گاردین:

این روسیه نیست که اوکراین را در آستانه جنگ قرار داده است !

گاردین در گزارشی نوشت: تلاش برای كشاندن کیف به اردوگاه غرب، با سقوط رهبر منتخب و طرفدار روسیه، یقینا كار مسكو نمی‌تواند باشد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در مقاله روزنامه انگلیسی گاردین آمده است ؛ واقعیت این است که پس از دو دهه از گسترش ناتو بخصوص در شرق اروپا ، و در همسایگی روسیه ، این "بحران" در نتیجه تلاش غرب برای الحاق اوکراین به محور خود ، رقم خورده است . خطر وقوع جنگ در اوکراین ، اكنون در مرحله هشدار قرار دارد . 

هنگامی كه دولت غیر منتخب ( دست نشانده آمریكا ) در کیف اعلام کرد ، دیگر قادر به کنترل شورش‌ها در شرق اوكراین نیست ، بلافاصله ناجی آمریكایی‌اش ، جان کری ، روسیه را یک كشور سرکش نامید و مسكو را متهم به جاسوسی و اقدامات خرابكارانه در اوكراین كرد .ایالات متحده و اتحادیه اروپا موضوع تحریم علیه کرملین را ، با متهم ساختن روسیه به بی ثبات كردن اوکراین ، بارها تكرار و هشدار داده اند . آنچه مسلم است این است كه ، کاخ سفید اكنون سیاست جنگ سرد جدیدی را با هدف تبدیل كردن روسیه به یک "دولت منفور در سطح جهانی" آغاز كرده است . 
نكته جالب این است كه ، واشنگتن دخالت‌های خود در امور داخلی دیگر كشورها را به نام دموكراسی تبلیغ می‌كند ، حتی تغییر رژیم كشورهای هدف را ، اما در صورت دخالت كشورهای معارض با واشنگتن ، آنها را به بی‌ثبات كردن ملت‌ها متهم می‌سازد .

آنچه در شرق اوکراین در حال حاضر در جریان است ، با آنچه كه دو ماه پیش در كیف اتفاق افتاده ، كمی متفاوت‌تر است .! پیشتر در میدان Maidan ، معترضان مسلح با تصرف ساختمان‌های دولتی ، خواستار تغییر دولت و قانون اساسی اوكراین بودند .

در ابتدا ، رهبران آمریکا و اروپا از اقدامات "شبه نظامیان نقاب دار" دفاع و پشتیبانی كردند و دولت منتخب اوكراین را نیز برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز (!) محکوم کردند !.

 در حال حاضر ، غرب ، استفاده دولت غیر منتخب از سلاح زور علیه شورشیانی كه ایستگاه‌های پلیس و سالن‌های شهر را در شهرهایی مانند اسلاوینسک و دونتسک اشغال كرده‎اند ، جسورانه تائید و از آن پشتیبانی می‌كنند ! .

سناتور جان مک کین در حالیكه شانه به شانه با رهبر حزب سووبودا راست افراطی ایستاده بود ، در سخنرانی خود با تظاهرکنندگان به صراحت اعلام داشت كه : "آمریكا در كنار شماست"... پیش از این نیز ، سفیر ایالات متحده با وزارت امور خارجه بر سر این موضوع كه چه كسی دولت جدید اوکراین را تشکیل بدهد ، چانه زنی‌های لازم را انجام داده بود .

زمانی که رئیس جمهور اوکراین توسط دولت ایالات متحده بركنار و جانشین وی مشخص شد، روندی کاملا خلاف قانون اساسی ، سیاستمدارانی مانند ویلیام هیگ با گستاخی تمام ، مجلس را در مورد قانونی بودن آنچه اتفاق افتاده بود ، گمراه ساختند . 

پس از آنكه كریمه برای به پیوستن این شبه جزیره به روسیه ، با اکثریت رای مثبت دادند، بخش عمده‌ای از رسانه‌های غربی از پوشش رسانه‌ای حقایق اوكراین و كریمه خودداری كردند . 
در پی این رای استقلال ، رسانه‌های غربی پوتین را با هیتلر مقایسه كردند ، و با استفاده ابزاری از آنچه راستی‌های فاشیستی در خیابان‌ها ، و نقش آنها در رژیم جدید اوکراین داشتند ، علیه پوتین تبلیغات گشترده‌ای را راه انداختند .

واقعیت این است که، پس از دو دهه از گسترش ناتو در سمت شرق اروپا ، این بحران در پی تلاش غرب برای الحاق اوکراین به مدار خود و دفاع از ساختار آن ایجاد شده است تا از این طریق بتوانند روسیه را محدود و منافع خود را تامین كنند . ( براساس توافق انجمن ضد مسکو اتحادیه اروپا ) 

امتناع اوكراین از الحاق به اروپا و توافقات صندوق بین المللی (كه نزدیك به نیمی از مردم اوكراین مخالف بودند ) بر خلاف منافع روسیه بود ، و همین امر به تظاهرات میدان Maidan منجر شد و روی كار آمدن یك دولت ضد روسی را رقم زد. مسلما هیچ دولتی در روسیه به تحقق چنین تهدیدی از درون خاك خود ( روسیه ) و اتحاد جماهیر شوروی ، تسلیم نمی‌شد . موفقیت پوتین در فرایند استقلال کریمه و حمایت از شورشیان در شرق اوکراین ، به وضوح یك استراتژی دفاعی و خط قرمز روسیه محسوب می‌شود ، و حداقل امكان بلعیده شدن آن توسط ناتو یا اتحادیه اروپا را كمتر می‌كند .

پیشتر ، دولت سابق قادر به پاک کردن عوامل اعتراضی از میدان شهر نبود، و پس از سرنگونی دولت سابق ، اكنون رژیم مورد حمایت غرب نیز در برابر تظاهرات در شرق اوكراین "درمانده" است . 
ایالات متحده و متحدان اروپایی واشنگتن ، در كنار تحریم‌ها و دیکته كردن شرایط به روسیه و همراهان مسكو در كیف ، از سرکوب نظامی معترضان پس از بازدید جو بایدن و مدیر سیا ، جان برنان ، حمایت می‌كنند .

 مسئله دیگر این است كه ، برخی قدرت‌های در حال ظهور مانند چین و برزیل ، روسیه را به عنوان یك وزنه تعادل در مقابل گسترش امپریالیست ایالات متحده ، می‌دانند . 

در واقع، یکی از نتایج بحران اوكراین ، به احتمال زیاد به شكل گیری یک اتحاد نزدیک بین چین و روسیه، با ادامه سیاست‌های آسیایی ایالات متحده آمریکا و "محور" ضد چین ، منجر خواهد شد . هر چند باراک اوباما پیشتر نیروهای خود را به شرق اروپا فرستاده است ، اما از سوی جمهوری خواهان و جنگ طلبان ناتو مانند لهستان، برای ارسال نیروهای بیشتر تحت فشار است . 

نیروهای نظامی ایالات متحده و انگلیس طبق برنامه ، تابستان امسال در تمرین‌های نظامی ناتو در اوکراین شركت خواهند كرد.نه روسیه و نه قدرت‌های غربی برای مداخله مستقیم تمایلی ندارند ، و ادعای نخست وزیر اوکراین برای وقوع جنگ جهانی سوم توسط حامیان مالی واشنگتن ، تائید نمی‌شود .  مذاكرات تنها راه برون رفت از این بحران است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار