آسوشیتدپرس گزارش داد:

افزایش امید‌ها برای دستیابی به توافق نهایی میان ایران و 1+5

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد امیدها برای دستیابی به توافق میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان هسته ای ایران و شش قدرت جهان هفته جاری در نیویورک با هم دیدار  کردند. همزمان امیدواری ها مبنی بر دستیابی طرفین به توافقی قبل از بیستم ژوئیه افزایش یافته است. طرفین باید درباره مسائل بسیار دشوار با هم مذاکره کنند به همین علت ممکن است دستیابی به توافق دشوار یا حتی غیرممکن شود. اما روسیه، آژانس بین المللی انرژی اتمی و کارشناسانی که مذاکرات را پیگیری می کنند تاکید کرده اند ایران در حال همکاری است. بنظر می رسد طرفین مایلند توافقی حاصل شود. 

آسوشیتدپرس گزارش داد امیدها برای دستیابی به توافقی میان ایران و شش قدرت جهانی زمانی افزایش یافت که اعلام شد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته جاری از دو مرکز هسته ای ایران بازدید خواهند کرد. "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است بازرسان آژانس روزهای دوشنبه و سه شنبه از یک معدن اورانیوم و مرکز ذخیره سازی اورانیوم در مرکز ایران در شهرهای اردکان و یزد بازدید خواهند کرد.

"داریل کیمبال" مدیر اجرایی مرکز کنترل تسلیحات در واشنگتن تاکید کرد مذاکره کنندگان به دفعات اعلام کرده اند تا زمانی که همه مسائل مورد اختلاف حل نشوند هیچ توافقنامه ای میان طرفین امضا نخواهد شد. وی در عین حال گفت به روند کنونی مذاکرات هسته ای ایران و امکان دستیابی به توافق در این خصوص امیدوار است. نشانه های انعطاف پذیری از سوی دو طرف مذاکره مشاهده می کنیم که این نشانه ها امیدوار کننده و عملگرایانه هستند این روند زمینه را برای دستیابی به توافق نهایی فراهم می کند.

کارشناسان ایران و گروه پنج بعلاوه یک که هفته جاری در نیویورک با هم مذاکره می کنند محورهای مذاکرات مقامات وزارتی طرفین را آماده می کنند.  قرار است  نشست وزرای طرفین در سیزدهم ماه می در وین برگزار شود.

نشست کارشناسان ایران و گروه پنج بعلاوه یک از روز دوشنبه پشت درهای بسته شروع شد. این نشست در حاشیه سومین و آخرین نشست آماده سازی کنفرانس تجدید نظر در پیمان ان پی تی برگزار می شود.

"پاتریشیا لویس" رئیس سابق مرکز تحقیقاتی خلع سلاح سازمان ملل که اکنون مدیر بخش تحقیقات درباره امنیت بین المللی در موسسه سلطنتی لندن است گفت در رویکرد ایران در مقایسه با دو سال گذشته تغییرات بسیار گسترده ای ایجاد شده است. وی گفت اکنون حرکت واقعی به سمت جلو وجود دارد و پیشرفت های عینی حاصل شده است هر چند گام هایی که تاکنون برداشته شده است کوچک هستند اما اهمیت زیادی دارند.

آسوشیتدپرس گزارش داد اکنون ایران و شش قدرت جهانی برای دستیابی به توافقی تا تاریخ بیستم ژوئیه تلاش می کنند. در پایان مذاکرات نهم آوریل محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد ایران و طرف های مقابل در مورد بخشی از مسائل با هم به توافق رسیده اند. بعد از آن مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در اواسط آوریل گفت طرفین به تعهداتی که امضا کرده اند پایبند بوده اند.

داریل کیمبال مدیر اجرایی مرکز کنترل تسلیحات در واشنگتن گفت دشوارترین مسائلی که کارشناسان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، هفته بعد باید درباره آنها با هم مذاکره کنند مسائلی مانند تعداد سانتریفیوژهایی است که به ایران اجازه داده خواهدشد با آنها غنی سازی کند همچنین دوره زمانی انجام این فعالیت هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت در عین حال درباره چگونگی و جدول زمانبندی رفع تحریم ها هم گفتگو خواهد شد.

"میخائیل اولیانووف" مدیر بخش خلع سلاح در وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس تجدید نظر در پیمان ان پی تی گفت ایران به شکل بی سابقه ای همکاری های سازنده خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد و شش قدرت هم این امیدواری را ایجاد کرده اند که مذاکرات هسته ای با موفقیت به پایان برسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار