زاهدان /

کسب سهم حداکثری از اقتصاد منطقه آزاد چابهار گردش موتور توسعه استان

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: حضور رییس جمهوری در چابهار نقطه آغاز تغییرات و نویدبخش تحقق خواسته­های بحق مردمان این دیار است.

 
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، حامد علی مبارکی گفت: اهمیت راهبردی چابهار برکسی پوشیده نیست، چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و محور توسعه شرق کشوراست ، چابهار نه تنها پیشانی توسعه استان، بلکه نقطه عطف همگرایی اقتصادی ایران با شبه قاره هند، افغانستان، آسیای­میانه و عمان می­باشد.

وی تصریح کرد: کسب سهم حداکثری از اقتصاد منطقه­ای و گردش موتور توسعه استان و کل محور شرق به توسعه بندر و منطقه آزاد چابهار به عنوان کانون هم­پیوندی اقتصادی با جهان خارج وابسته است و به همان میزان نیز توسعه بندر و منطقه آزاد چابهار، به فعالسازی ترانزیت، گسترش صنایع مولد و بالفعل نمودن پتانسیل­های گردشگری به مثابه اضلاع مثلث توسعه بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه هم­اینک 20 سال از تاسیس منطقه آزاد چابهار می­گذرد و براساس طرح توسعه محور شرق، این منطقه می­بایست به اهرمی برای شتاب بخشیدن به توسعه محور یاد شده و جذب سرمایه تبدیل می­شد، اما به دلیل برخی موانع این مهم آنچنان که باید، تحقق نیافته است تصریح کرد: چنین وضعیتی نه تنها ما را از رسیدن به اهداف توسعه باز داشته بلکه خطر پیشی گرفتن رقبایی همچون گوادر پاکستان که در 120 کیلومتری ما با سرمایه­گذاری و مدیریت چین ساخته می­شود چابهار را تهدید می­ کند.

مبارکی گفت: تخصیص اعتبار برای توسعه صنایع صادرات­گرا در منطقه آزاد چابهار ، تامین اعتبار و ایجاد تاسیسات بانکرینگ در نزدیکی سواحل بندر چابهار به منظور جذب بخشی از درآمدهای عظیمی که به طور معمول توسط امارات متحده عربی جذب می­گردد و تسریع در اجرای پروژه راه آهن چابهار-زاهدان –مشهد از دیگر درخواست های مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بود که برای ارایه دستور و مصوبه لازم با حضور رییس جمهور مطرح شد .

مدیرعامل منطقه آزاد تاکید کرد: گردشگری ضلع مهم توسعه­ای دیگر نیز از اوان فعالیت منطقه آزاد با مشکل تصرف بخش بزرگی از اراضی روبرو بوده که چالشی بزرگ برای توسعه این بخش به حساب می­آید./س

 

برچسب ها: چابهار ، گردش ، منطقه ، ازاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.