در مراسم روز بزرگداشت ماما عنوان شد

افزایش تعرفهٔ ۴ برابری، امتیازی برای "ماما‌ها"

وزیر بهداشت با بیان اینکه از امروز طرح تحول سلامت در سراسر کشور آغاز می‌شود، گفت: یکی از خدماتی که در این طرح به مردم ارائه می‌شود، رایگان شدن زایمان طبیعی است که افزایش ۴ برابری تعرفه برای ماما‌ها به عنوان یک امتیاز تشویقی برای رواج این نوع زایمان است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز ۱۵ اردیبهشت در مراسم روز جهانی ماما با بیان اینکه به دلیل کاهش رشد جمعیت فرصت‌های کافی در اختیار ماما‌ها قرار نمی‌گیرد، گفت: مجلس و دولت برنامه‌های افزایش سیاست‌های جمعیتی را در این راستا دارند که بتوانند معضلی که توهم نیست، بلکه یک مخاطره است را از دید روشن فکری حل کنند و مردم باید به این باور برسند که رشد جمعیت در برخی نقاط کشور مخاطره آمیز شده‌ است و باید توجه جدی به آن شود. 

وی با اشاره به اینکه نقش شما در کاهش رشد مرگ و میر مادران و نوزاد بسیار ارزنده است عنوان کرد: ما هنوز تا رسیدن به ارتقاء سلامتی که در شان مردم است فاصله داریم و حتی این فاصله در کشورهای منطقه که بسیار از ما کوچک‌تر هستند نیز دیده می‌شود. 

وی گفت:باید توجه داشت که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید اجرا می‌شد و اجرای آن هم بسیار سخت بود، اما منافع اجرای آن به حوزهٔ سلامت گره زده شد و فرصت طلبی‌های ما هم در این حوزه بی‌تقصیر نبود. بنابراین ما به دلیل اینکه با جان مردم سروکار داریم باید از این فرصت استفاده کنیم و بتوانیم بخشی از عقب‌ ماندگی‌های خود را جبران کنیم. 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت بسته‌های مختلفی برای ارائهٔ خدمت در نظر گرفته شده، افزود: یکی از این بسته‌ها مربوط به ترویج زایمان طبیعی است که البته اختصاص یک بستهٔ تنها به زایمان طبیعی تنها به دلیل افزایش آمار سزارین نبوده بلکه بخشی از آن برای حل مشکل اشتغال ماما‌ها، مسائل اقتصادی، مسائل آموزشی در حوزهٔ مامایی و نحوهٔ به کار گیری متخصصین زنان و مامایی در این رشته بوده است. 

هاشمی ادامه داد: تعرفه‌های نا‌عادلانه برای متخصصین و ماما‌ها یک فرهنگ غلط را ایجاد کرده که همهٔ مردم تصور کنند سزارین بهترین روش زایمان است در حالی که آمار سزارین ما ۷۰ درصد در کشور است، باید فرهنگ سازی در خصوص عوارض سزارین و در معرض خطر بودن بیشتر نوزاد در این روش صورت گیرد. برای تشویق ماما‌ها راهکارهایی همچون افزایش تعرفه‌های ۴ برابری برای ماما‌ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ما از نظر فضا و امکانات زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها دچار مشکل هستیم و کمتر در بیمارستان‌های دولتی بخشی را سراغ داریم که برای زایمان طبیعی با امکانات در نظر گرفته شده باشد، در واقع در بیمارستان‌های دولتی به دلیل فاصله گرفتن ماما‌ها از بالین بخش‌های زایمان طبیعی تبدیل به بخش‌های پر درآمد برای بیمارستان‌های دولتی شده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بستهٔ طرح تحول سلامت عنوان کرد: ماندگاری بیشتر پزشکان در مرز‌ها و مناطق محروم کشور، دستگیری بیشتر از بیماران صعب العلاج و ارائهٔ خدمات به حاشیه نشین‌های شهر‌ها از اهداف این طرح می‌باشد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار