رئيس پژوهشگاه صنعت نفت مطرح کرد

بكارگيري فرصت‌هاي فناورانه براي توسعه اقتصاد پايدار

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: رويكرد جديد پژوهشگاه صنعت نفت در تاسيس شركت هاي دانش بنيان اقماري و ايجاد امكان مشاركت در قالب‌هاي تجاري و زمينه جلب سرمايه گذاران و صاحبان فناوري موجب تسهيل و تسريع در روند استفاده از فرصت‌هاي فناوري به عنوان ابزاري براي توسعه اقتصاد پايدار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حميدرضا كاتوزيان رئيس پژوهشگاه صنعت نفت در همايش بين المللي فرصت هاي فناوري در صنعت نفت و گاز، ابراز اميدواري كرد: در سايه فضاي بين المللي جديد ايجاد شده توسط دولت جديد تعاملي نزديك تر بين پژوهشگاه و صنعت نفت و موسسات تحقيقاتي مشابه، سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي دانش بنيان كشورهاي مختلف ايجاد شود.

وي افزود: در اقتصاد دانش بنيان و رقابتي امروز اين فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه شركت‌هاست كه موفقيت و رقابت پذيري آنها را تعيين مي كند و در نتيجه شركت‌هاي نوآور بايد به طور مستمر تلاش كنند تا توانمندي خود در شناسايي و بكارگيري فرصت هاي فناورانه را را ارتقاء بخشد.

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: اين امر شديد با اهميت روزافزون تحقيقات چند رشته‌اي، ميان رشته‌اي و رابطه قوام يافته ميان تحقيقات بنيادي و كاربردي در ارتباط است.به ويژه در جهاني كه دانش گستردگي فراواني پيدا كرده و شركت‌ها و مخترعان نمي توانند صرفا به فعاليت‌هاي تخقيق و توسعه خود متكي باشند بنابراين بايد همواره نسبت فرصت‌هاي فناروانه و كاربرد آنها در شبكه‌اي از اعضاي داراي منافع مكمل هوشيار بود.

وي ادامه داد: هوشياري نسبت به فرصتهاي فناورانه و استفاده به موقع از آنها باعث ايجاد كارآفريني نوآورانه مي شود كه اين نيز به نوبه خود باعث خلق و كسب ارزش توسط شركت‌ها و ملت‌ها مي گردد. كارآفريني نوآورانه با محصولات ناشي از همكاري‌هايي كه در نتيجه كسب بينش نسبت به تغييرات آتي در فناوري ها توسعه يافته اند، ارتباطي تنگاتنگ دارد.

كاتوزيان با اشاره به اين كه پژوهشگاه صنعت نفت در حوزهاي مرتبط با نفت و گاز از جمله صنايع بالادستي، پايين دستي و محيط زيست فعال است گفت: اين پژوهشگاه ميتواند بستري براي فعاليت مشترك با طرفهاي خارجي كه پتانسيل هاي موجود در بازار فناوري ايران علاقه‌مند هستند و يا نسبت به به كار گيري توانمندي ها و خدمات ارائه شده، در كشورهاي متبوع خود تمايل دارند، فراهم كند.

رييس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: منابع پر ارزش نيروي انساني متخصص و زير ساخت ها در پژوهشگاه در كنار نقش حياتي آن د رقلب صنعت نفت و گاز كشور اين امكان را فراهم مي‌سازد كه اين مركز بتواند به عنوان پيمانكار قدرتمندي در حوزه پروژه هاي تحقيق و توسعه مربوط به صنايع نفت وگاز به ارائه خدمات بپردازد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، پژوهش ، همایش ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار