردیم که در تمام کشور از هر واحد مسکن مهر بیش از 300 هزار تومان مالیات دریافت نشود.همچنین ابلاغ کردیم که بابت هر متر مربع مسکن مهر بیش از 5 هزار و 200 تومان بابت تأمین اجتماعی دریافت نشود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یک و نیم واحد مسکونی مسکن مهر نازک کاری شده است، گفت: همچنین بیش از 200 هزار واحد مسکونی در دوره من واگذار شده است و 120 هزار واحد مسکونی در حال آماده واگذاری است. در سال 92 ، 1200 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای مسکن مهر صورت گرفته است و در شهرهای جدید دو هزار و 400 میلیارد تومان میزان سرمایه گذاری است. ضمن اینکه در شهرهای جدید ما 260 میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم.

آخوندی با بیان اینکه مسکن مهر با قوت و سرعت بیشتری ادامه دارد، افزود: البته مرحله نازک کاری با سختی پیش می رود و برای اینکه بتوانیم در حوزه تعاونی، کار، تأسیسات روبنایی و زیربنایی موفق باشیم تمام استان‌ها را استان به استان دعوت کرده و مشکلات آنها را حل کرده‌ایم و در این زمینه کمیته‌ای را با وزارت تعاون به صورت مشترک در این زمینه تشکیل داده‌ایم تا مشکلات حل شود.

وی اظهار داشت: مسکن مهر نه تنها متوقف نشده، بلکه عملیات آن با قوت بیشتری ادامه دارد. من یک نفر را به عنوان قائم مقام وزیر در مسکن مهر انتخاب کردم و به تمام نمایندگان می گویم هرکدام از شما راجع به هر پروژه‌ای مشکل داشتید به قائم مقام من مراجعه کنید من پروژه به پروژه رسیدگی می‌کنم و پاسخگوی تمام مشکلات هستم. ما کوچکترین توقفی در امر مسکن مهر نداشتیم و خودم را جای خریداران مسکن مهر می‌گذارم و مدافع حقوق تک تک خریداران مسکن مهر می‌دانم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به اظهارات حاجی دلیگانی گفت: آقای حاجی دلیگانی در سخنان خود اعلام کرد که من متعهد به تمام تعهدات قبلی هستم و وی در مورد مسکن مهر شاهین شهر شاهد است که تمام موارد ارجاع شده مو به مو پیگیری شده و با آقای حاجی توافق کردیم.

آخوندی ادامه داد: اندیشه من این است که ما به گفتمان امام خمینی (ره) در فرمان 21 فروردین 58، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرای اصل 44 قانون اساسی ایشان در ابلاغ اقتصاد مقاومتی بازگردیم متوجه می‌شویم که روح این سیاست‌ها چند نکته را متذکر می‌کند؛ اول اینکه دولت از درگیری در کارهایی که مردم می‌توانند آن را انجام دهند خودداری کنند. حالا آیا مسکن بخشی نیست که بخش خصوصی می‌توانست در آن فعال باشد؟  امام خمینی(ره) فرمودند که گروهی از مهندسان شهرها نمایندگان مردم و روحانیت سرپرستی کار را برعهده گیرند و مردم آن را انجام دهند.

وی گفت: در بحث مسکن مهر برای اولین بار کاری که مردم می‌توانستند انجام دهند دولت درگیر آن شد و نتیجه این شد که وزارت راه و شهرسازی از مأموریت اصلی خود عقب ماند. اندیشه من این است که ما باید به احیای وزارت راه و شهرسازی بازگردیم و از تبدیل شدن وزارت راه و شهرسازی به وزارت مسکن مهر خودداری کنیم. اگر ما تمام وزارتخانه را در یک موضوع خلاصه کنیم مورد توجه شما نیست.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سوال حاجی دلیگانی مبنی براینکه چرا در مورد مسکن مهر نقدی می‌کنید، اظهار داشت: مسکن مهر در جهت انتخاب مکان بیش از 9 هزار هکتار را انتخاب کرد. مکان یابی در جاهایی انجام شد که فاقد امکانات زیربنایی بود. و این مکان یابی مغایرت اساسی با طرح‌های معماری و شهرسازی داشت.مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرده بود که تمام امکانات خود را در بخش بافت های فرسوده و حاشیه‌ای خرج کند. حالا اگر 150 هزار میلیارد تومان پولی که از بانک مرکزی به بخش مسکن مهر تزریق شد اگر در بافت‌های فرسوده تزریق شده بود آیا می‌دانید چه کارهای بزرگی انجام می‌شد و هم اکنون ما گرفتار این نبودیم که به فکر تأسیسات روبنایی واحدهایی باشیم که در خارج از شهرها قرار دارد.ضمن اینکه هم اکنون در زمینه تأمین آب، گاز، برق با مشکل مواجه هستیم.

آخوندی با بیان اینکه کدام یک از واحدهای مسکن مهر با معیار اسلامی ایرانی تطابق دارد، تأکید کرد: من نمی‌خواهم کارهای گذشته را نادیده بگیرم، ولی باید بدانیم که چه اشکالاتی وجود داشت. از جهت تأمین مالی شما شاهد بودید که  از طریق پول پرقدرت تورم ایجاد کرد. ما تمام تعهدات را تأمین مالی کردیم بدون حتی توسل به یک ریال از پول پرقدرت. در بخش مکان یابی رفتن به بیرون شهر قطعا برای مردم پرهزینه است و در پیام امام (ره) ایشان می‌فرمایند مکان‌ها را در جاهای مرغوب انتخاب کنید و نگذارید شهرها به بخش اعیان نشین و فقیر نشین تقسیم شود. اما به این نحو که ما مجموعه‌های بزرگ فقط برای طبقه کم درآمد ایجاد کنیم، آیا یک اقدام خوب است یا یک اقدام طبقاتی است.

وی ادامه داد: ما در شهر پرند با مشکل کم آبی مواجه هستیم و قرار بود ما در این شهر 130 هزار جمعیت داشته باشیم، اما در یک جلسه تصمیم گرفته شد که جمعیت این شهر به 500 هزار نفر افزایش یابد بدون کوچکترین اندیشه‌ای برای ایجاد تأسیسات زیربنایی. آیا مردم کالا هستند که یک دفعه 400 هزار نفر را در یک جا نگه داریم. در شهر پردیس که با هزاران گرفتاری تأسیسات زیربنایی مواجه هست تصمیم گرفته شد جمعیت 150 هزار نفری به 500 هزار نفر افزایش یابد. ما باید در این زمینه تجدید نظر کنیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم ادامه سیاست‌های غلط گذشته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: من از جهت اینکه به مردم متعهدیم تمام تعهدات را می‌پذیرم و مخلص مردم هستم. ولی از نمایندگان کمک و یاری می‌طلبم که اگر قرار است صدها هزار میلیارد تومان در بخش مسکن هزینه کنیم در جای خودش هزینه کنیم. اگر این پولها در جای خودش و در بافت‌ها هزینه می‌شد و در جهت بهبود زندگی حاشیه‌نشین‌ها هزینه می‌شد به مراتب وضعیت ما بهتر بود.

آخوندی در پایان با اشاره به طرح جدید وزارت راه خاطرنشان کرد: این طرح قرار بود با حذف قیمت زمین، قیمت‌ها را کاهش دهد، اما در پایان این طرح قیمت زمین 9 برابر اضافه و قیمت مسکن 6 برابر اضافه شد. بنابراین نشان می‌دهد که طرح مسکن مهر به اهداف خود نرسیده و نیاز به تجدید نظر دارد ولی در طرح جامع جدید در همه موارد تجدیدنظر خواهم کرد و سعی می‌کنم در بودجه 94 تمام این موارد را اصلاح کنیم و با کمک شما طرحی مبتنی بر گفتمان امام (ره) و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و با احیای وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.

در پایان سخنان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن تشکر از پاسخ وی گفت: مسکن مهر موضوع مهمی است و پروژه سنگینی است که در کشور پراکندگی زیادی دارد و باید همه ابعاد و نیازهای آن را حل کرد که انشاء الله وزیر راه این مشکلات را برطرف کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار