وابستگی‌های فرهنگی افکار و ذهنیات را تشکیل می‌دهد

یک جامعه شناس گفت: وابستگی‌های فرهنگی یک فرد افکار و ذهنیات او را تشکیل می‌دهد.

باقری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: این که انسان چگونه از طریق بنیان‌های فرهنگی خود با محیط اطرافش ارتباط برقرار می‌کند، شاخص رشد یا سقوط فرهنگی او است، زیرا مسئله تداوم یا توقف فرهنگی در این افت و سقوط نقش زیادی دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگر جامعه دارای بنیان و ثبات و شالود فرهنگی باشد، افراد آن جامعه با چنین پرش هولناک و وحشتناکی از دوج ارزش‌هایی که از پیش در ذهن خود ساخته، به قعر پوچی و افکار شخصیت انسانی خود سقوط نمی‌کند. این که شخصیت انسان چگونه ساخته می‌شود و از چه منابع فرهنگی و اجتماعی تعذیه میکند، همان چیزی است که پیشرفت یا پسرفت و سرنوشت آن جامعه را تعیین می‌کند.

وی افزود: تداوم فرهنگی و فضای آزاد سبب برخورد ارزش‌ها می ‌شود و انسان تربیت یافته در چنین فضایی هرگز منفعلانه برخورد نمیکند و به افکار اندش‌های درست و حقیقی زمانی که در آن زندگی می‌کند بر نمی‌خیزد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسانی که در فضای بسته زندگی میکند و جامعه به برخورد اندش‌ها و افکار و اندیشه و ذهن بهانه نمی‌دهد به طور تعبدی مجذوب و شیفته قطب دیگر می‌‍شود و به انسانی منفل و بی هویت تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار