دو خبر از ترکیه/

عبدالله گل قانون افزايش اختيارات سرويس مخفی را تصويب کرد/ وزير دادگستری ترکيه و رئیس مجلس ترکیه از سخنان رئيس دادگاه قانون اساسی اين کشور به شدت انتقاد کردند

رئیس جمهور ترکیه روز جمعه قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، حوزه اختیارات سرویس مخفی این کشور افزایش پیدا می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاری رویترز ، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، حوزه اختیارات سرویس مخفی این کشور افزایش پیدا می کند. 

بر اساس این قانون که اوایل هفته کنونی از سوی پارلمان ترکیه به « عبدالله گل» رئیس جمهور این کشور ارائه شد، فعالیت های سرویس مخفی در خارج از کشور و همچنین شنود مکالمات، افزایش پیدا می کند. به علاوه مقامات ارشد دستگاه امنیتی ترکیه از مصونیت بیشتری در برابر پیگرد قانونی برخوردار خواهند بود.

منتقدان "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در این باره اعلام کردند تصویب این قانون در راستای افزایش کنترل وی بر کشور و غلبه بر عواملی است که اقتدار وی را به چالش می کشد.

همچنین از سوی دیگر وزیر دادگستری ترکیه از سخنان دیروز رئیس دادگاه قانون اساسی این کشور به شدت انتقاد کرد.

" هاشم قلیچ "رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه دیروز در مراسم پنجاه و دومین سالروز تاسیس این دادگاه که عالی ترین مرجع قضایی این کشور به شمار می رود ، ادعاهای نخست وزیر ترکیه را علیه دادگاه عالی رد و تاکید کرد ، در کشوری که حاکمیت قانون وجود داشته باشد، دادگاه ها از هیچ شخص و نهادی دستور نمی گیرند.

"بکر بوزداغ " وزیر دادگستری ترکیه ماهیت سخنان هاشم قلیچ را سیاسی ارزیابی کرد و گفت : رئیس دادگاه قانون اساسی در برابر مهمانان عالیقدری که در این مراسم حضور داشتند ،‌ به شیوه‌ای مغایر با اصول نزاکت سخن گفت. 

بوزداغ افزود: به طور کلی سخنرانی هاشم قلیچ به لحاظ جنبه های حقوقی ضعیف و آکنده از سخنان مناقشه برانگیز سیاسی بود. 

وی تاکید کرد: ‌دادگاه قانون اساسی ترکیه نهادی قضایی است و سخنان رئیس آن باید مرتبط با موازین حقوقی باشد نه مسائل سیاسی. 

وزیر دادگستری ترکیه گفت: رئیس دادگاه قانون اساسی درباره همه موضوعات مانند بازیگری سیاسی سخن گفت و موضع خود را به نمایش گذاشت.

در همین حال رئیس مجلس ترکیه دیروز از اظهارات رئیس دادگاه قانون اساسی این کشور ابراز ناخشنودی کرد. 

"جمیل چیچک" با اشاره به اینکه وی ،‌ اردوغان نخست وزیر و مقامات دولت ترکیه به دعوت هاشم قلیچ رئیس دادگاه قانون اساسی در مراسم سالروز تاسیس دادگاه عالی ترکیه حضور یافته بودند ، گفت : هیچیک از ما برای شنیدن توهین ، سخنان ناخوشایند و رنجانده شدن در این مراسم شرکت نکرده بودیم.

وی گفت : لحن سخنان رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه شایسته مقام قضاوت نبود. 

رئیس مجلس ترکیه گفت : مراسم سالروز تاسیس دادگاه قانون اساسی و مراسمی که در مناسبت های مختلف در دستگاه قضایی  ترکیه برگزار می شود ، تبدیل به روزهای ضربه زدن به سیاستمداران ، اعلام پیام هایی با محتوای سیاسی و هشدار دادن به سیاستمداران شده است. 

وی با ابراز تاسف از سخنان هاشم قلیچ رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه گفت : حقوقدانان باید با لحنی بسیار ملایم سخن بگویند ، متاسفانه من امروز شاهد چنین چیزی نبودم.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار