ازسرگیری عمليات جستجو برای يافتن هواپيمای مفقود شده مالزی

عمليات جستجو و يافتن هواپيمای مفقود شده مالزی ازسر گرفته مي شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، بر اساس بیانیه‌ای مطبوعاتی که روز سه شنبه در پایگاه اینترنتی اداره ایمنی دریانوردی استرالیا منتشر شد، عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای خطوط هوایی مالزی در جنوب اقیانوس هند روز چهارشنبه از سر گرفته خواهد شد.

"تونی ابوت" نخست وزیر استرالیا روز سه شنبه تایید کرد اکنون تمرکز بر جستجو و یافتن هر گونه شیء مربوط به این هواپیمای مفقود شده خطوط هوایی مالزی متمرکز است.

این در حالیست که هشام الدین حسین وزیر حمل و نقل مالزی گفته است نتیجه گیری اینمارست و تیم تحقیقات سوانح هوایی انگلیس درباره سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی با استفاده از پدیده فیزیکی موسوم به اثر داپلر صورت گرفته است. 

هشام الدین حسین گفت با کاهش منطقه جستجو، چالشهای جدیدی ایجاد شده است که از جمله آنها مدیریت منابع و جستجو در مناطق به شدت دور افتاده است. با توجه به نیاز به منابع مشخص از دوستان و شرکای خود می خواهیم که مالزی را در زمینه جستجو در این منطقه یاری دهند. 

وی گفت شب گذشته نخست وزیر مالزی اعلام کرد براساس تحلیل اطلاعات ماهواره ای اینمارست و تیم تحقیقات حوادث هوایی انگلیس پرواز ام اچ 370 در جنوب اقیانوس آرام سقوط کرده است. امروز قصد دارم جزییات بیشتری از این تحقیقات را ارائه کنیم این اطلاعات کاملا فنی هستند و من تنها آنها را ارائه می کنم و در موضعی نیستم که بتوانم به سئوالات درباره آنها پاسخ دهم. 
هشام الدین حسین گفت طی روزهای اخیر اینمارست یک روش جدید را ابداع کرده است که براساس آن موقعیت های مختلف هواپیما در برابر ماهواره ها قابل بررسی است. پایه و اساس این روش، حرکت نسبی هواپیما و فرکانسهایی است که به ماهواره می رسد. این فرکانسها شبیه به صدایی است که از خودرویی در حال عبور در موقعیت های مختلف به فردی که در محلی مشخص ایستاده است می رسد. این پدیده به «اثر داپلر» Doppler Effect)) معروف است. اینمارست در روش جدید خود اختلاف فرکانسهایی که ایستگاه زمینی و ماهواره دریافت کرده اند را مقایسه کرده است. این اختلاف فرکانسها با توجه به محل، مسیر و نیز سرعت هواپیما تغییر می کند. به منظور حصول اطمینان درباره تغییر جهت هواپیما، اینمارست اطلاعات دریافتی از شش هواپیمای بوئینگ 777 را که آن روز در مسیرهای مختلف پرواز می کردند را مقایسه کرد و به این نتیجه رسیده است که اختلاف فرکانس های این هواپیماها تقریبا یکسان هستند. خلبان و کمک خلبانان پرواز ام اچ 370 هنگامی که هواپیمای روی زمین یا در مراحل اولیه پرواز بود چندین پیام مخابره کردند. در این مرحله محل هواپیما و ماهواره مشخص بود. بنابراین اطلاعات مربوط به پرواز به راحتی از ایستگاه زمینی و ماهواره قابل کاملا مشخص است. در طول پرواز ایستگاه زمینی فرکانس های پالس های مخابره شده با هواپیما را ضبط کرده است. با توجه به ویژگی های سیستم و ماهواره عملکرد هواپیما و اختلاف فرکانسهای آن به طور دقیق محاسبه شد. این تحلیل نشان دهنده ارتباطی بسیار ضعیف با کوریدور شمالی و ارتباطی بسیار خوب با کوریدور جنوبی است و با توجه به سرعت هواپیما تخمین موقعیت این هواپیما در ساعت 00:11 دقیقه به وقت ساعت هماهنگ جهانی «یو تی سی» میسر شد. باید تاکید کنم که این آخرین موقعیت هواپیما نیست، مدارکی درباره ارتباط ناقص هواپیما و ایستگاه زمینی در ساعت 00:19 دقیقه نیز وجود دارد با این حال هنوز تحقیقات بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد. در ساعت 01:15 دقیقه ایستگاه زمینی هیچ پاسخی از هواپیما دریافت نکرده است. این نشان می دهد که دیگر هواپیما به شبکه ارتباط زمینی مرتبط نبوده است. بنابراین بین ساعات 00:11 و 01:15 هواپیما قادر به ارتباط با ایستگاه زمینی نبوده است. این مسئله با حداکثر پایداری و تحمل هواپیما کاملا تطابق دارد. این تحلیل اینمارست اساس بررسی بیشتر برای تلاش برای تعیین موقعیت نهایی هواپیما قرار گرفت. در نتیجه گروهی تحقیقاتی شامل سازمانها و گروههای متخصص فعالیت در زمینه اطلاعات ماهواره ای و عملکرد هواپیماها تشکیل شد تا این تحقیقات را پیگیری کنند. این تحلیل جدید که برای شما توضیح دادم به اندازه ای قانع کننده بود که سازمان تحقیقات حوادث هوایی انگلیس را وادار کرد به نخست وزیر مالزی گزارش دهد هواپیمای ام اچ 370 در کوریدور جنوبی پرواز کرده است و در آبهای غرب شهر پرت استرالیا سقوط کرده است و در نتیجه نخست وزیر مالزی این خبر را به جهان اعلام کرد. همانطور که نخست وزیر مالزی اعلام کرد این شیوه تحلیل و بررسی پیش از این هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بود. 

وزیر حمل و نقل مالزی گفت در پی این تحول جدید عملیات جستجو و نجات در کوریدور شمالی و نیز بخشهای شمالی کوریدور جنوبی متوقف شد. اکنون کانون عملیات بخش جنوبی کوریدور جنوبی در منطقه ای شامل 469 هزار مایل مربع دریایی است. این درحالی است که این منطقه هجدهم مارس 2.2 میلیون مایل مربع دریایی بود. ما در حال حاضر در تلاش برای کاهش بیشتر منطقه عملیات با کمک اطلاعات ماهواره ای و دیگر اطلاعات فنی هستیم. در حال حاضر صبح امروز دو هواپیمای کره ای به عملیات بین المللی جستجو اضافه شد. به علت بدی آب و هوا امروز هیچ پروازی از پرت به منطقه جستجو صورت نگرفته است. شش کشتی چینی نیز در حال اعزام به منطقه جستجو هستند. انتظار داریم این شش کشتی تا صبح فردا به منطقه برسند. این کشتی ها شامل یک کشتی یخ شکن است. کشتی ساکسس نیز در حال حاضر در منطقه جستجو است. آمریکا نیز دو یابنده جعبه سیاه به منطقه اعزام کرده است. این دو یابنده جعبه سیاه فردا در محل خواهند بود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار