اینفورمیشن کلیرینگ هاوس:

وعده‌های پوشالی آمریکا به اروپا در جایگزین کردن گاز روسیه

وعده‌های آمریکا به اروپا در جایگزین کردن گاز روسیه با گاز شیل آمریکا، در حالی صورت می‌گیرد که تحقق این مسئله در عمل غیرممکن است و مشکلات بسیار زیادی بر سر راه قرار دارد که مستلزم صرف زمان و هزینه هنگفتی است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله‌ای به قلم "ویلیام انگداهی" می‌نویسد: کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، در خصوص توانایی آمریکا در تامین گاز طبیعی اروپا، به منظور جایگزینی آن با گاز روسیه، به دولت‌های اروپایی بی‌شرمانه دروغ می‌گویند. اظهارات اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، به قدری با واقعیت فاصله دارند که حاکی از استیصال باورنکردنی واشنگتن در مورد اوضاع اوکراین و در مقابل موسکو است. در هر صورت، این مسائل، آن را به یک شریک دیپلماتیک غیرقابل اعتماد برای اتحادیه اروپا تبدیل کرده است.

*** اظهارات عجیب اوباما در خصوص کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه
اوباما پس از نشست اخیر خود با رهبران اتحادیه اروپا، بیانیه عجیبی منتشر کرد، مبنی بر اینکه شرکت‌ها بزرگ خصوصی چندملیتی، به طور محرمانه و پشت درهای بسته، در خصوص «همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس آتلانتیک» که صادرات گاز به اروپا را برای آمریکا آسانتر می‌کند و به کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه، کمک می‌کند، در حال مذاکره هستند. به گفته اوباما:«وقتی که ما یک توافقنامه تجاری داریم، صدور مجوزهای صادرات برای پروژه‌های مربوط به صادرات گاز طبیعی مایع به مقصد اروپا، بسیار ساده‌تر خواهد شد، و این چیزی است که به وضوح، به شرایط جغرافیای سیاسی امروز مربوط می‌شود.»

*** سوء استفاده آمریکا از نگرانی‌ها و ترس‌های اتحادیه اروپا در مورد از دست دادن گاز روسیه
به دنبال کودتای اوکراین به رهبری آمریکا در 22 فوریه، واشنگتن سعی دارد که با این فرصت‌طلبی سیاسی، مذاکرات به بن‌بست رسیده «همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس آتلانتیک» را با سوء استفاده از نگرانی‌ها و ترس‌های اتحادیه اروپا در مورد از دست دادن گاز روسیه به جلو براند. اما این حقیقت را نادیده گرفته است که صدور گاز از آمریکا به اروپا، به سادگی مراحل صدور مجوز گاز طبیعی مایع در آمریکا و اروپا نیست.
اوباما و کری، هر دو در دیگر اظهارات اخیر خود، با اشاره به رشد سریع تولید گاز شیل آمریکا، در دروغی آشکار بر اساس واقعیت‌ عینی، اعلام کرده‌اند که آمریکا قادر است تمام گاز صادراتی روسیه به اروپا را جایگزین کند. اوباما در دیدار خود با رهبران اتحادیه اروپا در شهر بروکسل، گفت که آن‌ها باید برای جایگزین کردن گاز روسیه، گاز شیل را از آمریکا وارد کنند. اما مشکلات بسیار بزرگی در این خصوص وجود دارند.

*** «انقلاب گاز شیل» در آمریکا با شکست مواجه شد
در تاریخ 1 نوامبر، «انقلاب گاز شیل» در آمریکا با شکست مواجه شد. افزایش چشمگیر تولید گاز طبیعی آمریکا از «فرکینگ» (شکست هیدرولیکی) یا به عبارتی استخراج گاز از ساختارهای سنگی شیل، توسط بزرگ‌ترین شرکت‌ها مانند شل و «بی‌پی» به خاطر غیراقتصادی بودن آن، متوقف شد. شرکت شل به تازگی اعلام کرده است که اکتشاف خود از ذخایر گاز شیل آمریکا را به میزان بسیار زیادی کاهش داده است. این شرکت اعلام کرده است که در حال حاضر برای متوقف کردن ضرر و زیان‌های مربوط به گاز شیل، امتیاز بسیاری از منابع عمده گاز شیل در تگزاس، پنسیلوانیا، کلورادو و کانزاس را واگذار می‌کند. «بن ون»، مدیرعامل شرکت شل اعلام کرد: «عملکرد مالی، صراحتا غیرقابل قبول است ... برخی از طرح‌های اکتشافی ما به وضوح به نتیجه [قابل قبول] نرسیده‌اند.»

*** ادعای واشنگتن در تامین گاز اروپا یک دروغ شرم‌آور است
«دیوید هیوز»، تحلیل‌گر باسابقه در زمینه انرژی، خلاصه مفیدی از تصورات اشتباهی که از تجزیه و تحلیل اخیر نتایج واقعی استخراج چندین ساله گاز شیل در آمریکا به وجود آمده، ارائه کرده است. به گفته وی: «تولید گاز شیل، به میزان بسیار زیادی، یعنی حدود 40 درصد تولید گاز طبیعی آمریکا افزایش پیدا کرده است. با این وجود، تولید گاز از ماه دسامبر 2011، ثابت بوده است؛ 80 درصد تولید گاز شیل، از 5 محل تامین می‌شد که بسیاری از آن‌ها رو به اتمام است. کاهش بسیار شدید تولید گاز شیل در آمریکا، مستلزم صرف سرمایه ـــ که سالانه 42 میلیارد دلار برای حفر بیش از 7000  حلقه چاه برآورد می‌شودـــ است تا بدین وسیله روند تولید حفظ شود. جالب اینجاست که در مقایسه با این میزان، ارزش گاز شیل تولید شده در سال 2012، تنها 32.5 میلیارد دلار بوده است.»
بنابراین، اوباما در مورد وضعیت واقعی منابع گاز شیل آمریکا یا به طور تعمدی دروغ می‌گوید، یا اینکه مشاوران وی در این مورد به او دروغ گفته‌اند. در هر صورت، ما با یک دروغ شرم‌آور مواجهیم.

*** صادرات گاز از آمریکا به اروپا مستلزم صرف هزینه‌ای هنگفت و سرسام‌آور است
مشکل دوم، به «پیشنهاد» آمریکا به اروپا در خصوص جایگزین کردن گاز آمریکا با گاز روسیه مربوط می‌شود که مستلزم صرف هزینه‌ای هنگفت و سرسام‌آور در تامین زیرساخت‌های مربوط به احداث پایانه‌‌های جدید گاز طبیعی مایع است که بتوانند نفتکش‌های غول‌آسای ال‌ان‌جی را به پایانه‌هایهای مشابه ال‌ان‌جی در بنادر اروپایی منتقل کند.
مشکل اینجاست که با توجه به قوانین مختلف آمریکا در خصوص صادرات و عوامل عرضه انرژی داخلی، در حال حاضر هیچ پایانه عملیاتی مایع‌سازی ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) در آمریکا وجود ندارد. تنها پایانه موجود، ترمینال در دست ساخت دریافت ال‌ان‌جی «سابین پس» در «کامرون پریش» لوئیزیانا است که مالک آن شرکت «چنیری انرژی» است. مشکل عمده‌ای که در رابطه با پایانه ال‌ان‌جی «سابین پس» وجود دارد، این است که بیشتر گاز تولیدی، از قبل با کره، هند و دیگر مشتریان آسیایی گاز ال‌ان‌جی و نه با اروپا، قرارداد بسته شده است.

*** هزینه نهایی مشتریان گاز طبیعی مایع از آمریکا، بسیار بیشتر از خط لوله کنونی «لورد استریم» روسیه خواهد شد
مسئله دوم این است که حتی اگر از بندری با ظرفیت بسیار بالا برای تامین نیازهای گازی اروپا استفاده شود تا گاز آمریکا را با منابع روسیه جایگزین کند، قیمت‌ گاز داخلی افزایش خواهد یافت. در نتیجه، هزینه نهایی مشتریان گاز طبیعی مایع از آمریکا، بسیار بیشتر از خط لوله کنونی «لورد استریم» روسیه خواهد شد. مسئله بعدی این است که نفت‌کش‌های مخصوص حمل گاز طبیعی مایع برای تامین بازار اروپا وجود ندارد. فراهم کردن تمام این‌ها و همچنین کسب مجوزهای زیست‌محیطی و زمان ساخت و ساز، سال‌ها طول می‌کشد؛ شاید بتوان گفت که در بهترین شرایط، برای انجام این کار حداقل به 7 سال زمان نیاز است.
در حال حاضر، اتحادیه اروپا 30 درصد از گاز مورد نیاز خود را که روز به روز در حال افزایش است، از روسیه تامین می‌کند. در سال 2007، شرکت «گازپروم» روسیه، 14 درصد گاز فرانسه، 27 درصد گاز ایتالیا، 36 درصد گاز آلمان را تامین کرد. علاوه‌براین، فنلاند و کشورهای حوزه دریای بالتیک، 100 درصد واردات گاز خود را از روسیه انجام می‌دهند.
به طور خلاصه، خیال واهی دست کشیدن از گاز روسیه و جایگزین کردن آن با گاز آمریکا، یک دروغ بزرگ در زمینه اقتصاد، انرژی و سیاست است.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار