خروج نهایی "بندر بن سلطان" از عرصه سیاسی و آینده مبهم خاندان آل‌سعود

یک رسانه عرب زبان با اشاره به کنار رفتن بندر بن سلطان از ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان از آن به منزله خروج نهایی وی از عرصه سیاسی این کشور یاد کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،روزنامه الاخبار در مطلبی با اشاره به کنار گذاشته شدن بندر بن سلطان از ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی آورده است: بالاخره پس از هفته ها شایعه و اطلاعات تایید نشده همه چیز مشخص شد و دیوان پادشاهی عربستان از کنار گذاشته شدن بندر از ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان آنهم به شکل نهایی خبر داد.

الاخبار می نویسد: عبارت "بنا به درخواست وی(بندر بن سلطان)" عبارتی کافی نه تنها برای پایان خدمت بندر بن سلطان به عنوان رئیس دستگاه اطلاعاتی بلکه پایان حیات سیاسی وی در عربستان محسوب می شود.دستور ملوکانه صرفا اقدامی روتین اداری نیست بلکه از منازعات و جنگ قدرت آل سعود پرده بر می دارد.

با این حکم و انتخاب یوسف بن علی الادریسی به جای بندر بن سلطان در مسند ریاست دستگاه اطلاعاتی،جناح شاهزاده سلطان از معادله قدرت در عربستان خارج می شود.باکنار رفتن خالد بن سلطان از سمت معاونت وزیر دفاع و کنار گذاشته شدن بندر بن سلطان در روز گذشته،درحال حاضر سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع نیز آماده خروج به نفع یکی دیگر از فرزندان شاهزاده سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی می شود.

این رسانه می نویسد: بندر بن سلطان که خود را به عنوان مرد ماموریت های کثیف در بیشتر موارد معروفی کرد، در چهار مناسبت از زمان انتخابش به عنوان دبیر کل شورای امنیت ملی در سال 2006 غائب بود و هر بار به علت مشکلات داخلی خاندان سعودی و یا شکست در ماموریت از روند سیاسی غائب می شود.بازگشت وی به عرصه در سال2012 در رکاب دیوید پترائوس رئیس سابق سیا به منزله آخرین فرصت در موفقیت آینده سیاسی وی محسوب می شد.

بندر بن سلطان در به کارگیری از برگه هایی که در اختیار داشت از جمله بحث القاعده برای سرنگون کردن نظام سوریه ناکام بود. حکم ملوکانه در سوم فوریه گذشته درباره ممنوعیت اعزام سعودی ها به سوریه و مجرم بودن آنها در واقع به منزله اعلام غیر مستقیم شکست ماموریت بندر بن سلطان و حذف وی از عرصه به شکل نهایی بود و روند تحولات از آن هنگام تا روز گذشته قابل پیش بینی بود.

از جمله مهمترین دلایلی که می شد بر اساس آن خروج بندر بن سلطان از عرصه را حدس زد؛خروج بندر بن سلطان از عربستان برای انجام عمل جراحی در واقع بهانه ای بیش برای دور  کردن وی از عرصه قدرت در عربستان نبود و این در راستای تغییر و تحولات در ترکیب حکومتی عربستان و سیاست خارجی این کشور بود.زمان زیادی به طول نیانجامید تا مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شود و این در آستانه دیدار سرنوشت ساز باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پس از چند روز تاخیر بود.

در آن هنگام علت این تاخیر اعلام نشد.درباره محور گفتگوهایی که میان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا،ملک عبدالله و سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان  و مقرن بن عبدالعزیز شایعات زیادی مطرح شد که برخی از آنها از دوستانه نبودن جو گفتگوها حکایت داشت.

الاخبار می نویسد: استقبالی در شان رئیس یک کشور بزرگ دنیا از باراک اوباما در فرودگاه به عمل نیامد و خروج وی نیز بدون مراسم بود و خبرگزاری عربستان به یک خبر اکتفا کرد.در این هنگام برخی اخبار از بازگشت ظفرمندانه بندر بن سلطان به عربستان حکایت داشت اما خبر قطعی درباره وی از حکم ملوکانه روز گذشته مشخص شد.

اما هم اکنون به دنبال برکناری بندر بن سطان سئوالات فراوانی درباره آینده عربستان  اعم از بحث توزیع قدرت در داخل آل سعود و روابط و سیاست منطقه ای این کشور مطرح می شود.آیا اخبار مربوط به کناره گیری ملک عبدالله درست از آب در می آید؟درباره پرونده سوری-سعودی چه رخ خواهد داد؟ رابطه عربستان با ایران با توجه به اخباری درباره دیدارهای سعودی-ایرانی به شکل پشت پرده در قبل در کدام سمت و سو پیش می رود؟این روند بر اوضاع عراق چه تاثیری خواهد داشت؟درباره پرونده لبنان و انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آن چه تاثیر دارد؟

بدون شک حضور بندر بن سلطان نقش به سزایی در ترسیم سیاست خارجی عربستان داشت و این کشور را به عنوان دشمن منطقه و دنیا معرفی کرده بود.موضوعی که تصمیم گیرندگان سعودی باید در آن بازنگری کنند و سیاست خارجی سعودی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

الاخبار می نویسد: کنار گذاشتن بندر بن سلطان از جنگ قدرت در عربستان حکایت دارد و با توجه به حذف جناح فهد و سلطان و نادیده گرفتن احمد به عنوان یکی از ارکان جناح السدیری از معادله قدرت،ما آینده ای بسیار مبهم و چه بسا خونین را در صورتی که اصلاحات اساسی سیاسی،اقتصادی و قضایی برای نجات تاج و تخت سعودی ها از فروپاشی صورت نگیرد،پیش روی داریم.

منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار