شیراز/

پیگیری های مستمر حقوقی ایران برای بازگشت الواح تاریخی

معاون رئیس جمهور از پیگیری های مستمر حقوقی ایران برای بازگشت الواح تاریخی در چند روز آینده خبر داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در حاشیه بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید در خصوص بازگشت الواح هخامنشی به کشور، با بیان اینکه طی سال 1327، 1350و1383 مجموعا ۳۵۰ قطعه از این الواح به کشور بازگردانده شده است بیان کرد: در سالهای گذشته دفاعیات خوبی صورت گرفته و در یکسال گذشته نیز تلاشهای بیشتری برای بازگشت این الواح انجام شده است.

سلطانی فر ادامه داد: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر شد که پشت پرده آن قطعا لابی صهیونیستها بود.

خوشبختانه ما توانستیم با پیگیری های مستمر ، جلوی حراج این الواح را بگیریم.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به رفع توقیف این اشیاء و در صورتی که تقاضای تجدید نظر نشود در چند روز آینده پیگیری های مستمر حقوقی برای بازگشت الواح صورت می گیرد.

رئیس میراث فرهنگی کشور همچنین به برنامه های حفاظتی و مرمتی این بنای عظیم تاریخی اشاره کرد و افزود: برنامه های حفاظت و مرمت تخت جمشید به یک زمان خاص اختصاص ندارد و این کار از چند دهه گذشته آغاز و ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مجموعه جهانی تخت جمشید یک مجموعه بسیار نفیس و ارزشمند تاریخی و فوق العاده پویا در هویت تمدنی و تاریخی این مرز و بوم است گفت: این بنای تاریخی نشان می دهد که گذشته ایران تا چه حد پربار بوده است.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه فعالیتهای پژوهشی و مرمتی از رکود برخوردار بوده افزود: بدنبال فعال سازی این بخشها هستیم تا مورد استفاده گردشگران خارجی و داخلی و همچنین هئیتهای علمی و دانشگاهیان قرار بدهیم.

الواح هخامنشی ایران در سال 1316 در حفاری مشترک ایران و موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت‌جمشید در کنار دیگر اموال فرهنگی به دست آمد که طبق قانون مصوب سال 1309این اموال به دست آمده و از کاوش‌های باستانی‌شناسی بین ایران و دانشگاه شیکاگو تقسیم شد.

الواح هخامنشی بخشی از این اموال بود که سهم دولت ایران شد و برای مدت سه سال به منظور انجام پژوهش‌های گسترده به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به امانت داده شد. این الواح که گل نوشته‌های عصر هخامنشی با خطوط میخی و عیلامی بود نیاز به خوانده شدن توسط خط‌ شناسان و کارشناسان مؤسسه شرق شناسی شیکاگو داشت.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.