تاثیر بارداری بر "بیماری‌های لثه"

در برخی از موارد لثه بین یک یا دو دندان تغییر حجم داده و جویدن را دچار مشکل می‌کند‌، گاه این بافت ملتهب لثه‌ای به صورت برجستگی کاملا مشخص ظاهر می‌شود که به آن تومور حاملگی می‌گویند.

دکتر فاطمه موسوی کار‌شناس ارشد بهداشت دهان و دندان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در دوران بارداری امکان بروز بیماری‌های لثه بسیار زیاد است در این دوران تغییرات هورمونی خاص ایجاد می‌گردد که این تغییرات موجب می‌شود هرگونه التهاب مختصری که در حالات معمول غیرقابل تشخیص می‌باشد کاملا مشخص گردد و حتی گاهی اوقات سبب تغییر حجم لثه می‌شود. 

وی افزود: در پاره‌ای از موارد لثه بین دندانی یک یا دو دندان تغییر حجم داده جویدن را دچار مشکل می‌سازد‌، گاه این بافت ملتهب لثه‌ای به صورت برجستگی کاملا مشخص ظاهر می‌شود که به آن تومور حاملگی می‌گویند، برخورد غذا با این توده سبب بروز درد می‌گردد این حالت معمولا با حذف عوامل محرک موضعی از بین می‌رود ولی گاهی لازم است که توسط عمل جراحی سلامت به نسج لثه برگردانده شود. 

موسوی تصریح کرد: پلاک میکروبی در لثه می‌تواند باعث تحریک آن شده و سبب تورم و قرمزی گردد این لثه‌ها در موقع مسواک زدن حساس و دردناک بوده و مستعد خونریزی می‌باشند این حالت را التهاب یا تورم لثه می‌نامند که اگر معالجه نشود عارضه سخت تری را برای لثه و استخوانهایی که ریشه دندان‌ها را احاطه کرده‌اند، پیش می‌آورد. 

وی اذعان داشت: به همین جهت خانم‌های باردار باید در این دوران دقت بیشتری در مسواک زدن داشته باشند و در عین حال به نقاطی که دارای التهاب بیشتر و خونریزی می‌باشد توجه کنند در این گونه موارد باید علیرغم وجود خونریزی لثه ناحیه مربوطه را خوب مسواک زده و بری تمیز نمودن بین دندان‌ها از نخ دندان استفاده نمایند، دندان خانم‌های باردار باید حداقل یک بار در طول حاملگی توسط دندان پزشک معاینه شود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: بارداری ، لثه ، دهان ، میکروب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار