راهنمايي جامع براي آنهايي كه قصد انتخاب دارند

كدام لپ تاپ مناسب شماست؟ + معرفي برند هاي برتر بازار لپ تاپ

آيا مي دانيد كه با توجه به توان مالي و نوع كارتان چه لپ تاپي را انتخاب كنيد؟

 به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران به نقل از بايت؛ از يک منظر کلي کاربران نوت‌بوک را مي‌توان در پنج کلاس مختلف تقسيم‌بندي کرد. دسته اول به کاربران رده اپراتوري با استفاده سبک و حداقل بودجه تعلق دارد؛ جايي که دستگاه‌هاي حاضر در اين رده به علت قيمت پائين، بيشتر مورد توجه دانشجويان و افراد با بودجه محدود و کاربري ساده قرار مي‌گيرد. اين مدل‌ها حوزه قيمتي آن‌ها از حوالي 450 هزار تومان آغاز مي‌شود.
 
 
دومين دسته در اين تقسيم‌بندي کاربران نيمه حرفه‌اي با کاربري غير گرافيکي مي‌باشند که از نيازهاي پردازشي بالايي برخوردار بوده و سرعت پردازنده و حافظه RAM براي آن‌ها حرف اول و آخر را مي‌زند. اين دسته به کارت گرافيک بالا احتياج چنداني ندارد و ظاهر دستگاه نيز در انتخاب آن‌ها نقش بزرگي ايفا نمي‌کند. عمده کاربران اين وسيله به اندازه کوچک صفحه‌نمايش در راستاي کاهش وزن دستگاه بسيار توجه مي‌کنند؛ فاکتوري که با توجه به ميزان جابه‌جايي کاربران اين رده کاملا ضروري به نظر مي رسد. قيمت دستگاه‌هاي حاضر در اين کلاس کاربري از زير يک ميليون تومان تا بالاي 2 ميليون تومان ادامه دارد.
 
دسته سوم کاربران حرفه‌اي گرافيکي با کاربري غير بازي هستند که فاکتورهايي چون ابعاد و نوع صفحه نمايش، پورت‌هاي ورودي و خروجي کامل و البته کارت گرافيک‌هاي حرفه‌اي سه بعدي اهميت فراواني براي آن‌ها دارد عمده مدل‌هاي قابل اشاره در اين دسته که از تنوع برندي کم‌تري نيز نسبت به سايرين برخوردارند در کلاس قيمتي 1200 تا 1800 ميليون تومان قرار دارند.
 

 
چهارمين دسته به کاربران غير حرفه‌اي گرافيکي با کاربري بازي تعلق دارد که هدف اصلي اين افراد از خريد نوت‌بوک همانا بازي کردن است. صفحه‌نمايش‌هاي بزرگ و با کيفيت، کارت‌هاي گرافيک پيشرفته و البته پردازنده‌هاي پر قدرت مهم‌ترين نيازهاي افراد حاضر در اين دسته را تشکيل مي‌دهند. آخرين دسته در اين تقسيم‌بندي کاربران حرفه‌اي با استفاده طولاني مدت و سنگين هستند که از دستگاه خود به مانند يک دسک‌تاپ واقعي استفاده کرده و وزن و اندازه بسيار بالا، صفحه‌نمايش بزرگ از مهم‌ترين موارد هميشه همراه اين کلاس است. وضوح Full HD براي صفحه‌نمايش و برخورداري از کارت گرافيک‌هاي قوي در کنار ديگر ويژگي‌هاي مهم پردازشي اين مدل‌ها را براي افراد با کاربري بازي نيز مناسب مي‌نمايد.
 
 
از کاربران مختلف با کاربري‌هاي گوناگون که بگذريم برندها و شرکت‌هاي مهم توليدکننده نوت‌بوک نيز نقش مهمي در انتخاب نهايي کاربران ايفا مي‌کنند. مهم ترين برندهاي حال حاضر بازارهاي داخلي شامل Sony، Dell، HP، ايسر، فوجيتسو زيمنس و ايسوس است که هرکدام سهم مشخصي از بازار در رده‌هاي گوناگون داشته و اغلب در رده خود موفق نيز ظاهر شده‌اند. البته به جز اين موارد شرکت‌هاي ديگري همچون توشيبا، MSI و لنوو نيز در اين بازار نقش دارند که البته ميزان فروش آن‌ها با ديگر مدل‌هاي ياد شده قابل مقايسه نيست.
 
جايگاه جهاني سوني بسيار پايين‌تر از آن چيزي است که در ايران وجود دارد. محصولات اين شرکت تقريبا در تمامي کلاس‌ها حضور دارند اما تمرکز سوني بيش از همه بر تنوع اندازه صفحه‌نمايش سوني تمرکز پيدا کرده است؛ جايي که از رده نوت‌بوکي P و W با اندازه زير 10 اينچ تا سري AW با صفحه‌نمايش‌هاي 18 اينچي را در اين گروه مي‌توان يافت. داستان در مورد دومين شرکت پرفروش داخلي يعني Dell اندکي متفاوت است. جايي که اين شرکت محصولات مختلف خود را در شش دسته با کارايي‌هاي مختلف تقسيم‌بندي کرده و تقريبا در تمامي رده‌ها از اکثر اندازه‌هاي مهم صفحه‌نمايش استفاده نموده است.
 
اين دسته‌بندي‌ها شامل سري نوت‌بوکي Mini، سري ارزان قيمت Inspiron، سري مخصوص کار Vostro، زيبارويان سري Studio، مدل هاي مولتي مدياي XPS و بالاخره سري حرفه‌اي Latitude مي‌گردد. شرايط در مورد HP به عنوان سومين برند عمده بازار حتي متفاوت‌تر از قبل است. اين شرکت محصولاتش را در چهار دسته تقسيم کرده که مسئله قيمت عمده‌ترين نقطه اختلاف آن‌ها است؛ جايي که سري Pavilion محل حضور مدل‌هاي پيشرفته و گران‌قيمت اين برند، سري Compaq به نمونه‌هاي اقتصادي و ارزان قيمت، سري TX به رده "تبلت پي‌سي" و بالاخره سري Mini به نوت‌بوک‌هاي رنگارنگ آن باز مي‌گردد.
 
‌ايسر که در بازار جهاني پس از HP دومين برند پرفروش به حساب مي‌آيد به واسطه قيمت بسيار مناسب دستگاه‌هاي خود در بازار معروف است. ايسر نيز محصولات خود را در شش گروه ارائه مي‌کند که البته فقط يک سري آن يعني Aspire در بازارهاي داخلي ديده مي‌شود که اين موضوع البته کاملا به پائين بودن قيمت اين گروه باز مي‌گردد.
 
شرکت خوش آتيه Asus که در آخرين فهرست رده‌بندي جهاني نيز بسيار خود را بالا کشيده، ديگر نامي است که اندک اندک در حال مطرح شدن به عنوان يکي از مهم‌ترين برندهاي داخلي است. محصولات اين شرکت نيز در شش دسته با کارايي‌هاي مختلف تقسيم‌بندي شده است که تقريبا تمامي آن‌ها در قيمت نسبتا بالا با هم مشترکند. نوت‌بوک‌هاي ارزان قيمت "فوجيتسو زيمنس" نيز از جمله موارد مورد توجه کاربران داخلي به حساب مي‌آيند؛ جايي که مخصوصا سري Esprimo و Amilo اين شرکت به واسطه قيمت‌هاي بسيار مناسب از فروش بالايي برخوردار شده‌اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار