گاردین؛

غرب باید برتری قدرت "روسیه" در اوکراین را بپذیرد

غرب باید عقب نشینی از اوکراین را در اولویت اقدامات خود قرار داده و با پذیرش قدرت برتر روسیه ،‌ استراتژی دیگری در قبال "ولادیمیر پوتین"‌اتخاذ کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردین ؛‌ آیزنهاور در یکی از یادداشت های خود که آن را حاصل سالها تجربه نظامی و سیاسی می داند نوشت : طرح و نقشه ارزش چندانی ندارد اما برنامه ریزی درباره هر موضوعی بسیار حائز اهمیت است . 

لارنس فریدمن نیز در زمان کنونی با اشاره ضمنی به همین موضوع ابراز میدارد :‌ اگر استراتژی همان طرح از پیش تعیین شده برای تحقق یک هدف باشد نمی توان از آن در دنیای واقعی که همه چیز غیرقابل پیش بینی است ،‌مورد استفاده قرار گیرد . اما چنانچه استراتژی توانایی پاسخگویی به تغییرات در تحقق اهداف دست یافتنی باشد می توان آن را مناسب و مطلوب دانست . 

همین موضوع درباره عملکرد آمریکا و اروپا در قبال روسیه و حضور این کشور در اوکراین صدق می کند . کشورهای اروپایی راهکار رفتاری خود با مسکو را بر اساس طرحی از پیش تعیین شده انجام میدهند و همین موضوع در بحران اوکراین نیز ادامه دارد. 

این طرح از یک سو مطلوب به شمار می آید چرا که بر اساس گزارش "نیویورک تایمز" اوباما تصمیمی برای رویارویی مستقیم با کرملین و یا آغاز جنگ سرد میان واشنگتن _‌مسکو ندارد که جزو رویکردهای درازمدت کاخ سفید در قبال روسیه است . همچنین این تصمیم مانع بروز تنش میان این دو کشور در میدان اوکراین می شود . 

در ادامه این مقاله آمده است : اما از این نظر که واشنگتن و نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تصمیم گیری مناسب ،‌صحیح و به موقع ناتوان هستند باید اصلاحاتی در این نوع سیاست گذاری انجام گیرد .  در واقع آمریکا و مخصوصا اتحادیه اروپا در شرایط جدیدی که در قبال مسکو در اوکراین برایشان پیش آمده هیچ گونه واکنش موقتی از خود نشان نمی دهند . در حقیقت قوانین این کشورها اجازه انعطاف پذیری آنان در این موضوعات را نمی دهد .

پوتین در کنار دارابودن بسیاری از فاکتورهایی که برای یک سیاستمدار عامل قدرت محسوب می شود ریاست یک امپراطوری اقتصادی را بر عهده دارد که بطور فشرده ای با غرب به هم آمیخته شده است . بسیاری از حساب های بانکی مقامات دولتی و غیردولتی روسیه در بانک های اروپایی است .  

از سوی دیگر بخش اعظمی از نفت و گاز اروپا از سوی مسکو تامین می شود . شرکت پتروشیمی " گازپروم " که غول نفتی دنیا محسوب می شود با مدیریت دولت روسیه فعالیت می کند . 

نویسنده همچنین تصریح کرد : غرب چه بخواهد و چه نخواهد روسیه یک ابرقدرت منطقه ای و بین المللی است و در مورد "موضوع اوکراین" نیز ارجحیت سیاست و تصمیمات خود را در مقابل آمریکا و دیگر هم پیمانان آن به اثبات رسانده است . در سخنانی که اخیرا "تونی بلر"‌  بیان کرده ،‌آمده است :‌غرب منافع مشترک فراوانی با روسیه دارد ،‌بنابراین باید رویکرد استراتژیک اروپا در قبال کرملین و شخص پوتین تغییر یابد . 
 
غرب هم اکنون در زمینه تامین انرژی ،‌ خرید تسلیحات نظامی ، انجام فعالیت های اقتصادی و بانکی و نیز همکاری های نظامی برای محافظت از مناطق موردنظر در منطقه آسیا و خاورمیانه به روسیه وابستگی دارد . یکی از تصمیماتی که آمریکا و اتحادیه اروپا برای تجدیدنظر در سیاست های خود باید داشته باشند قطع تدریجی این وابستگی هاست . 


انتهای پیام /
برچسب ها: گاردین ، غرب ، روسیه ، قدرت ، برتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار