اهواز/

معافیت مالیاتی برای کارکنان و کسبه منطقه آزاد اروند

سرپرست فرمانداری ویژه آبادان گفت: کارکنان دولت، کسبه و پیمانکاران شاغل در محدوده منطقه آزاد اروند از پرداخت مالیات معاف می شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛عزیزالله شهبازی مهمترین فلسفه ایجاد مناطق آزاد را تسریع در رشد و آبادانی، انتقال تکنولوژی، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری، مبادلات تجاری، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و ارائه خدمات عمومی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به لطمات و خساراتی که شهرهای آبادان و خرمشهر در جنگ متحمل شدند همچنین از بین رفتن زیرساخت های این دو شهر،ایجاد منطقه آزاد اروند در اواخر دولت اصلاحات مصوب شد.البته محدوده منطقه آزاد اروند به درستی تعریف نشده بود به همین دلیل امکان استفاده از تمام مزایای مناطق آزاد میسر نبود.

شهبازی اضافه کرد: پیش از این منطقه آزاد اروند شامل بخش هایی از خرمشهر و آبادان و شلمچه بود که به دلیل وضعیت خاص منطقه امکان محصور کردن آن وجود نداشت. از سوی دیگر بر اساس قانون در صورت محصور نشدن مناطق آزاد امکان استفاده از معافیت های گمرکی میسر نبود. به همین دلیل انجام یک سری اصلاحات ضروری می نمود.

وی با اشاره به مصوبه سفر دولت تدبیر و امید به خوزستان گفت: طبق این مصوبه کل شهرهای آبادان و خرمشهر جزو منطقه آزاد اروند به شمار می رود بنابراین محدوده منطقه آزاد اروند از 17 هزار هکتار به 34 هزار هکتار افزایش یافت.

سرپرست فرمانداری ویژه آبادان همچنین از ایجاد شش گیت (دروازه) ورود و خروج برای منطقه آزاد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: محصور شدن و فنس کشی محدوده منطقه آزاد امکان استفاده از معافیت های گمرکی را فراهم می کند. در حال حاضر نقشه برداری محدوده انجام و گیت های ورود و خروج نیز تعریف شده است.

شهبازی درباره مزایای منطقه آزاد اروند برای ساکنان آبادان و خرمشهر توضیح داد: یکی از مهمترین مزایای توسعه منطقه آزاد اروند، این است که کارکنان دولت که در این محدوده مشغول به کار هستند از مالیات معاف خواهند بود.

شهبازی با بیان اینکه کسبه و اصناف معافیت مالیاتی خواهند داشت اضافه کرد: کارخانجات تولیدی نیز بدون پرداخت مالیات می توانند کالاهای خود را در منطقه عرضه کنند و مواد اولیه خود را بدون پرداخت مالیات وارد کنند.

به گفته وی، پیمانکاران و شرکت های فعال دارای شناسه ثبت در منطقه آزاد اروند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این معافیت ها در نهایت به کاهش تورم در شهرهای آبادان و خرمشهر می انجامد.

وی با اشاره به قانون مناطق آزاد اظهار کرد: بر اساس این قانون مردم سراسر کشور می توانند سالی یک بار به منطقه آزاد اروند سفر کنند و بین 80 تا 100 دلار کالای مورد نیاز خود را بدون پرداخت عوارض گمرکی خریداری کنند.

شهبازی تجارت، صنعت و گردشگری را حوزه های کلی فعالیت منطقه آزاد اروند عنوان کرد و افزود: در حوزه تجارت بنادر آبادان و خرمشهر و مرز تجاری شلمچه تعریف شده اند که سازمان منطقه آزاد اروند بر اساس اهداف و سیاست ها مرز شلمچه را به عنوان پیشانی صادراتی ترانزیت خوزستان در نظر گرفته است.

وی کارهای زیربنایی از جمله ساخت بارانداز، کانکس های تجاری برای تجار، ارائه خدماتی چون آب و برق را از جمله بسترسازی های این سازمان برای صادارت برشمرد.

شهبازی همچنین احداث کارخانه تولید سیمان، پالایشگاه دوم خوزستان، کارخانه ساخت دکل های حفاری و کارخانه فولاد اروند و چند طرح مینی پالایشگاهی را از برنامه های این سازمان در حوزه صنعت عنوان کرد.

به گفته وی، ایجاد منطقه نمونه گردشگری جزیره مینو و پارک های ساحلی و لایروبی اروند صغیر نیز در راستای توسعه گردشگری منطقه در دستور کار است.

 سرپرست فرمانداری ویژه آبادان، هدف از توسعه منطقه آزاد اروند را بهبود وضعیت معیشتی شهروندان و محرومیت زدایی همچنین عمران و آبادانی منطقه دانست و افزود: با پیگیری استاندار خوزستان در راستای بهره مندی تمام مردم استان از منطقه آزاد اروند شعاع تردد خودروهای دارای پلاک اروند افزایش یافته که امکان استفاده مردم از این خودروها در این شعاع و همچنین خودروهای عمومی در تمام استان فراهم شده است./س
برچسب ها: معافیت ، مالیاتی ، منطقه ، اروند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین م
۰۱:۲۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
اقای حاج عبدالله کعبی حمایت مکنیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین م
۰۱:۱۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
حما یت از منطقه اروند ضروری است