شهرکرد/

سوغاتی برای خوردن و بردن

تولیدکنندگان گز استان چهارمحال و بختیاری با افزایش بیست درصدی این سوغاتی شیرین، امکان خوردن و بردن گز استان را برای مهمانان نوروزی فراهم کردند

این روزها برای سوغاتی های استان چهارمحال و بختیاری، روزهای پر رونقی است.
سوغاتی هایی مثل دستبافته های روستایی و عشایری با طرح های بی بی باف و خشتی و گل پتو، نان های محلی، دوغ، قارای ترش و گز شیرین، از تولیدات پر طرفدار استان چهارمحال و بختیاری در بین مسافران نوروزی هستند .
گز این استان هم از دیرباز با نام بلداجی که پایتخت گز ایران هم هست، شناخته شده و در انواع سکه‌ای، لقمه‌ای، شکلاتی، رژیمی، زعفرانی و آردی در کارگاههای این استان تولید می شود، از ترکیب موادی مثل انگبین، سفیده تخم مرغ و مغز پسته یا بادام، ساخته می‌شود.
مدیر اتحادیه گزسازان استان چهارمحال و بختیاری گفت: گزسازان این استان صد هزار کیلو گرم انواع گز را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کردند.
بهرام رفیعی افزود: گز بلداجی به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت آن بهترین گز ایران است، که عـلاوه بـر تامین نیاز داخلی کشور به کشورهای عربی و اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.
وی با اشاره به صادرات 40 درصدی گز بلداجی به خارج از کشور گفت:‌ گز سازان بلداجی بـا تولید گز مرغوب و بهره مندی از گز انگبین و عسل طبیعی در تولیدات گز تاکنون نـشان های کیــفیــت بین‌المللی و دو نشان برتر کیفیت کشورهای آلمان و سوئیس را کسب کرده‌اند.
سالانه یک سوم گز ایران در بلداجی پایتخت گز کشور تولید و روانه بازار می‌شود.
و این روزها زمانیست که مسافران نوروزی استان چهارمحال و بختیاری می توانند بدون واسطه، سوغات های این استان را به زادگاهشان ببرند و از مصرف بهترین گز ایران، لذت ببرند./س

 

برچسب ها: افزایش ، تولید ، گز ، مرغوب ، نوروز ، بلداجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.