به همت گروه فلسفه علوم انساني پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛

كتاب «روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان» منتشر شد

كتاب «روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان» پيرامون ارزیابی روش‌شناسی علوم انسانی اندیشمندان سرشناس جهان اسلام در چند دهه اخیر است و تلاش دارد مدل و الگویی از علم اسلامی را ارائه نماید.

محمّد تقي ايمان نويسنده گتاب روش شناسي علوم انساني نزد دانشمندان مسلمان در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: كتاب «روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان» پيرامون ارزیابی روش‌شناسی علوم انسانی اندیشمندان سرشناس جهان اسلام در چند دهه اخیر است و تلاش دارد مدل و الگویی از علم اسلامی را ارائه نماید. 

وي افزود: ظهور جريان‌هاي احياگرانه فكري، تلفيق ميراث اسلامي با ميراث تفكر مدرن، آموزش و پرورش و علم اسلامي، علم اسلامي و اجتهاد، در جستجوي علم مقدس، ارزيابي وحيانيّت قرآن زير نور علم مدرن، پارادايم جهاني و نظام جهاني اسلامي، ارزيابي سه مدل روش شناختي از علم ديني در ايران، رئاليسم مفهومي خلاقّانه و افق و چشم اندازهاي نوين به علم اسلامي فصول دهگانه اين كتاب را تشكيل مي‌دهد.

چنانچه در فرازي از كتاب چنين آمده است: «ضعف، انحطاط و و ابستگی جهان اسلام در عصر حاضر، مسئله‌ای است که بسیاری از متفکران مسلمان آن را مورد نقد و واکاوی قرار داده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این افول فکری و اجتماعی که فاروقی آن را "بیماری امت" نام گذاشته است، عدم شکل‌گیری علم و معرفت اسلامی است. علمی که بتواند در در مقابل نظریات رقیب، از موجودیت نظری و عملی خود دفاع کند. با نگاهی به میراث علم اسلامی و وضعیت امت، اهمیت این نکته برجسته می‌گردد که علم اسلامی، امری مطلوب و ممکن است. مطلوبیت آن، ارجاع به نیاز حوزه‌های مختلف فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان اسلام به آن دارد. شکل‌گیری آن نیز با شناسایی سلسله‌مراتب معرفتی، چگونگی تقسیم‌کار معرفت و در نهایت شکل‌گیری "روش‌شناسی علم اسلامی" ممکن است.» 

ايمان تصريح كرد :كتاب «روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان» در هزار نسخه توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ و منتشر شده و در اختيار عموم علاقه مندان و پژوهشگران قرار دارد. البته اين کتاب با همگاري احد كلاته ساداتي منتشر شد.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: کتاب ، روش شناسی ، قرآن ، علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
پس زمان اعلام نتايج اوليه کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 93 چي شد؟ بابا چقدر جوونهاي مردم رو آزار مي‌ديد؟ 4 ماه گذشته حداقل بگيد کي اعلام مي‌شه. خدا ازتون نگذره
آخرین اخبار