افزايش شديد بهای گاز فروخته شده به اوکراين از سوی شرکت گازپروم روسیه/ گازپروم: بدهي گازی معوقه اوکراين به روسيه بالغ بر 1.7 ميليارد دلار است

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد بهای گاز فروخته شده به اوکراین را به شدت افزایش می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ،‌ شرکت گازپروم روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد بهای گاز فروخته شده به اوکراین را به شدت افزایش می دهد.

شرکت گاز طبیعی روسیه (گازپروم) روز سه شنبه اعلام کرد بدهی معوقه اوکراین به این شرکت در حال حاضر بالغ بر 1.7 میلیارد دلار است.

این مسئله، فشارهای اقتصادی بر اوکراین را در مناقشه سیاسی این کشور با روسیه افزایش می‌دهد.

"الکسی میلر" مدیر عامل شرکت گازپروم اعلام کرد مبلغی که اوکراین باید بابت گاز بپردازد، بیش از 40 درصد افزایش خواهد یافت.

بدین ترتیب، اوکراین باید هم اکنون 385.5 دلار برای هر یک هزار متر مکعب گاز در نیمه دوم امسال پرداخت کند که افزایش را در مقایسه با 268.5 دلار مورد توافق در ماه دسامبر پیش از برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور حامی کرملین در اوکراین و الحاق کریمه از این کشور به روسیه نشان می‌دهد.

میلر گفت این افزایش قیمت لازم است زیرا بدهی گازی پرداخت نشده اوکراین به روسیه هم اکنون بالغ بر 1.7 میلیارد دلار است.

وی با اعلام اینکه «تخفیف گازی ماه دسامبر دیگر قابل اعمال نیست»، افزود تعرفه انتقال گاز گازپروم به اروپا از طریق اوکراین مطابق با توافقات قبلی، به میزان 10 درصد افزایش می‌یابد.

پس از تصمیم ناگهانی کیف در امضا نکردن یک توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا و در عوض تقویت روابط اقتصادی با مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه دسامبر موافقت کرد قیمت گاز به اوکراین را کاهش و کمک مالی در اختیار این کشور قرار دهد، قرار بود هر سه ماه یکبار این تخفیف مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

پس از آنکه یانوکوویچ در ماه فوریه در پی ماه‌های اعتراضات ضددولتی برکنار شد، گازپروم و پوتین اعلام کردند تخفیف قیمت گاز به علت این بدهی‌ها، لغو خواهد شد.

قیمت 385.5 دلار بالاتر از 370 دلاری است که گازپروم به‌طور متوسط از مشتریان خود در اتحادیه اروپا دریافت می‌کند ولی این رقم اندکی کمتر از 386 تا 387 دلاری است که اوکراین پیش‌بینی کرده بود.

"آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر اوکراین، اعلام کرده است این کشور به منظور حفاظت از خود در برابر پیامدهای مناقشه با روسیه، به انرژی اتحادیه اروپا نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار