زاهدان/

گرده‌افشانی 20 هزارسطح زیرکشت نخیلات در سراوان

مدیر جهاد کشاورزی سراوان از گرده افشانی بیش از 20 هزار سطح زیرکشت انواع نخیلات از نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت در سه شهرستان سراوان، سیب سوران و مهرستان خبر داد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.،محمد رفیع دهواری گفت: کشت انواع نخیلات بخش عمده فعالیت کشاورزان و باغداران شهرستان‌های شرقی سیستان و بلوچستان را تشکیل داده که نخلکاران این مناطق 76 واریته انواع خرما را کشت و برداشت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان تصریح کرد: با توجه به اینکه سطح حداکثری و عمده کار کشاورزان شهرستان سراوان سیب و سوران و مهرستان نخیلات است، مهم‌ترین کار این مدیریت و کشاورزان منطقه از این فصل شروع شده و کار اصلی کشاورزان در این مرحله مرتب سازی و آماده سازی خوشه خرما و غیره است.

وی ادامه داد: در مجموع سه شهرستان سراوان، سیب سوران و مهرستان بیش از 20 هزار سطح زیر انواع نخیلات وجود دارد که عملیات داشت آن با انجام گرده افشانی از نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان افزود: روش انجام گرده افشانی خرما و اینکه در این مناطق روش سنتی هست افزود: در این روش مقداری از خوشه نر را که از درخت نر برداشته شده در وسط خوشه ماده قرار داده و کل خوشه ماده به وسیله طناب ظریفی که از برگ درخت خرما تهیه شده بسته می شود و پس از 20 روز از گذشت زمان مجدد خوشه ماده باز شده و خوشه نر خشک شده از آن خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه به روش سنتی در طول یک روز کاری می‌توان تعداد 7 تا 10 درخت خرما را گردافشانی کرد.گفت: در استان سیستان و بلوچستان کار گرده افشانی نخیلات از اسفندماه در مناطق جنوبی استان آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه در مناطق مرکزی استان ادامه داشته که این کار در بیش از 20 هزار هکتار نخیلات استان ادامه دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.