تبریز/

ارس؛ ظرفیت تبدیل شدن به هاب ترانزیتی بین المللی را دارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس گفت: ترانزیت خارجی انجام یافته از منطقه آزاد ارس در سال 1392 ارزشی بالغ بر 7هزار میلیارد ریال داشت که در مقایسه با سال گذشته معادل 703 درصد رشد نشان میدهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،خادم عرب باغی افزود: در مدت یاد شده ارزش وزنی کالاهای ترانزیت شده به کشورهای خارجی از این منطقه 72 هزار و 71 تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 1391 رشد 368 درصدی داشته است.

وی رشد آمار و شاخص های اقتصادی در ارس را نشانگر قابلیت این منطقه آزاد برای تبدیل شدن به هاب بین المللی ترانزیتی اعلام کرد و گفت: ما برای راهیابی به بازارهای بزرگ دنیا با فکر و برنامه و اتکا به مزیت های اقتصادی حرکت می کنیم.

عرب باغی به اهمیت ایجاد مسیرهای ارتباطی حمل و نقلی جدید در منطقه اشاره کرد و گفت: بررسی های اولیه برای فعالسازی کریدور جدید ارتباطی از مسیر جلفا نخجوان قارص در حال انجام است که در صورت تحقق این امر و دسترسی نزدیکتر به ترکیه و اروپا از طریق نخجوان شاهد تحولی اساسی در ارتباطات حمل و نقلی این منطقه و کشور خواهیم بود.

وی تامین و گسترش زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و اصلاح قوانین حمل و نقلی و توجه ویژه به نقش مناطق آزاد در صادرات مجدد کالا برای ایجاد ارزش افزوده در راستای تحقق اهداف اقتصادی کشور را از اهم عوامل رونق بیش از پیش ترانزیت دانست.

عرب باغی ضمن تقدیر از حسن توجه ریاست محترم جمهوری به منطقه آزاد ارس و پیگیری موضوعات این منطقه در ارتباط با کشورهای همسایه افزود: مناطق آزاد ایران و بخصوص منطقه آزاد ارس با موقعیت استراتژیک ، پیشینه مشخص و کهن در تجارت و بازرگانی بهترین مناطق برای ارتقاء جایگاه ایران در حوزه حمل و نقل بین المللی هستند.

وی همچنین از رشد 47 درصدی تولید در سال 1392 نسبت به مدت مشابه سال 1391 در منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: میزان تولیدات ارس در سال گذشته با وزنی بالغ بر 45 هزار و 317 تن به ارزشی برابر با سه هزار و 730 میلیارد ریال رسید.

عرب باغی گفت: هم اکنون حدود 180 واحد تولیدی و صنعتی جدید در این منطقه در حال احداث می باشند و با بهره برداری از این واحدها تا سه سال آینده اقتصاد در ارس چهره ای متفات خواهد داشت.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ارس ، ظرفیت ، تبدیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.