عضو هيئت مديره انجمن سازندگان تجهيزات نفت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

به جاي تقويت ارتباط با سازندگان خارجي به فكر توليدكننده داخلي باشيم

تبريزي گفت: در حال حاضر اكثر قطعاتي كه از خارج وارد مي شود از كيفيت مناسب برخوردار نيست تمام تمرکز مسولان به دنبال ایجاد و تقویت ارتباط با خارج کشور است بايستي به فكر تولید داخلی و اشتغال و امنیت تولیدکننده داخلی توجه شود.

محمود تبريزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در خصوص بالابودن نرخ بهره و نرخ سود بانكي اظهار داشت:  سازندگان و توليدكنندگان قطعات نفتي جدا از نرخ بهره مشکلات بسیاری با سیستم بانکی داریم كه از جمله آن سیکل طولانی در پرداخت ضمانتنامه است.

وي تصريح كرد:  یکی از ابتدایی ترین کارهاي صدور ضمانتنامه بانكي وقتی در مناقصات شرکت می کنیم یا مستقیم اقدام به فروش کالا می کنیم اولین عامل در آن ضمانتنامه بانکی است و بعد از آن برنده شدن تازه  دو ضمانتنامه پیش پرداخت و حسن انجام کار از ما مطالبه می کنند.
تبريزي تاكيد كرد:جدای از سیکل طولانی پرداخت ضمانتنامه تمام اموال و مواد اولیه را در بانک ضبط می کنند تا بتوانیم ضمانتنامه بگیریم و هزینه آن جداست.

عضو هيئت مديره انجمن سازندگان تجهيزات نفت اظهار داشت: برای کسری منابع نیز نمی توانیم از بانک ها وام بگیریم چراکه به سادگی نمی توانیم به سادگی وام نمی دهند اگر هم دسترسی یابیم نرخ بهره بسیار بالاست که قیمت تمام شده را تحت تاثیر قرار می دهد.

وي با تاكيد براينكه هم اكنون با ظرفيت 20درصد كار مي كنيم افزود: در حال حاضر اكثر قطعاتي كه از خارج وارد مي شود از  كيفيت مناسب برخوردار نيستند اغلب كالاي چيني نامرغوب است. شركت‌هاي دولتي كالاها را به دليل  نقص فنی و هزار دلیل دیگر که قابل استفاده نیستند در انبارها دپو کرده اند.

تبريزي گفت: با روی کار آمدن دولت جدید تغییر جدیدی ایجاد نشده و در میزان ارجاع کار تفاوتی رخ نداده است شیوه تعامل وزارت خصوصی با وزارت نفت کاهش پیدا کرده است به طوری که حتی در نمایشگاه غرفه هایی که می خواستیم به ما ندادند و به تولید داخلی توجهی ندارند.

عضو هيئت مديره انجمن سازندگان تجهيزات نفت تصريح كرد: تمام تمرکز مسولان به دنبال ایجاد و تقویت ارتباط با خارج کشور است اما اگر به تولید داخلی توجه داشته باشیم برای اشتغال و امنیت تولیدکننده داخلی بهتر است. بیشتر از یکسال است که طلب در انجام تعهدات مناقصات را پرداخت نکرده اند. جنس را تحویل می دهیم هزینه  ارزش افزوده را به دارایی پرداخت می کنیم ولی تا بیش از 8 ماه بعد مزد خود را دریافت می کنیم.

وي افزود: عدم معافیت گمرکی سازندگان از واردات ماشین آلات خط تولید به عوان کالای سرمایه ای مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرده است  و این امر بسیار اهمیت دارد چراکه امکان جایگزینی ماشین آلات 10 یا 15 سال پیش را نداریم و همین سبب شده تا قیمت تمام شده ما بسیار بالا برود.

تبريزي خاطرنشان كرد: مشکلات مالی موجب شده تا سازندگان قراردادهای یکطرفه را با تمام بندهای اجباری پذیرا باشند که مشکلات دیگری هم دارد وقتی کار را تحویل می دهیم جریمه ای بابت دیرکرد پرداخت ها نیست ولی در دیرکرد تحویل کار جریمه تعیین شده است.

اما همیشه از دیرکرد تحویل کار سازنده داخلی و کیفیت پایین انتقاد می شود ولی مشکلات کاری ما نادیده است و صحبتی نمی شود.

طبیعی است که واردات تجهیزات خارجی  از مناطق آزاد و حذف تعرفه های گمرکی برای واردات کالای خارجی به بنیان تولید داخلی آسیب زده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار