دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

منتقد سرسخت شورای انقلاب فرهنگی هستم

"محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتقادات وارد شده به دولت و مسائل فرهنگی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، نشست خبری محسن رضائی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پیرامون انتقادهای وارد بر دولت نقد کردن از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، فضای باز سیاسی جامعه از نعمت هایی بزرگ انقلاب است. رویکرد چندماهه فرهنگی دولت یازدهم و توقعات با توجه به اینکه نامگذاری سال منوط به حوزه فرهگ و اقتصاد است و معتقدم که باید قواعد سیاسی را در کشور به وجود آوریم که مکمل قوانین دیگر هستند.همه چیز را نمی‌توان در قانون پیاده کرد .نقد هم نیاز به قانون و قاعده دارد. دموکراسی هم نیازمند قانون و قاعده است ولی مشکل جامعه سیاسی ایران این است که هنوز قواعد دموکراسی، نقد و آزادی تبدیل به نهاد نشده است.

وی با اشاره به واگذاری سکان به وزارت ارشاد و بیان ایرادات به اشکالات گفت: بنده نسبت به مسئله فرهنگ اشکال جدی را به شورای انقلاب فرهنگی می‌گیرم این شورا اختیارات وسیعی دارد ؛اما تاکنون نتوانسته یک فرهنگ انقلابی و جهادی مورد انتظار مردم را تحقق بخشد. بنده یکی از منتقدان سرسخت شورای انقلاب فرهنگی هستم. معتقدم اگر شورا وظایفش را انجام دهد نه تنها با مشکل مواجه نخواهیم شد بلکه فرهنگ جهادی در کشور مستقر می‌شود.

رضایی درباره نام‌گذاری سال 93 گفت: سیاست‌های کلی فرهنگ مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه فرهنگ تقدیم رهبر انقلاب شده و طی ماه‌های آتی این سیاست‌ها در ابعاد مختلف ابلاغ می‌شود.

وی با تبریک روز معلم اظهار داشت:‌ هرچه تمدن بشری پیش می‌رود به علم و دانش بیشتر گره می‌خورد به این دلیل روز به روز نقش معلمان، مربیان و اساتید در ساختن آینده بشر مؤثرتر می‌‌شود لذا این روز را به معلمین تبریک می‌‌گویم.

رضایی ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و نویسندگان و همکاری این سه در برپایی نمایشگاه کتاب بیان کرد: مردم با مشکلات فراوانی در دسترسی به کتاب مواجه‌اند، اگر هر مسئله‌ای عیدی دارد مثل طبیعت که عید آن نوروز است،‌ عید کتاب هم نمایشگاه کتاب سالانه است. اگر نویسندگان و پژوهشگران با هم آشنا شده و تعامل می‌کنند این چند روز به نوعی عید کتاب محسوب می‌شود که امیدواریم روز به روز بهتر از قبل باشد کما اینکه از مسئولان وزارت ارشاد انتظار داریم خدمات‌دهی به مردم را افزایش دهند. اینجا مصلی است برای نمایشگاه کتاب طراحی نشده است، مردمی که به اینجا مراجعه می‌کنند با مشکلات فراوانی مواجه‌اند امیدواریم در سال‌های آتی شاهد تحولاتی باشیم.

وی با بیان اینکه بهتر از مصلی جایی برای نمایشگاه کتاب پیدا نشد،‌افزود: دوستان وزارت ارشاد و هیئت امنای مصلی امام خمینی باید کمک کنند که طی این 10 روز همه چیز به خوبی مورد استفاده مردم قرار گیرد و خدمات‌دهی افزون شود.

این مقام مسئول با این جملات که هیچ تاریخی از ایران را سراغ نداریم که کتاب در آن حاضر نباشد، گفت: بسیاری کتبیه‌‌های تاریخی و باستانی نقش قلم و کتاب در آنها مشهود است کمتر تاریخی از ایران منعکس شده که کتاب و فرهنگ در آن نباشد. ملت ایران همواره فرهنگ و تمدن‌ساز بوده‌اند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان اینکه برخی ملت‌ها فرهنگ را از نقاط دیگر اخذ کرده و تمدن‌سازی می‌کنند،عنوان کرد: اما ملت ایران توانایی فرهنگ و تمدن خود را دارند چرا که خمیرمایه آن علم و دانش بوده که زاده ایرانی‌ها است.

رضایی درباره موضوع سرمایه‌‌گذاری برای تولید کاغذ اظهار داشت: ما نمی‌توانیم وارد سیاست‌گذاری در حوزه کاغذ شویم چرا که جزو وظایف ما نیست؛اما وقتی سیاست‌های فرهنگی ابلاغ می‌شود که به زودی و طی ماه‌های آتی نیز ابلاغ خواهد شد، برای تقویت فرهنگ ابزاری را نیازمندیم همانند جوهر، کاغذ، چاپ و توزیع که از الزامات است اما به زودی این سیاست‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: البته ما نظارت‌های خود را خواهیم داشت تا مقدمات تقویت فرهنگ فراهم شد.

این مقام مسئول سپس پیرامون دغدغه رهبر انقلاب نسبت به کتاب و کتاب‌‌های دفاع مقدس اینگونه سخن را ادامه داد که در بحث دفاع مقدس تاکنون چیزی ننوشته‌ام دلیل آن هم فضای سیاسی کشور است؛ چرا که از خاطرات دفاع مقدس که افتخار ملی است سواستفاده سیاسی می‌کنند؛من در سال‌هایی فرماندهی جنگ را برعهده داشتم از مسئولان و فرماندهان مواردی را می‌دانم اما نگرانم در این اوضاع سیاسی از این حقایق جنگ استفاده حزبی نشود که می‌شود؛‌ هر دولتی که تغییر می‌کند فضایی را درباره جنگ درست می‌کنند مثلاً وقتی اصلاح‌طلبان می‌آیند می‌گویند "چرا جنگ پس از آزادی خرمشهر ادامه یافته است" حتی در مورد آن کتاب می‌نویسند ؛اما نتیجه این سؤال به این دلیل که پیرامونش کار تحقیقی صورت نگرفته آسیبی به این حادثه تاریخی می‌زند. از طرفی وقتی اصولگرایان روی کار می‌آیند می‌گویند "چه کسی به امام جام زهر داد؟"،موضوع جنگ بازیچه گروه‌های سیاسی می‌شود.

وی اظهار داشت:من درباره اشخاص، مسئولان کشور خاطراتی از جنگ دارم که اگر اینها را بگویم نگرانی‌ام این است که در مسائل جناح‌بندی هر کس از این موارد علیه دیگری استفاده کند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام همچنین ابراز امیدواری کرد: این میراث بزرگ یعنی دفاع مقدس نباید بازیچه مسائل زودگذر شود ولی مقاومت من در حال تمام شدن است ناچارم برای تحریف‌ها‌ی غیرمنصفانه دست به نگارش بزنم که ان‌شاءالله خواهم نوشت.

وی پیرامون اینکه کدام حوزه از دفاع مقدس نظر شما را جلب کرده گفت: البته نمایشگاه کتاب را از چند بعد دیده‌ام اولین مسئله مشاوره دادن در مورد کتاب است چرا که مخاطبان کتاب خودشان قدرت دستیابی را به بهترین‌ها ندارند نیازمند گسترش مشاوره کتاب هستند. امسال بخش مهمی در سالن یاس دیدم که جوانان حزب‌اللهی کار خوبی کرده و مشاوره کتاب می‌دهند. نیازمندان می‌توانند به این غرفه مراجعه کرده و مشاوران برای دسترسی به کتاب بهتر آنها را رهنمون باشند اما باید اقداماتی چون سالن یاس در سال‌های آتی گسترش یابد من این پیشنهاد را به وزارت ارشاد می‌دهم تا مشاوران را بیشتر کند. مسئله دیگر اینکه مردم از صبح تا شب در نمایشگاه هستند نیازمند تفریحند امسال از نظر تئاتر، موسیقی و... کاری خوبی صورت گرفته که خستگی را از روح مردم می‌کاهد.

رضایی در مورد دیپلماسی فرهنگی هم گفت:سالن ترجمه از بخش‌های مهم نمایشگاه است؛اما دعوت از کشور‌‌های افغانستان، تاجیکستان و کشورهایی که زبان فارسی در آنجا جریان دارد باید ادامه یابد؛زیرا دیپلماسی بدون پشتوانه فرهنگ به جایی نمی‌رسد اینکه مرتب با دنیا مذاکره کنیم اما ارتباط فرهنگی و هنری نداشته باشیم،دیپلماسی ما هم بردی نخواهد داشت. امروز در پهنه وسیع زبان فارسی قرار داریم و نمایشگاه کتاب می‌تواند گستره ویژه‌ای برای کشورهای فارسی زبان داشته باشد.

دبیر تشخیص مصلحت نظام در پایان جهش نمایشگاه کتاب را در سال‌های گذشته خوب توصیف کرد و گفت: فضا همچنان برای فعالیت باز است.




انتهای پیام/اق
برچسب ها: ادبیات ، نمایشگاه ، کتاب ، رضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار