گزارش/

نگاهی به اپیدمی خودکشی در میان نظامیان آمریکایی/ جنگ‌افروزی، آمریکا را تا کجا پیش می‌برد؟

آمار خودکشی در بین نیروهای ویژه ارتش آمریکا به بالاترین میزان خود رسیده و این امر، در بحبوحه جنگ‌افروزی‌های گسترده این کشور در جهان،‌ بسی جای تأمل دارد. در سال 2012 میلادی بیش از 350 نظامی آمریکایی بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند...

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رييس ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحد آمریکا (SOCom)، طى سخنرانى روز پنجشنبه خود پذيرفت كه در دو سال گذشته آمار خودكشى ميان نيروهاى ويژه ارتش ايالات متحد به طور بى سابقه اى افزايش يافته است. وى دليل اين امر را دشوارى و طولانى بودن نبردها عنوان كرد.  

درياسالار "ويليام مك ريون" رييس SOCom در يك كنفرانس خبرى در فلوريدا گفت: وحشت و اضطراب بسيار زيادى وجود دارد. در ميدان نبرد فشار زيادى وجود دارد. سربازان من براى ١٢ يا ١٣ سال به سختى جنگيده اند. ساده است. هركسى كه زمانى را در اين جنگ صرف كرده تغيير كرده است.   



***  علاقه مندی دولت آمریکا به جنگ٬ نظامیان را به خودکشی سوق داده
از آغاز جنگ در افغانستان و عراق در سال هاى ٢٠٠١ و ٢٠٠٣ ميلادى نيروهاى نظامى آمريكا از جمله نيروهاى ويژه اى مانند یگان فوق ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا (Navy Seals) و تكاوران ارتش اين كشور ماموريت هاى متعددى را متحمل شده‌اند. 

براساس تحليل روزنامه گاردين، ميزان خودكشى هاى نظامى در آن دوران در ميان تمام نيروها افزايش يافت، بطوريكه در سال ٢٠١٢ ميلادى آمار مرگ و مير بر اثر خودكشى (٣٤٩ نفر) گوى سبقت را از كشته شدگان در حين نبرد (٣١١) ربود.  

مك ريون طى اظهارات خود در سمپوزيوم اطلاعات مكانى، شمار قربانيان خودكشى نظاميان را اعلام نكرد. اين سمپوزيوم يك مجمع اطلاعاتى در شهر تامپا است كه توسط بنياد اطلاعات مكانى ايالات متحد برگزار مى شود. ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحد آمریکا به درخواست روزنامه تامپابى تايمز مبنى بر ارايه آمار و ارقامى كه مك ريون به آن اشاره كرده بود، پاسخ منفى داد. 


به گزارش "تامپابى تايمز"، مك ريون در ماه ژانويه تشكيل يك كارگروه جلوگيرى از خودكشى را مديريت كرده بود كه هدف آن برطرف كردن نيازهاى ويژه نيروهاى نخبه SOCom است.   

در ماه فوريه، "مك ريون" در جريان جلسه اداى شهادت در كنگره آمريكا  گفت: رفاه اين پرسنل شجاع و خانواده هايشان به منظور آمادگى نيروها و توانايى انجام ماموريت هاى ما حياتى است. اين امر همچنين الزامى اخلاقى است. SOCom به تشريح جزييات گام هايى پرداخت كه فرماندهى براى ارايه كمك هاى روانى به نيروهاى ويژه اش برداشته است؛ از جمله گماردن متخصصان بهداشتِ رفتارى در ميان واحدهاى فرماندهى.    


دولت آمريكا آمار خودكشى نظاميان اين كشور را از طريق گزارش خودكشى وزارت دفاع پيگيرى مى كند. از سال ٢٠٠٨ تا ٢٠١٠ ميلادى نرخ خودكشى نظاميان آمريكا نزديك به ٢ برابر بيشتر از اين نرخ در ميان جمعيت عمومى اين كشور بوده است. ميانگين خودكشى نظاميان ٢٠/٤٩ مورد در هر ١٠٠ هزار نفر بوده كه در قياس با نرخ ١٢/٠٧ موردى جمعيت عمومى آمريكا رقم بسيار بالاى محسوب مى‌شود.  

اگر كهنه سربازان را نيز به اين آمار اضافه كنيم وخامت شرايط بارزتر مى شود. طبق تخمين دولت آمريكا، در سال ٢٠١٠ ميلادى روزانه ٢٢ كهنه سرباز بر اثر خودكشى جان خود را از دست داده اند. در همان سال ١٤٧ هزار و ٧٦٣ مورد خودكشى گزارش شده بود. بيش از ٢٧ هزار مورد (١٨/٣ درصد)  از اين خودكشى ها توسط افرادى با سوابق نظامى انجام پذيرفته بود.  


ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحد آمریکا از ٦٦ هزار نيرو از همه شاخه هاى ارتش تشكيل شده است و براساس شهادت ماه فوريه "مك ريون" اين نيروها در ٨٤ كشور جهان مستقر هستند.

نیروی ویژه وزارت دفاع آمریکا که موظف به کنترل آمار خودکشی نظامیان است، در گزارش خود چهار عامل عمده را دلیل اصلی شکست رویکرد وزارت دفاع ایالات متحد در مهار آمار بالای خودکشی دانسته که در زیر به این موارد اشاره شده است:
- ارتش آمریکا متخصصین رفتاری و افسران کافی را برای کنترل آمار خودکشی نظامیان ندارد و این افراد نیازمند آموزش های بیشتر هستند.

- برنامه های مربوط به کنترل آمار خودکشی در پایگاه های نظامی آمریکا موثر واقع نشده اند.

- نظامیان وظیفه زمانی که خواهان کمک‌های روانپزشکی هستند، مورد تحقیر و توهین قرار می گیرند.

- مقامات هر یگان با این موضوع که چگونه به هر فرد تحت راهنمایی خود کمک کنند، مشکل دارند.

آمار خودکشی در میان نظامیان آمریکایی از آغاز درگیری ها در عراق و افغانستان به طور پیوسته و یکنواخت افزایش یافته است و نیروی ویژه وزارت دفاع آمریکا، درباره اینکه چرا روشهای دیگر برای کاهش آمار خودکشی در نظر گرفته نمی شود، ابراز بی اطلاعی مى‌كند.

تحلیلگران معتقدند که آمار جدید منتشر شده از سوی ارتش آمریکا تنها حکایتگر بخش کوچکی از مشکلات روانشناختی سربازان این کشور است که در جریان یک دهه جنگ در کشورهای عراق و افغانستان از نظر روانی "فرسوده" شده اند.

ارتش آمریکا با حدود ۳ میلیون نیروی فعال و ذخیره، پر هزینه ترین ارتش جهان محسوب می شود که نیروهای آن در حال حاضر در حدود ۷۰۰ نقطه جهان مستقر شده اند.


در همین حال، ژنرال مارتین دمپسی، از مقام های عالیرتبه ارتش آمریکا به ناتوانی این نهاد نظامی برای کنترل و کاهش میزان خودکشی در میان سربازان اشاره کرده و می گوید: پیوستن به ارتش، به طور معمول و در حدود ۸۰ درصد موارد منجر به قوی تر شدن ابعاد شخصیتی افراد می شود و ما باید علت این را بدانیم که چطور ارتشی شدن به قوی تر شدن این ۸۰ درصد می انجامد اما همزمان منجر به ضعيف و ضربه پذیر شدن ۲۰ درصد دیگر می شود.

خودکشی و رواج ناراحتی‌های روانی در میان سربازان آمریکایی موضوع تازه اى نیست و جدی ترین اخبار دراین مورد به موج بزرگ خودکشی سربازان آمریکایی بازگشته از جنگ ویتنام در دهه ۷۰ میلادی باز می‌گردد.

در حقیقت، بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان آمریکایی معتقدند که تحقیقات در زمینه علل خودکشی سربازان باقی مانده از جنگ ویتنام یکی از عرصه هایی بوده که به تغییرات بسیاری در دانش روانپزشکی انجامید.

خودکشی در میان سربازان فعال در میادین جنگ و حتی در میان سربازان ذخیره و به دور از جبهه جنگ، از مشکلات اصلی ارتش ايالات متحد محسوب می‌شود. مواجهه با اين مشكل توسط نهادهای نظامی در طول چند دهه گذشته به شکل گیری شاخه ای از روانشناسی تحت عنوان روانسنجی انجامیده و بسیاری از تست های شخصیت رایج امروزی، نخستین بار برای ارزیابی و اندازه گیری ابعاد شخصیتی و روانی نظامیان طراحی شده اند.

گزارش از مغانی

منابع:

http://rt.com/usa/special-ops-record-suicide-rate-536/

http://www.cnn.com/2013/08/06/health/soldier-suicides-cause-study/

http://www.usatoday.com/story/news/nation/2014/03/03/suicide-army-rate-soldiers-institute-health/5983545/



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار