شیراز/

سفری به جهرم از شهرهای تاریخی فارس

شهرستان جهرم از شهرهای تاریخی فارس است که در 190 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ شهرستان جهرم دارای 5629 کیلومتر مربع گستردگی با مرکزیت شهر جهرم و در 190 کیلومتر جنوب شرقی شیراز جای گرفته است . این شهرستان از شمال با شهرستان های سروستان و کوار ، از شرق با شهرستان فسا ، از جنوب شرقی با شهرستان زرین دشت ، از جنوب با شهرستان لار و از غرب با شهرستان های قیر و کارزین و فیروزآباد هم مرز است .

جهرم یاکهرم به معنای جای گرم است به استناد نوشته های استخری ، ابن بلخی وحمدال مستوفی جهرم قلعه ای بزرگ معروف به خورشاه داشت که فاصله آن تا شهر پنج فرسخ بود . بانی این قلعه خورشه یا خورشاه عامل خلفای بنی امیه درجهرم بود که بعدها به همت خواجه نظام الملک وزیر مشهور سلجوقیان تعمیر ومرمت شد این شهرستان علاوه بر ویژگی های تاریخی ومذهبی دارای جاذبه های طبیعی همچون آبشار خفر چشمه آب گرم سیمکان است که با فضا سازی بسیارزیبا توسط سازمان میراث فرهنگی پذیرای گردشگران می باشد .

پوشش گیاهی شامل درختان وسیع وفراوان مرکبات وخرمای مشهور شاهانی نیز ازامتیازات گردشگری این شهرستان است .آب وهوای گرم آن دارای بهار وپاییزی سبز و رنگارنگ است.

جاذبه های تاریخی

بازار سرپوشیده جهرم ( زندیه ):

بازار جهرم یکی از بناهای زیبای اواخر دوره زندیه می باشد .از این بنا به عنوان خواهر دو قلوی بازار وکیل شیراز نام برده می شود. بازار از نوع بازارهای صلیبی است که چهارسوق زیبایی در وسط آن خودنمایی می کند. این بنا دارای چندین کاروانسرا ، مسجد و حمام متصل به خود می باشد. حاج محمد حسین خان جهرمی حاکم جهرم (متولد1256 ه.ق) این اثر را به یادگار گذاشته است.

مسجد و مدرسه خان:

اين اثرمربوط به دوره صفويه در غرب شهر جهرم قرار گرفته و مصالح ان از خشت،گل، آجر،سنگ و گچ می باشد.بانی ان شخصی است به نام حاج محمد حسن خان. اين بنا حدود 200 سال قبل توسط يکی از افراد خاندان موسس ان تعمير گرديده که تاريخ تعمير انبا حروف ابجد باشعر بر سنگی نوشته شده و بالای درب ورودی مدرسه نصب گرديده و هم اکنون تعدادی از طلاب و مدرسين همه روزه در مدرسه مشغول تحصيل و تدريس اند .مسجد خان از بناهای دوره صفويه که ساختمان اجری اين مسجد که در کنار ساختمان مدرسه خان واقع شده است،بر اساس سنگ نوشته در ورودی ،از اثار ساخته شده در دوره شاه سليمان دوم صفوی است که توسط حاجی سليمان بيگ ذوالقدر جهرمی ساخته شده که ساختمان مسجد شامل شبستانی ساده با طاق های متعدد است که فاقد تزيينات و کاشی کاری است.

قدمگاه(آتشکده):

اين اثر در جنوب شهر جهرم بر فراز تپه ای واقع شده به طوری که چشم هر بيننده ای را به خود جذب می کند. اين ساختمان به قدمگاه و اتشکده نيز معروف است. بر اساس کاوش های به عمل آمده این ساختمان را از بناهای بعد از اسلام می دانند. قدمگاه متعلق به دوره ساسانيان بوده و در سال های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرمت و بازسازی شده است.

غار سنگ شکنان:

غار سنگ شکنان به عنوان بزرگ ترین غار دست ساز جهان مطرح است. معماران و حجاران از سنگ های کوه های جنوب شرقی جهرم آثاری بدیع و گران بها به یادگار گذاشته اند. ستون های سنگی غار به شکلی کاملاً مهندسی سقف را نگه داشته است که نشان از توان بالای استادان و حجاران جهرمی در مهندسی معدن سده های پیشین می باشد.

شاهزاده فضل بن موسی بن جعفر:

اين آرامگاه زيارتگاهی است منسوب به يکی از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) است.ساختمان اين زيارتگاهشامل بقعه ای کوچک وساده است که درون ان فاقد تزيينات و کاشی کاری است. اين زيارتگاه دارای گنبد اجری ساده و بلندی است. سنگ قبر اين امامزاده در سال 806 ه.ق به دستور سلطان محمد سلجوقی در اصفهان ساخته شده و به جهرم انتقال داده شده است. ساختمان زيارتگاه نيزمربوط به قرن نهم هجری است.

دروازه پیرشبیب:

ازآثار تاریخی دوران قاجاریه که در داخل شهر جهرم واقع شده است این بنا دارای دالانی با سقف گنبدی است که عرقچین و مقرنس کاری پوشش درونی آن را تشکیل می دهد. ارتفاع گنبد تا کف موجود 5 متر می باشد بر فراز این دروازه کتیبه ای تعبیه شده که تاریخ 1268 ه.ق بر روی آن حک شده است.در طرف راست این اثر نیز دو فضای چلیپا شکلی وجود دارد که به امامزاده پیر شبیب مشهور است.

چهار طاقی آتشکده قطب آباد :
در ابتدای مسیر قطب آباد جهرم به زاهد شهر فسا ودر حدود 20 کیلومتری آن در طرف راست جاده وبر فراز تپه ای بنایی از دوره ساسانیان پابرجاست .این چهار طاقی نسبتا سالم است وفقط قسمتی از سقف گنبدی شکل آن فرو ریخته است .

قلعه مهرک:
این مجموعه متشکل از یک استخر قدیمی وخرابه های حصار قلعه است .از آثارتاریخی یاد شده چنین بر می آید که این قلعه دیوارهای پهن وچهار برج داشته است. قدمت تاریخی این اثر به دوران نوشزاد (دوران ساسانی ) منسوب است .

قلعه قبر :

این قلعه در50 کیلومتری شهرجهرم وبر بالای کوهی به ارتفاع 400 متر واقع شده است .قلعه این کوه به ارگ اول موسوم است ارگ اول تا دامنه کوه سه کیلومتر فاصله دارد .ودرغرب آن چشمه ای کوچک وجوددارد که به چشمه دل سیاهان معروف است از پای چشمه راهی باریک پر پیچ وخم به برج قلعه قبرمنتهی می شود .

گردشگاه بونیز :
این منطقه که درارتفاعات بخش جنوبی جهرم واقع شده است از نقاط دیدنی این شهر است. بیشتر مراجعه کنندگان این مکان را دوستداران ورزشهای کوهستانی تشکیل می دهند.

رودخانه شورجهرم :
این رودخانه که از شاخه ها ی مهم رودخانه مند محسوب می شود ازشاخه های فراوان تشکیل شده است که عمده ترین آن ها رودخانه جعفری (خشک رودواصل آباد ) است .شاخه های دیگر آن از کوههای شمال شهرستان فسا سرچشمه می گیرند ودرطول مسیر خود از آب مسیل های فصلی تغذیه می کند .

شهر قطب آباد :

در18 کیلومتری شهر جهرم شهري به نام قطب آباد وجود دارد که بابرخورداری ازچشم اندازهای طبیعی و باغهای فراوان مرکبات یکی از گردشگاه های مهم شهرستان جهرم به حساب می آید.


مسجد جامع جهرم:

ازمساجدقدیمی دوره ی صفویه درجهرم است .ازساختمان قدیمی آن تنها شبستان جنوبی باقی مانده و دیگربخش های آن جدید می باشد .در جلوی این شبستان در راهرو محراب سنگی قدیمی قرار دارد که بر قطعه سنگی بر فراز آن سوره های حمد توحید ونام های خداوند نگاشته شده است .

امامزاده حمزه (ع):
امام زاده موسی بن جعفر مشهور به حمزه (ع)ازفرزندان امام هفتم امام موسی کاظم (ع) می باشد.ضریح قلمکاری شده توسط حاج احمد رحمانی لاری درسال 1411 هجری قمری برمزار ایشان قرارداده شده است

امامزاده حسین (ع):

حرم مطهر امام زاده حسین (ع)درجنوب غربی شهر جهرم قرار دارد .ویکی از نوادگان امام هفتم امام موسی کاظم (ع) است .بقعه دارای دو گلدسته وگنبدی مخروطی شکل باتزیینات کاشی معرق زیبا است .

انتهای پیام/ب

برچسب ها: سفر ، جهرم ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.