دستور دستگاه قضايی آمريکا برای پرده‌برداری از اسرار حملات پهپادها

دستگاه قضایی آمریکا دستور داد از اسرار حملاتی که این کشور با استفاده از پهپادها انجام می دهد، پرده برداشته شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه فرانسوی لوموند در اینترنت نوشت : دستگاه قضایی آمریکا  دوشنبه دستور داد از اسرار حملاتی که این کشور با استفاده از پهپادها انجام می دهد، پرده برداشته شود.

دادگاه استینافی در نیویورک دوشنبه به دولت "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا دستور داد بخش عمده ای از  یادداشتهایی را که توجیه کننده حملات پهپاد‌ها به افراد مظنون به تروریسم از جمله برخی از شهروندان آمریکایی است، منتشر کند.

دادگاه در حکم 56 صفحه ای خود حق را به نیویورک تایمز و دو تن از روزنامه نگارانش داد که بر اساس قانون آزادی مطبوعات خواستار دستیابی به این اطلاعات شده بودند. بسیاری از سازمان‌های دفاع از آزادی‌ها در آمریکا از نیویورک تایمز در این پرونده حمایت کرده بودند.

سه قاضی دادگاه به اتفاق اعلام کردند ؛ هدف شاکیان  اعتراض کردن به مشروعیت حملات پهپادها یا قتلهای هدفمند نیست بلکه آنان خواستار دستیابی به اطلاعات در باره این حملات هستند. شاکیان در درجه نخست توجه خود را به حملات پهپاد ها  که منجر به مرگ "انور الاولقی" و "سمیر خان " در سپتامبر 2011  و پسر الاولقی در اکتبر 2011 شد،  معطوف کرده اند. 

دادگاه استیناف معتقد است هیچ دلیلی ندارد اطلاعاتی که پیش از این بارها  موضوع بیانیه های علنی و سخنرانی ها بوده است و به ویژه "اریک هولدر" وزیر دادگستری، "جان برنان" مسئول سابق مبارزه با تروریسم در کاخ سفید یا حتی "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا درباره آن سخن گفته اند محرمانه باقی بماند.

دادگاه استیناف با مطالعه و بررسی همه اسناد مورد درخواست پذیرفت که بخش اعظمی از آنها منتشر شود و به وزارت دادگستری دستور داد که از آنها پرده بردارد.

این رای دادگاه استیناف،  رای ژانویه 2013 دادگاه را که به دولت آمریکا حق داده بود و معتقد بود که دولت با خودداری از انتشار این اسناد  قانون را نقض نکرده است ، باطل کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار