میدل ایست آنلاین:

اسد می ماند

میدل ایست آنلاین در تحلیلی از اوضاع سوریه نوشته است آنطور که از شواهد و قراین جهانی و منطقه ای پیدا است بشار اسد در قدرت می‌ماند و تلاش غرب بی نتیجه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  از آن روزهایی که به اصطلاح " دوستان سوریه " به رهبری امریکا  می توانستند ادعا کنند دو سوم خاک سوریه توسط نیروهای شورشی کنترل می شود ، و دمشق پایتخت سوریه در محاصره است و سقوط آن تنها مشمول زمان است و شمارش معکوس برای رئیس جمهور بشار آغاز شده و بر این اساس او باید" از قدرت کناره گیری کند. "،مدت ها گذشته است.  
 
جنگ در سوریه در سال گذشته دگرگون و وارونه شده است. اکنون اسد بطور قاطع و محکم ابتکار عمل نظامی را در دست دارد. مداخله نظامی خارجی نتوانست صورت بگیرد. نظم جهانی چند قطبی نو ظهور،مانع انجام این کار شد. شورشیان سوری و غیر سوری اکنون در حال فرار هستند. اسد ایستاده تا بماند.    
 
مشروعیت سازمان ملل متحد که برای توجیه تجاوز به عراق و لیبی تحت بهانه های مسئولیت حمایت از امور بشر دوستانه مورد استفاده قرار گرفت ، موفق به تحمیل منطقه پرواز ممنوع   ، کریدور بشردوستانه و سایر ابزار مداخله خارجی در سوریه نشد؛ آنها(این بهانه ها) درپشت مرزهای حاکمیت ملی سوریه زمین گیر شدند .    
 
ارتش رسمی سوریه ( SAA ) ، که به لحاظ استراتژیک برای مبارزه و دفاع در برابر قدرت اشغالگری اسرائیل در جنوب غربی کشورسازماندهی شده است ، با یک حمله غیر متعارف هماهنگ شده توسط نیروهای  بین المللی و منطقه ای به حیاط خلوت غیر نظامی خود، که در آن حضور نداشت، غافلگیر شد.  
 
در یک دوره نسبتا کوتاه زمانی ارتش سوریه موفق شد حملات اولیه را مهار کند ، واحدهای آموزش دیده برای جنگ چریکی غیر متعارف را در شهرها به کار بگیرد و حمایت مردم غیر نظامی را به دست آورد ، بدون  آن که از دفاع در برابر اسرائیل دست بر دارد.
 
 
از آن زمان بود که ارتش  مناطق بیشتری را تصرف کرد، مراکز غیر نظامی بیشتری را ازدست تروریست های شورشی آزاد کرد، گذرگاه های مرزی را که برای ورود ستیزه جویان خارجی به سوریه استفاده می شد بست ، خطوط مواصلاتی تامین سلاح آنها را قطع کرد و پناهگاه آنها را در داخل شهر های قدیمی و مناطق متروک حاشیه شهر ها محاصره کرد. اکنون پایتخت ،دمشق، بیش از 95٪ از مرزهای مشترک با لبنان و قلب مرکزی سوریه در اطراف حمص امن است. به جز شهر شمالی رقه، شورشیان نمی تواند ادعای کنترل انحصاری بر هیچ جای دیگری در سوریه را داشته باشند. ارتش سوریه پیروز تمام جنگ هااست.   
 
اکنون هدف اعلام شده ایالات متحده، عربستان سعودی ، قطر و ترکیه از حمایت مالی ، نظامی و تدارکاتی شورشیان دیگر " تغییر رژیم" نیست بلکه هدف ،ایجاد توازن قدرت با هدف بهبود موقعیت خود در مذاکرات آینده با رژیم سوریه است. برای این کار، آنها ادعا می کنند که در حال گسترش حمایت خود از آنچه که آنها به عنوان شورشیان " معتدل​​" توصیف می کنند، هستند.
 
  اما، شورشیان "میانه رو ​​" گونه های نادری در میان شورشیان سوریه هستند. جنگ در سوریه که در حال ورود به چهارمین سال خود است ، اکنون منطقه جنگی بسیار قطب بندی شده ای را ایجاد کرد که هیچ جایی برای هیچ معتدلی باقی نمانده است. در حال حاضر در نبرد مرگ و زندگی مبارزان تا سر حد مرگ می جنگند .   
 
خطوط جنگ به شدت بین دفاع از میهن و دخالت های خارجی ، میان نیروهای ملی و تروریست های بین المللی و بین یک دولت سکولار و مدنی موجود و دولت آینده که تصور می شود توسط یک افراطی اداره می شود ،  کشیده شده است.
 
جان کری ، وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع خود در کمیته روابط خارجی سنا در سوم سپتامبرسال گذشته  نفوذ تروریست های القاعده در میان " شورشیان معتدل ​​" سوریه  را انکار کرد و گفت این موضوع " اساسا درست نیست. "
 
او آنها را اعتدال گرا توصیف کرد که به فرایند دموکراتیک پایبند هستند و اقلیتی هستند که از قانون اساسی حفاظت می کنند که با احترام به آینده دولتی  سکولار و تکثرگرا خواهند بود .
 
 اما، واقعیت های سخت در مورد سوریه و همچنین اظهارات دیگر مقامات عالی رتبه ایالات متحده شهادت کری را به عنوان گفته هایی با انگیزه های سیاسی ، به دور از حقیقت و گمراه کننده به چالش می کشد.
 
 در ماه مارس گذشته ، ژنرال دیوید رودریگز ، رئیس ستاد فرماندهی ایالات متحده در آفریقا ، در برابر کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان شهادت داد که " سوریه به یک مکانی مهم برای گروه های القاعده جهت استخدام، آموزش و تجهیز افراط گرایان تبدیل شده است . "
 
ماه گذشته ،" جیمز کلپر"، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده ، در اظهارات خود برای کمیته اطلاعاتی مجلس سنا سوریه را یک " آهن ربای بزرگ " برای افراط گرایان توصیف کرد.
 
همچنین ماه ژانویه ، کلپردر یک جلسه اطلاعاتی مجلس سنا گفت که " مجتمع های آموزشی " برای جنگجویان خارجی در سوریه پیدا شده و "دایان فاینستاین" رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا سوریه را به عنوان " قابل توجه ترین تهدید امنیتی جدید در سال " ،پس از آخرین جلسه این کمیته توصیف کرد .
 
متئو اولسن ، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم دولت ایالات متحده ، می گوید: " سوریه واقعا به میدان جنگ اصلی جهادی ها (تکفیری ها) در جهان تبدیل شده است است. "
 
همچنین "جه سی جانسون"، وزیر امنیت داخلی امریکااظهار داشت که جنگ سوریه به" مسئله امنیت کشور تبدیل شده است ."مایکل مورل" معاون سابق که سوریه را  " بزرگترین تهدید برای امنیت ملی ایالات متحده  " دانست، "رابرت مولر" مدیر اف بی آی تا سپتامبر گذشته ، " هشدار داد که سیل فزاینده شهروندان آمریکایی به سوریه و جاهای دیگر برای جهاد علیه قدرت های منطقه ای می تواند در نهایت منجر به پیدایش نسل جدیدی از تروریست های شود. "
 
همه این اظهارات و دیگر نتیجه گیری مقامات بلند پایه ایالات متحده وجود شورشیان " معتدل ​​" در سوریه را تصدیق نمی کنند و از روایت رسمی سوریه دفاع می کنند تا آنجا که آنها اظهارات کری در مورد "​​ اپوزیسیون معتدل"،"دموکراتیک "و " سکولار" سوریه را  رد می کنند.
 
در شورش های سوریه شورشیان " معتدل ​​" یا در حاشیه هستند و یا گونه های نادر هستند و در صورتی که آنها وجود داشته باشند  اکنون به طور فزاینده ، به این نتیجه رسیده اند که از طریق توافقاتی با دولت سوریه" آشتی " کنند ،که بر طبق این توافقنامه ها آنها خلع سلاح می شوند ،به گروه های نظامی " ضد تروریسم" و "​​ضد  بیگانه " دولتی و گروه های امنیتی می پیوندند و یا صرفا به زندگی شخصی خود برمی گردند .
 
 برای آمریکایی ها و عربستان و ترکیه تنها گزینه ایجاد " گروه های معتدل ساختگی" باقی مانده است. که آنها غیر واقع بینانه و مذبوحانه آرزو دارند این نیروها به یک نیروی پیشرو معتبر در میدان تبدیل شوند .
 
به نظر می رسد باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان بخشی از تلاش های خود برای ترمیم روابط با عربستان سعودی - یکی از مدافعان همیشگی جنگ و نظامیگری در سوریه- اخیرا یک سیاست دو جانبه دیپلماتیک و نظامی را دنبال کرده است.
 
 از نظر دیپلماتیک ، اوباما به عنوان " پیش پرداخت " ، پیش از سفر خود به عربستان در 28ماه مارس گذشته سفارت سوریه و کنسولگری هاِ آن را در ایالات متحده بست و رفت وآمد های نماینده سوریه درمقر سازمان ملل متحد( واشنگتن) را محدود کرد. از نظر نظامی ، او در جریان سفر خود وعده داد سلاح های بیشتری را در اختیار شورشیان " معتدل ​​" سوریه قرار دهد. پس از این دیدار ، او در اندیشه تسلیح آن شورشیان با سلاح های پیشرفته از جمله موشک های ضد هواپیما یا MANPADS است.   
 
در حالی که ارائه آن تسلیحات پیشرفته به شورشیان هنوز تایید نشده است وب سایت دبکافایل اسرائیل روز 7 آوریل گزارش داد که دو گروه از شبه نظامیان ​​سوریه - ارتش آزاد سوریه و جبهه انقلاب سوریه - سلاح های پیشرفته امریکایی ، از جمله موشک ضد زرهی BGM -71 TOW هدایت شونده با نور ، که برای اولین بار وارد خاور میانه شده ، دریافت کرده اند. در روزهای اخیر تصاویر شورشیان مجهز به این سلاح ها دست به دست می چرخد. هر دو گروه از شبه نظامیان یاد شده با شاخه القاعده دولت اسلامی در عراق و شام ( ISIS ) و جبه النصره ،وابسته به القاعده  ، هماهنگی و همکاری دارند.  نام هر دو گروه داعش و النصره در لیست گروه های تروریستی ایالات متحده ، عربستان سعودی سوریه و عراق قرار دارد.
 
  
***  زمان تجدید نظر ایالات متحده فرا رسیده است  
در این زمینه، بنا به گزارش ها برنامه فعلی سیا در اردن برای آموزش " شورشیان معتدل" از قبل تایید شده ،گسترش خواهد یافت و تعداد داوطلبان از صد نفر به 600 نفر در ماه افزایش می یابد.   
 
چارلز لیستر ، عضو مهمان در مرکز بروکینگز در قطر، در تاریخ 3 آوریل گفته  است،" با این سرعت، نزدیک به دو سال طول می کشد تا نیروی که بتواند از نظرعددی رقیب گروه افراطی " احرار الشام " باشد ،تشکیل شود. و هفت سال طول می کشد تا نیروی که بتواند با گروه افراطی " جبهه اسلامی" برابری کند، به وجود بیاید، چه رسد به گروه های اصلی شورشیان تروریستی مانند داعش و جبهه النصره.
 
پیش رفتن با این برنامه آموزش ایالات متحده و عربستان در اردن به مثابه برنامه ریزی یک جنگ گسترده در سوریه است تا زمانی که رژیم تغییر کند یا کشور یک کشور شکست خورده و فروپاشیده بشود ، همان چیزی که برنامه ریزان مذبوحانه امیدوارند رخ بدهد .   
 
شورشیان معتدل سوریه  سراب ایالات متحده است. ترکیه، عربستان و قطر، متحدان آمریکا با کمک های تدارکاتی حیاتی خود مصمم شدند اعتراضات مشروع مردمی برای تغییر را نظامی کرده و بربایند مبادا این اعتراضات به قلمرو و مردم خود آنها هم برسد.   
 
زمان آن فرارسیده است که سیاست گذاران ایالات متحده تجدید نظر کرده، و  واقعیت های سوریه را بپذیرند و تسلیم قلدری و زورگویی متحدان منطقه ای خود که تنها برای زنده ماندن از امواج منطقه ای "تغییر" همچنان بر طبل جنگ می کوبند، نشوند.  
 
 قطر، عربستان سعودی و ترکیه برای مهار این موج منطقه ای از یک جایگزین اسلامی به عنوان "یک ضد انقلاب "حمایت کرده اند. اخوان المسلمین بین المللی (MBI) یک نسخه از این جایگزین بود. متاسفانه ایالات متحده آمریکا با آن همراهی کرد . طرح MBI در مصر جواب نداد. شکست آن در مصر ،هر گونه امید به موفقیت آن را در سوریه پیشاپیش از بین برد . متعاقب آن شکاف در میان متحدان ضد سوریه این طرح را در منطقه محکوم به شکست کرد .   
 
اظهارات رئيس جمهور اسد در 7آوریل مبنی بر این  که "پروژه اسلام سیاسی " شکست خورده است ، فراخوشبینانه یا خام نبود. اظهارات  رهبر حزب الله، حسن نصرالله ، هم همینطور. او در همان روزگفت این " مرحله سرنگونی رژیم سوریه یا سرنگونی دولت ( سوریه ) به پایان رسیده است ... آنها نمی توانند رژیم را سرنگون کنند، بلکه می توانند فقط یک جنگ فرسایشی به راه بیندازند. "  
 
 بیش از سه سال تلاش ایالات متحده برای "تغییر رژیم" در سوریه ، به لطف حمایت مالی و لجستیکی و نظامی قطر ،عربستان و ترکیه ، تنها " آهن ربای بزرگی " را برای تروریسم بین المللی به وجود آورده است .    
 
تظاهرات مسالمت آمیز به حاشیه فراموشی رانده شد. بیش از سه سال خونریزی هیچ جایی برای معتدل ها باقی نگذاشت. "تغییر رژیم" به وسیله نیرو های خارجی ، در امتداد عراق و لیبی ، به شکست انجامید . خواسته آمریکا و غرب از بشار اسد رئیس جمهور سوریه، برای کناره گیری از قدرت، اکنون فریاد ضعیفی است که به سختی شنیده می شود .
 
 همه نشانه های جهانی و منطقه و همچنین تحولات نظامی میدانی به یک واقعیت اشاره دارد : قرار است اسد بماند. "تغییر" تنها تحت رهبری او و یا با هدایت او انجام خواهد شد. تفاهم با او تنها راه برای ثبات داخلی و منطقه ای است . کم و بیش او موفق شده است" آهن ربای بزرگ " تروریست های بین المللی را به قتلگاه آنها تبدیل کند. پیروزی نهایی او فقط مشمول زمان است . مسلح کردن شورشیان ، " میانه روها " و یا در کل تروریست ها ، تنها گرفتاری مردم سوریه را همیشگی و احساسات ضد امریکایی را در منطقه تشدید خواهد کرد.
 
 
ایالات متحده هر چه زودتر بر اساس این واقعیت عمل کند،برای همه طرف های درگیر بهتر است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار