رویترز خبر داد:

آغاز تلاش‌ها به منظور تعیین جانشین "اخضر ابراهیمی"

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "لوئی شاربونو" نوشت: تلاش به منظور یافتن جانشینی برای اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه که منابع دیپلماتیک می گویند قصد دارد در آینده ای نزدیک از سمت خود کناره گیری کند ، آغاز شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رویترز نوشت: منابع دیپلماتیک گفتند چند نامزد احتمالی برای جانشینی اخضر ابراهیمی وجود دارد و "کامل مرجانه" وزیر امور خارجه سابق تونس یکی از این نامزدهاست.

"ابراهیمی" طی بیش از یک سال گذشته این مسئله را که قصد دارد از سمت خود کناره‌گیری کند ، مخفی نکرده است. "اخضر ابراهیمی" یک سال قبل در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک گفت به فکر کناره گیری از سمت خود است.

ابراهیمی قرار است اواخر این هفته به نیویورک سفر کند. وی قرار است روز جمعه با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کند. دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل متحد می گویند ابراهیمی 13 مه گزارشی را درباره تلاش های خود که تاکنون موفقیتی نیز نداشته است در اختیار شورای امنیت قرار خواهد داد.

یک دیپلمات بلندپایه غربی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت پیش بینی می شود ابراهیمی در سفر به نیویورک، تصمیم خود را برای کناره‌گیری از این سمت اعلام کند. یک دیپلمات دیگر نیز این مسئله را تایید کرد. هر دو این دیپلمات‌ها خواستند نامشان فاش نشود.

یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد در مصاحبه با رویترز گفت مسئله این نیست که ابراهیمی کناره گیری خوهد کرد یا خیر بلکه مسئله این است که ابراهیمی چه زمانی کنار خواهد رفت.

وی افزود بدون شک این مسئله به زودی اتفاق خواهد افتاد.

"فرحان حق" سخنگوی سازمان ملل متحد از اظهار نظر درباره آنچه دیپلمات ها درباره استعفای قریب الوقوع ابراهیمی گفته اند ، خودداری کرد.

وی افزود: دبیر کل سازمان ملل متحد از تلاش های اخضر ابراهیمی برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه قدردانی می کند. ما به مسائل شخصی فکر نمی کنیم.

ابراهیمی دو دور مذاکرات بین دولت اسد و مخالفان سوری را در ژنو سازماندهی کرد؛ اگرچه در این مذاکرات پیشرفتی حاصل نشد.

دیپلمات ها گفتند اعلام 21 آوریل سوریه در مورد اینکه انتخابات ریاست جمهوری این کشور سوم ژوئن برگزار خواهد شد ، ضربه ای به تلاش های ابراهیمی در ژنو بود.

"استفان دوجاریچ" سخنگوی سازمان ملل متحد پس از اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت ابراهیمی و بان کی مون هشدار دادند برگزاری انتخابات تحت شرایط کنونی آنهم در حالی که درگیری های گسترده و آوارگی گسترده در سوریه همچنان ادامه دارد تنها ضربه ای به روند سیاسی و تلاش ها برای حل سیاسی بحران این کشور خواهد بود.

یک دیپلمات غربی دیگر در مصاحبه با خبرنگاران گفت ابراهیمی گفته است اگر این انتخابات برگزاری شود از سمت خود استعفا خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار