"دکوپاژ" عامل مهم نظم در تصویربرداری خبر است

حسن شعیبی گفت: "دکوپاژ" سرعت تولید گزارش خبری را سریع و نظم خاصی به آن می‌بخشد.

حسن شعیبی تصویربردار شبکه خبر، در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: باتوجه به اینکه تصویربرداری در حرفه خبر، مقوله‌ای است که سرعت عمل زیادی را می‌طلبد باید به سرعت با انجام قاب‌بندی مناسب برنامه را برای ضبط آماده کنیم.

وی ادامه داد: چون زمان تصویربرداری در حرفه خبر کوتاه است، سعی می‌کنم بیشتر از تصاویر بسته استفاده کنم تا اطلاعات دقیق و سریع به مخاطب ارائه شود.

این تصویربردار شبکه خبر درخصوص تأثیر دکوپاژ در کیفیت کار افزود: تصویربردار با وجود دکوپاژ قادر به حذف قاب‌ها و پلان‌های اضافی و کوتاه است و این امر روند تولید گزارش را سریع‌تر و نظم خاصی به آن می‌بخشد.

شعیبی ضمن اشاره به حساسیت بالا برنامه‌های زنده نسبت به برنامه‌های تولیدی عنوان کرد: در برنامه‌های زنده خبری تصویربردار باید حدالمکان سریع و دقیق باشد و برنامه زنده دوربین حرکتی مورد استفاده شود تا مشکلی رخ ندهد.

وی ادامه داد: اگر دوربین ثابت مورد استفاده قرار بگیرد باید حرکت‌هایی که مدنظر کارگردان اجرا شود.

حسن شعیبی در پاسخ به سوال تفاوت تصویربرداری در حرفه خبر و برنامه‌های هنری گفت: در  حرفه خبر به دلیل کمبود وقت و سرعت عمل، تصویربردار باید در وهله اول کارگردان خوبی باشد تا قادر باشد برنامه را به بهترین شکل ممکن هدایت کند.

برنامه‌های خبر چون بیشتر تک دوربین ضبط می‌شود تصویربردار امکان خطای کمتری را دارد ولی در کارهای هنری چون سریال و تله فیلم چند دوربین بودن باعث پوشاندن عیوب کار می‌شود.

وی افزود: در تصویربرداری خبری فرصت استفاده از نور و نورپردازی کمتر وجود دارد به همین دلیل تصویربردار باید تا جایی که قادر از خلاقیت‌های خود و امکانات دوربین نیز استفاده کند ولی در سریال و تله فیلم عکس این قضیه صادق است.

شعیبی در خصوص میزان تجهیزات تصویربرداری خبر و تأثیر آن در افزایش کیفیت کار اظهار داشت: تجهیزات تصویربرداری خبر نسبت به سابق افزایش پیدا کرده است که این امر در افزایش کیفیت خبر موثر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سعی می‌کنم در حرفه تصویربرداری خبر سرعت عمل خود را نیز بالا برده تا کمبود وقت حدالمکان کیفیت تصویر را کاهش ندهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار