وزیر کشور:

در مباحث اقتصادی با ثبات نسبی قابل قبولی مواجهیم

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشور در مباحث اقتصادی با ثبات نسبی قابل قبولی مواجه است، به گونه‌ای که با تغییرات لحظه به لحظه ارز، نرخ طلا، ‏کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و کاهش تولید ملی مواجه نیست.‏

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» طی دیداری که با مدیران کل، مشاوران و کارکنان ستاد مبارزه با مواد مخدر داشت، با بیان اینکه سال 92 موفقیت خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، گفت: لطف خدا، هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری، همراهی و همدلی و استقامت مردم بر حقشان و وحدت و انسجام داخلی و همچنین تلاش‌های دولت تدبیر و امید و رئیس جمهور محترم کشور موجب این موفقیت بوده است.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر کشور از دی و بهمن 91 ، در حوزه سیاست خارجی، شاهد افزایش فشارها بر روی کشور، اجماع تقریباً جامع از طرف قدرت‌های بین‌المللی بر روی ایران، افزایش تحریم‌ها و هجمه‌های فرهنگی و جنگ روانی و رسانه‌ای بودیم و تحلیل غربی‌ها این بود که فضای داخلی کشور برای وقوع حوادث اجتماعی فراهم است.

دبیرکل ستاد اظهار داشت: همچنین در داخل کشور شاهد عدم ثبات در حوزه اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، بی‌ثباتی در حوزه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، صدور بخشنامه‌های متعدد و فراوان، کاهش شدید تولید، افزایش شدید تورم و قیمت‌ها و نهایتاً بی‌تکلیفی در عرصه اقتصادی مواجه بودیم به گونه‌ای که در شاخص کلان اقتصادی رشد منهای پنج درصد را تجربه کردیم.

براساس این خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ رحمانی‌فضلی گفت: به لطف خدا انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با هدایت‌های رهبری و مدیریت فضای انتخابات به گونه‌ای برگزار شد که مردم با حضور حداکثری و بیش از 72 درصد در انتخابات شرکت کردند و این یک گام بلند اولیه بود و در جامعه بین‌الملل این حضور مردم بسیار تاثیرگذار بود.

وی اظهار داشت: در حقیقت این نتایج منجر به قبول حقانیت ایران و شروع ارتباطات، گسترش روابط، حضور رئیس جمهور در سازمان ملل و بیان دیدگاه‌ها و قبول پیشنهادات ایشان برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، نشستن پای میز مذاکره، تقویت مناسبت‌های سیاسی و ارتباطات منطقه‌ای، سهولت تبادلات مالی و اقتصادی و تجاری و در نهایت قوی‌تر شدن موقعیت ایران شد.

رحمانی‌فضلی افزود: الحمدالله این فضا به گونه‌ای پیش رفت که در عرصه خارجی کشور به طرف تنش‌زدایی، احقاق حق و برقراری روابط برمبنای منافع ملی کشورمان پیش رفت و اکنون در مباحث اقتصادی با ثبات نسبی قابل قبولی مواجه است، به گونه‌ای که با تغییرات لحظه به لحظه ارز، نرخ طلا، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و کاهش تولید ملی مواجه نیست.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه فشارها، دولت تدبیر و امید در سال گذشته توانست 22 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی را بپردازد، در حالیکه این رقم در سال 91 ، سیزده هزار میلیارد تومان بود و همچنین توانستیم 148 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم و بخش اعظمی از بدهی‌ها به پیمانکاران خارج از کشور را پرداخت کنیم و اکنون ثبات نسبی خوبی برقرار است.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه اکنون شرایط حاکم بر کشور به گونه‌ای است که مردم در آرامش و ثبات زندگی می‌کنند، گفت: در حوزه امنیت داخلی با هیچگونه تنش امنیتی روبرو نیستیم و این در حالی است که کشورهای منطقه و اطراف با یک تنش دایمی و بحران‌های امنیتی مواجهند، در حقیقت این آرامش و امید موجب هم‌افزایی امکانات و منابع خواهد شد، ما نیز باید تلاش کنیم این آرامش و امید تداوم یابد.

رحمانی‌فضلی گفت: در سال 93 با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعیین سیاست‌های کلی ایشان، گام‌های جدی‌تری خواهیم برداشت، نامگذاری سال جدید به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، امتداد نامگذاری سال‌های قبل و در جوف دهه پیش‌رو است.

وی با اشاره به بیانات رهبری در آغاز سال جدید اظهار داشت: به فرموده ایشان ملت ایران باید قوی باشد، در حقیقت این سخن، نکته کلیدی و پاشنه آشیل نظام بین‌المللی است، چون در نظام بین‌الملل و دنیای مادی چیزی به جز قدرت تعیین‌کننده نیست و ما اگر بخواهیم جایگاه و حقانیت خود را ثابت کنیم باید قوی و قدرتمند باشیم.

رحمانی فضلی در ادامه بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و منابع کشور، مشارکت مردم در عرصه اقتصادی و کنار گذاشتن خام فروشی نفت تاکید کرد و گفت: ایران باید مرکز صادرات بشود چرا که ظرفیت‌های کشور برای این موضوع فراهم است.

دبیرکل ستاد همچنین با اشاره به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: این امر، جزو موضوعاتی است که در سال جاری اجرایی خواهد شد، چرا که تخصیص منابع ما بهینه و مطلوب نیست، اسراف زیاد است، آلودگی هوا بالاست، توزیع منابع درست نیست و برای استفاده بهینه از منابع باید فاز دوم آن را اجرایی کنیم که الحمدالله گام‌های خوبی برداشته شده و ما قصد داریم با کمک به تولید، بهداشت و سلامت مردم و نظام حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری این مهم را انجام دهیم، دولت نیز مصمم است از اول اردیبهشت این کار را اجرایی کند.

رحمانی‌فضلی در ادامه حفظ وحدت و انسجام داخلی را از دیگر اقداماتی خواند که در سال جدید محقق خواهد شد و گفت: دشمنان کشور و افرادی که نسبت به ثبات، آرامش و امید در ایران ناراحت و ناراضی هستند و این را برای اهداف و سیاست‌های خود نادرست می‌دانند در تلاشند این ثبات، آرامش و وحدت و انسجام بهم بخورد که ما باید تلاش کنیم این امر محقق نشود.

وی افزود: در هزینه کرد منابع در سال 93، بودجه‌ای که تدوین شده بودجه کاملاً عملیاتی و عمرانی در جهت فعال‌کردن حوزه‌های تولید و کار خواهد بود و امیدواریم با اجرای دقیق بودجه، بتوانیم گام‌های بلندی در سال جدید برداریم و همچنین تورم را از 1/32 درصد که در آخر اسفند 92 به عنوان تورم سال اعلام شد به 25 درصد یا پایین‌تر در پایان امسال برسانیم.

وزیر کشور با اشاره به مسایل فرهنگی و اجتماعی کشور گفت: در جامعه کنونی ما در حال حاضر، عفت عمومی، حجاب، رعایت اصول اخلاقی و ارزش‌های اخلاقی، اعتقادات دینی؛ روابط و مناسبات خانوادگی خوبی وجود دارد و در مقایسه با دیگر کشورها در شرایط مطلوبی قرار داریم اما با توجه به اهداف والای اسلام و اعتقادات دینی باید گفت به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم که باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه فرهنگ یک موضوع و مقوله عمومی است که به نوع تفکر، اندیشه، اخلاق و رفتار عمومی جامعه و مردم برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: محور اصلی فرهنگ باید مردم باشند، مردم همواره باید در صحنه باشند، هدایت‌گر باشند، نقش آفرینی کنند، جهت دهنده و حتی بازدارنده باشند در حقیقت چشمه جوشان خلاقیت و مسوولیت‌پذیری عموم مردم باید فعال‌تر شود که در این صورت موفق خواهیم شد، همچنین باید انسجام و وحدت را در جامعه تقویت کنیم و در عین حال همه دستگاه‌های فرهنگی باید به این امر اهتمام ورزند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار