ایلام/

آفت زدگی یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی زاگرس

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: وجود آفت و بیماری در یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی حوزه زاگرس شناسایی شده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ بهمن افراسیابی  در نشست تخصصی حفاظت از جنگل های زاگرس در ایلام گفت: استفاده مداوم مردم از مراتع و عرصه های جنگلی، بیشتر از حد ظرفیت و توان عرصه های طبیعی کشور است.
وی افزود: اکنون 2.5 برابر ظرفیت مراتع کشور دام وجود دارد و زندگی 960 هزار خانوار با جمعیت پنج میلیون نفر وابسته به جنگل و مراتع طبیعی است که از اندازه استاندارد و ظرفیت عرصه های طبیعی بیشتر است.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور جایگزینی سوخت ها و انرژی های پاک همچون گاز مایع به جای سوخت های فسیلی و جنگلی در میان روستاییان حاشیه جنگل ها و عشایر کشور را از جمله اقدام های مهم در راستای حفاظت و حمایت از جنگل های کشور دانست.
افراسیابی تاکید کرد: در چهار میلیون هکتار از عرصه های طبیعی آفات و بیماری ها شناسایی شده که 800 تا یک میلیون هکتار از این عرصه ها را کانون های بحرانی منطقه زاگرس تشکیل می دهد.
وی بیان کرد: 109 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور برای تولید سوخت های جنگلی استفاده می شود که با جایگزینی سیلندر گاز این برداشت چوب از جنگل کاهش یافته است.
وی یادآور شد: 56 میلیون هکتار از عرصه های درگیر با آفات و بیماری ها که 800 تا یک میلیون هکتار آن را کانون های بحران جنگل های زاگرس تشکیل می هد به شکل مستمر در حال پایش است.
افراسیابی  تاکید کرد: برانگیختن حساسیت مردم و تغییر نگاه آنان به سمت حفاظت از جنگل ها و مراتع افزون بر حفاظت از عرصه های طبیعی زمینه های بیشتری را برای سودآوری اقتصادی از این ثروت های خدادی به وجود خواهد آورد.
وی ارزش عرصه های طبیعی کشور را شامل 75 درصد ارزش زیست محیطی و 25 درصد ارزش اقتصادی عنوان کرد و افزود:  سازمان منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع و به تبع آن وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تعریف و اجرای طرح هایی با اولویت حفاظت از عرصه های ملی کشور است.
وی داشتن تفکر و روحیه جامع نگری، مشارکت و هم افزایی همگانی و ایجاد طرح های سودآور و معنادار را برای حفظ و احیاء جنگل ها و مراتع کشور به ویژه منطقه زاگرس بسیار مهم خواند.
ایران 134 میلیون هکتار عرصه طبیعی دارد که 84 میلیون هکتار آن را جنگل، 36 میلیون هکتار بیابان و 14 میلیون هکتار دیگر را مراتع تشکیل می دهد./س
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.