آیت‌‌الله نوری‌همدانی:

بانک‌ها با فکر و نگاه فرهنگی برنامه‌ریزی کنند

آیت الله نوری همدانی با اشاره به قدرت بانک‌ها در پیشرفت جامعه اسلامی گفت: اگر بانک‌ها با فکر فرهنگ و برنامه‌ریزی صحیح عمل کنند، مملکت پیشرفت می‌کند و تحریم‌ها هیچ اثری نخواهد داشت؛ البته به شرط آن‌که بانک‌ها در زمینه تولید در جامعه فعالیت کنند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "آیت الله نوری همدانی" در دیدار مسئولان بانک قرض‌الحسنه رسالت اظهار داشت: دین اسلام در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خصوصا در زمینه توزیع و تحصیل اموال نظراتی دارد.
 
نگهداری مال راکد حرام است
 
آیت‌الله نوری‌همدانی در ادامه خاطرنشان کرد: نظر اسلام در جاری بودن مال است و مال نباید راکد باشد، چرا که مال راکد، سبب سقوط جامعه می‌گردد و چنان‌که از آیه 24 سوره توبه بر می‌آید نگهداری مال راکد، حرام است.
 
معظم له با اشاره به تجسم اعمال در روز قیامت تاکید کرد: اعمال انسان در روز قیامت بنابر نیک و بد بودن به صورت چهره زیبا و زشت مجسم می‌شود و پیشرفت انسان در تکنولوژی و صنعت نشان داده است که نشان دادن نامه اعمال انسان در روز قیامت به صورت ضبط شده امری محال نیست.
 
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به قدرت بانک‌ها در پیشرفت جامعه  اسلامی افزود: اگر بانک‌ها با فکر فرهنگ و برنامه‌ریزی صحیح عمل کنند، مملکت پیشرفت می‌کند و تحریم‌ها هیچ اثری نخواهد داشت؛ البته به شرط آن‌که بانک‌ها در زمینه تولید در جامعه فعالیت کنند.
 
معظم له مهمترین گام را در این زمینه نیت خدایی از سوی بانک‌ها و مسئولان آن برشمرد و گفت: اگر با نیت رفع نیاز مردم بانک‌ها پا به عرصه فعالیت اقتصادی بگذارند، جامعه پیشرفت کرده و این نیت اعمال است که در نزد خداوند ارزش و اعتبار دارد.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد فقهی بانکداری در اسلام تاکید کرد: اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با اقتصاد غرب کاپیتالیستی بسیار متفاوت است و صدای اعتراضات مردم کشورهای اروپایی به جهت رفتارهای نادرست اقتصادی مسئولانشان به گوش جهانیان رسیده است.
 
وی با اشاره به روایتی از ائمه‌(ع) گفت: ربا پلید‌ترین کارهاست و این در حالی است که اسلام نیت را بر خدمت کردن به مردم قرار داده است.
 
معظم له دو گناه سلطه‌پذیری و ربا را بزرگترین گناهان یاد شده در قرآن کریم توصیف کرد و افزود: خداوند در چند جای قرآن کریم تاکید کرده است که ربا پلیدترین گناهان است و در زمینه سلطه‌پذیری نیست همین نظر را دارد که صحه گذاشتن در مقابل آمریکا از همین دست محسوب می‌شود.
 
اخذ دیر کرد وام حرام است

آیت الله نوری همدانی با اشاره به دریافت دیرکرد در بانک‌ها یادآور شد: اگر برای تاخیر، دیرکرد در بانک‌ها گرفته شود حرام است و با مبانی اسلامی منافات دارد و گرفتن اجرت چیزی غیر از گرفتن دیرکرد است.
 
این مرجع تقلید درباره تلاش و کوشش دولت فعلی در زمینه تورم و گرانی تصریح کرد: دولت فعلی در زمینه تورم و گرانی بسیار زحمت کشیده است، ولی صحبتی از بانک‌ها و فعالیت آنها انجام نشده است و نیاز است که فرهنگ دادن سود کمتر به سرمایه‌ مردم در بانک‌ها تبلیغ شود و این امر موجب می‌شود که افراد سرمایه خود را در زمینه تولید مصرف کنند.
 
معظم‌له نظارت بر قیمت‌های اجناس را امری بسیار مهم برشمرد و گفت: نباید  هرکسی به دلخواه خود بر روی اجناس قیمت بگذارد باید افرادی بر گذاردن قیمت واقعی بر روی اجناس نظارت می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار