باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

يك سقف و هزار مالك/ سايه ناشناساني بر سند مالكيت "مسكن مهر"

متقاضیان مسکن مهر که از تحویل واحدهای خود از سوی تعاونی‌های مسکن مهر در شهر جدید پرند ناامید شده‌اند با مراجعه به شرکت عمران این شهر هم با این جواب مواجه می‌شوند که باید وزارت تعاون برای حل این مشکل اقدام کند و ما در این امر بی‌تقصیر هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، سال 85 زمزمه هاي ساخت مسكن مهر آغاز شد اما تورم در بازار مسكن و اتخاذ سياست انقباظي از سوي بانك مركزي عاملي شد تا تراژادي ركود تورمي گريبان بازار مسكن شود.

اما كش و قوس ها براي اجراي اين طرح ملي آنقدر به طول انجاميد تا اينكه سال 88 كلنگ احداث واحدهاي مسكن مهر در شهر جديد پرند به زمين زده شد و با استقبال خوب متقاضيان و ثبت نام براي خانه دار شدن آغاز شد.

همان زمان بود كه تعاوني هاي مسكن مهر نقش اول اجراي اين طرح را برعهده گرفته و وارد ميدان ثبت نام و ساخت و ساز مسكن براي اقشار كم در آمد كشور شدند.

پروژه اي كه در شهرهاي جديد استان تهران وعده خانه دار شدن يك هزار خانوار تهرانی را ظرف كمتر از يكسال داد.

اما با گذشت زمان ناهماهنگي مالي و عدم شفافيت در نحوه تسويه حساب با برخي از پيمانكاران حاشيه ساز اين پروژه ملي شد.

به طوريكه پيمانكاران اين پروژه اولين مدعيان مالكيت اين واحدها شدند و اعلام كردند تا مادامي كه همه پول را دريافت نكنند طبق قرارداد با تعاوني ها، صاحب واحدهاي مسكوني مهر هستند.

اين در حالي است كه خانوارهايي كه واحدشان توسط شركت سازنده تصاحب شده، مي گويند: از سال 88 تاكنون بخش زيادي از آورده نقدي خود را به تعاونی یا شرکت عمران پرند طرف قرارداد پرداخت كرده اند.

كشمكش ها ميان مالكان، سازندگان و تعاوني ها همچنان ادامه داشت تا اينكه با تاكيد وزير راه و شهرسازي اواخر سال 88 بود كه تعاوني ها از چرخه ثبت نام پروژه مسكن مهر كنار گذاشته شدند اما همچنان مشكل متقاضيان كه توسط تعاوني ها اقدام به ثبت نام مسكن مهر كرده بودند پابرجاست.

اين متقاضيان هم اكنون هر كدام شان برگه اي با مهر و امضا در اختيار دارند كه محتواي آن اثبات مي كند در اسفند سال89، مجوز تحويل كليد واحد مسكوني مهر در شهر جديد پرند و در اين پروژه بخصوص، برايشان صادر مي شود، اما اين افراد تا الان به رغم داشتن اين برگه مستند، هنوز موفق نشده اند واحدشان را دريافت كنند.

مسوولان شهر جديد پرند عوامل اين پروژه را دور يك ميز احضار كردند و با امضاي يك صورت‌جلسه مقرر شد مشكلات حاد ساكنان اين پروژه تا بهار سال گذشته حل و فصل شود؛ غافل از اينكه هم اكنون چالش قديمي منجربه پس گرفتن واحدها شده است.

در اين پروژه بيشتر از آنكه مسوولان دولتي مسكن مهر بتوانند مديريت و نظارت داشته باشند، كنترل اوضاع در دست عده اي قرار گرفته كه خواسته يا ناخواسته، هيچ حركت اميدواركننده اي از آنها سر نمي زند بلكه برعكس، روز به روز، اوضاع ناشفاف در آن، تيره تر هم مي شود.

بخش زیادی از تعاونی‌های مسکن مهر در شهر جدید پرند بدون استعلام از شرکت عمران این شهر اقدام به جایگزینی اعضا و یا فروش واحدهای اضافه خود می‌کنند که موجب بروز مشکلاتی در آینده برای متقاضیان خواهد شد.

متقاضیان مسکن مهر که از تحویل واحدهای خود از سوی تعاونی های مسکن در شهر جدید پرند ناامید شده اند، با مراجعه به شرکت عمران این شهر هم با این جواب مواجه می شوند که "باید وزارت تعاون برای حل این مشکل اقدام کند و ما در این امر بی تقصیر هستیم".

با توجه به اتفاقات اخير، حال اين سوال مطرح است كه چه تضميني بابت امنيت سكونت در واحدهاي مسكوني مهر در سايه مدعيان ناشناسي كه هر روز به تعداد آنها افزوده مي شود، وجود دارد؟
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.