گزارش/

بازتاب امضای "یک قانون غیرقانونی"/ نگاهی به بازتاب‌های رسانه‌ای اقدام اوباما در قبال نماینده قانونی ایران در سازمان ملل

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا روز جمعه قانونی را امضا کرد که به نماینده قانونی ایران در سازمان ملل اجازه نخواهد داد به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت کند.این اقدام در رسانه های جهانی بازتاب گسترده‌ای داشت.


خبرگزاری رویترز گزارش داد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه قانونی را امضا کرد که به دیپلمات ایرانی اجازه نخواهد داد به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت کند.


به گزارش رویترز، اوباما این قانون را که کنگره آمریکا آن را تصویب کرده بود امضا کرد. آمریکا پیشتر اعلام کرده بود برای حمید ابوطالبی سفیر جدید پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد روادید صادر نخواهد کرد زیرا وی با تسخیر لانه جاسوسی در ارتباط بوده است.

اسوشیتدپرس هم در گزارشی نوشت : باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه قانونی را امضا کرد که به سفیر جدید ایران در سازمان متحد اجازه نمی دهد وارد آمریکا شود.

این خبرگزاری با غیر معمول و عجیب خواندن این قانون ادامه داد: این قانون، از ورود هر نماینده سازمان ملل متحد به آمریکا که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا باشد جلوگیری می کند. اوباما به ندرت چنین بیانیه های مکتوبی را صادر می کنند.

اسوشیتدپرس ادامه می‌دهد: این مشاجره حساس بین ایران و آمریکا در بحبوحه تلاش های دو کشور برای بهبود روابط برسر برنامه هسته ای تهران صورت می‌گیرد.


این خبرگزاری با بازتاب اظهارات اوباما می‌نویسد: اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات در زمینه جاسوسی و تروریسم علیه آمریکا و متحدان ما بدون شک مسئله ای بسیار مهم است و من در نگرانی قانونگذاران در خصوص اینکه افرادی که در چنین فعالیت هایی نقش دارند ممکن است از پوشش دیپلماتیک برای ورود به خاک آمریکا استفاده کنند ، سهیم هستم.  با این قانون جدای از اینکه ممکن است در اختیار وی در زمینه پذیرش سفیران مداخله کند، به عنوان یک راهنما برخورد خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه قانونی را امضا کرد که به آمریکا اجازه می دهد از صدور روادید برای آن دسته از سفیران سازمان ملل متحد که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند خودداری کند. این قانون در حقیقت حمید ابوطالبی سفیر جدید پیشنهادی ایران را در سازمان ملل متحد هدف قرار می دهد. با این حال اوباما در بیانیه ای اعلام کرد این اقدام باید به عنوان یک اقدام "مشورتی" تلقی شود.

خبرگزاری فرانسه ادامه داد: بحث و مشاجره برسر نامزدی ابوطالبی در حالی صورت گرفت که روابط ایران و آمریکا پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران با یک گرمی محتاطانه همراه بوده است. آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل متحد ملزم است برای دیپلمات هایی که قرار است به عنوان سفیر در سازمان ملل متحد فعالیت کنند، روادید صادر کند.

الجزیره انگلیسی هم اعلام کرد : باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قانونی را امضا کرد که عملا ورود نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل را به آمریکا ممنوع می کند. 



"تام اکرمن" خبرنگار این شبکه در واشنگتن در پاسخ به این سوال که آمریکا طبق مقررات موجود اجازه ندارد درباره  نمایندگان کشورها در سازمان ملل اظهارنظر کند، این موضوع را تصمیم گیری نادر توصیف کرد و گفت: این نمونه نادری است که در آن اخطار -معمولا- خصوصی دولت درباره اینکه یک نماینده پذیرفتنی نیست با اقدام دولت مخاطب در صرف نظر کردن از اعلام نماینده همراه شده است. همچنین در این نمونه آمریکا که مطابق با قوانین موجود باید درخواست مطرح برای صدور روادید را بررسی کند، آن را رد کرده است؛ قوانینی که دولت آمریکا را ملزم به این کار می‌سازد. متن قانون جدیدی که اوباما آن را امضا کرده است، مغایر با مفاد وظایفی نیست که برای این کشور به عنوان میزبان سازمان ملل، ذکر شده است. نکته دیگر این است که این فرد دستکم یک بار دیگر پیش از این در لباس دیپلمات در نیویورک حضور داشته است.

روزنامه لس آنجلس تايمز نیز نوشت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا روز جمعه مصوبه اي را امضا کرد که مانع از ورود نماينده پيشنهادي ايران براي سازمان ملل به آمريکا خواهد شد. 

اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم "کن ديلانيان" نوشت: اين مصوبه نخستين طرح پيشنهادي تد کروز، سناتور ايالت تگزاس و نامزد احتمالي حزب جمهوريخواه براي انتخابات رياست جمهوري آمريکا است که به قانون تبديل مي‌شود. هدف اين طرح جلوگيري از ورود حميد ابوطالبي ، ديپلمات باسابقه ايراني است . ابوطالبي گزينه ايران براي نمايندگي اين کشور در مقر سازمان ملل در نيويورک است. 

تهران اين اقدام آمريکا را تقبيح کرده است. 

روزنامه هاآرتص هم نوشت کاخ سفید گفته بود برای دیپلمات ایرانی که با بحران گروگان گیری سال 1979 ارتباط داشته است روادید صادر نخواهد کرد. در همین راستا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه قانونی را امضا کرد که بر اساس آن ایران نمی تواند نماینده خود را به سازمان ملل بفرستد. کاخ سفید پیش از این نیز گفته بود برای ابوطالبی روادید صادر نخواهد کرد. 


این روزنامه افزود: صادر نکردن روادید برای نماینده یک کشور در سازمان ملل اقدامی نادر در آمریکا است. 

العربیه هم نوشت اوباما قانون ممنوعیت صدور روادید برای ابوطالبی را امضا کرد.

العربیه نوشت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه قانونی را امضا کرد که به وی اجازه می دهد از ورود نماینده ایران در سازمان ملل به آمریکا جلوگیری کند اما با این وجود گفت این قانون الزام آور نیست بلکه مشورتی است. 


رئیس جمهور آمریکا که خود گفته بود استفاده از بیانیه های مکتوب برای تفسیر مجدد قوانین را محدود خواهد کرد، در این مورد اخیر چنین بیانیه ای را صادر کرد. 

صدور بیانیه های مکتوب به گذشته های بسیار دور باز می گردد و معمولا از آنها فقط برای مطالعه دانشجویان و وکلا استفاده می شد تا زمان جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا که در دو دوره ریاست جمهوری خود به طور مکرر از آن استفاده کرد و از این طریق نظر خود را در مورد چگونگی تفسیر وظیفه اش در اجرای قوانینی که امضا می کرد بیان می‌کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار