فرانس پرس: مذاکرات هسته‌ای ایران به سرعت پیش می‌رود

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، ایران و قدرت های بزرگ روز چهارشنبه اعلام کردند ماه مه تدوین توافق نهایی را شروع می کنند که در صورت تصویب شدن به یک دهه اختلاف نظر درباره برنامه هسته ای تهران پایان خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان دو روز مذاکره در وین اعلام کرد دو طرف توافق کردند به منظور تلاش درباره عوامل ملموس توافق جامع احتمالی 13 مه در وین حاضر شوند. 
 
اشتون در بیانیه مشترک با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد برای از میان برداشتن اختلافاتی که در این مرحله مذاکرات به صورت طبیعی وجود دارد، تلاش فشرده لازم است . 
 
به علاوه ظریف به رسانه های اتریشی اعلام کرد در مرحله جدید دو طرف با یک طرح نهایی به مذاکرات نمی آیند. بلکه بر عکس کاری مشترک بر اساس احترام متقابل و برابری صورت می گیرد .
 
وی گفت:‌ آنچه که روی میز مطرح است این است که ایران به برنامه اتمی خود ادامه می دهد و این برنامه کاملا صلح آمیز خواهد بود. مثل همیشه درباره جزئیات اختلاف نظر وجود دارد اما من توافق را ممکن می دانم .
 
فرانس پرس نوشت: احتیاط در کلماتی که دو دیپلمات به کار بردند، دیده می شود اما مسیری که بعد از سه ماه مذاکرت بی نهایت پیچیده تاکنون طی شده مهم است. زمینه برای این مذاکرات در ماه نوامبر فراهم شد.
 
هیئت ایرانی و کاترین اشتون به نمایندگی از گروه پنج به اضافه یک ( چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان ) ماموریت دارند تا 20 ژوئیه درباره سند نهایی به توافق برسند و این مهلت احتمال دارد تمدید شود.
 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار