مجری فاز 15و16 خبر داد:

ارسال "گاز ترش" فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی از دریا به خشکی در نیمه نخست سال جدید

مجری فاز ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته با سرویس قرار گرفتن بخش دوم پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی طی دو ماه آینده تولید این فاز تا پیش از پایان سال به ٢٥ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جواد مالکی نیا با بیان این مطلب گفت: در محوطه 160 هکتاری فاز 16 تمامی قسمت‌ها بطور کامل در مدار سرویس قرار گرفته است.

وی افزود: ایستگاه‌های تقویت برق پالایشگاه برق 133 و 400 کیلو ولت ساعت را تبدیل به 33 کیلو وات ساعت کرده و به واحدهای مختلف توزیع می‌کنند و در حال حاضر 11sub station آماده است.

مچری طرح خاطرنشان كرد: در این مجموعه 2500کیلومتر کابل‌گذاری برق، 2هزار کیلومتر کابل‌گذاری ابزار دقیق داشته‌ایم که در مجموع 4500 کیلومتر کابل‌گذاری در این مجموعه 160 هکتاری انجام شده است.

مالکی‌نیا با بیان اینکه 45هزار تن بازه فولادی برای اولین بار توسط سازنده داخلی ساخته و نصب شده گفت: در این مجموعه 2500کیلومتر کابل‌گذاری برق، 2هزار کیلومتر کابل‌گذاری ابزار دقیق داشته‌ایم که در مجموع 4500 کیلومتر کابل‌گذاری در این مجموعه 160 هکتاری انجام شده است.

وی تصریح كرد: برای اولین بار این پالایشگاه توسط پیمانکار و مهندسین مشاور داخلی طراحی، ساخته و اجرا شده و شرکت نفت اطلاعات و نقشه اولیه را در اختیار مهندسین مشاور قرار داده و بر اساس مهندسی بیسیک مهندسی فید انجام شده و متعاقب آن در مهندسی تکمیلی 30 هزار مدرک مدرک مهندسی اعم از نقشه و مشخصات فنی مطابق با استانداردهای معتبر پالایشگاهی تهیه شده است.

مجری فاز 15 و 16 پارس جنوبی با اشاره به اینکه از سال 85 تا کنون در مراحل اجرای پروژه هیچ حادثه جانی نداشته وبعنوان نمونه پروژه واجرا لوح تقدیر دریافت کرده‌ایم، ادامه داد: مهندسی پایه و تکمیلی 24 ماه به طول انجامید که شرکت‌های مختلف داخلی مشغول به فعالیت شده که علاوه بر اشتغالزایی در زمینه مهندسین مشاور به لحاظ تجربی نیز پیمانکاران و مهندسین رشد خوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کار پایپینگ داخل پالایشگاه که بالغ بر 2100 اینچ بوده توسط پیمانکار و مشاورین داخلی انجام شده تصریح کرد: در بخش فراساحل 3 پروژه شرکت تاسیسات دریایی، ایزوکو و صف تعریف شده که کار هر سه شرکت توسط مهندسین داخلی انجام شده است.

مالکی‌نیا با بیان اینکه در حال حاضر سکوها روی 94 درصد است، افزود: تا پایان سال وارد مرحله راه‌اندازی سکوی دریایی می‌شویم و در بخش حفاری نیز 2 دکل مشغول بکار بوده و همچنین کار 90 تا 95 درصد 24 حلقه چاه دریایی انجام شده است.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از تجهیزات پروژه ساخت داخل بوده و قدم بزرگی در جهت اشتغالزایی ایجاد شده، اظهار داشت: اگر 50 میلیون متر مکعب گاز صادر کنیم می‌توانیم از این طریق یک میلیون تن بوتان و پروپان داشته باشیم که ارزش هر تن بیش از 1000 دلار است که کالای ارزشمندی محسوب می‌شود.
 
مجری فاز 15 و 16 پارس جنوبی  با اشاره به سختی کار در استحصال گاز از دریا تصریح کرد: با توجه به اینکه عسلویه 100 کیلومتر از ساحل دریا فاصله دارد با 2 خط لوله 133 اینچی از سکو خارج می‌شود که نشان می‌دهد فعالیت اجرایی با چه سختی انجام می‌شود لذا لزوم استفاده بهینه در مصرف را می‌طلبد.
 
مالکی نیا با بیان این که هم اکنون واحدهای یوتیلیتی، ایستگاه های تقویت و تقلیل برق و واحدهای تصفیه آب فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی به همراه واحد یک این فاز در مدار سرویس است، گفت: در این فاز برای نخستین بار ساخت و نصب ٤٥ هزار تن سازه های فلزی، دو هزار و ٥٠٠ کیلومتر کابل کشی برق، دو هزار کیلومتر کابل گذاری ابزار دقیق در محوطه ١٦٠ هکتاری پالایشگاه از سوی متخصصان ایران اجرا شده است.
 
وی با اشاره به اجرای مراحل مهندسی پایه، تفصیلی و تکمیلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی از سوی مهندسان و متخصصان ایرانی گفت: تاکنون بیش از ١٥ هزار مدرک مهندسی تفصیلی و ٣٠ هزار مدرک مهندسی تکمیلی در بخش پالایشگاهی مطابق با معتبر ترین استاندارد های بین المللی منتشر شده است.
 
مالکی نیا با بیان این که طراحی و مهندسی فاز های ٣٥ ماهه از روی فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی الگو برداری شده است، اظهار داشت: محصولات تولید شده در این فاز حداقل ١٠ برابر با کیفیت تر از سایر فازهای در حال بهره برداری خواهد بود، زیرا محصول خروجی این فاز کمتر از ٠,٥ PPM سولفید هیدورژن است.
 
مجری فاز ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی گفت: هم اکنون بیش از ٤٠ روز از آغاز فرآیند فرآورش گاز ترش فازهای ٦، ٧ و ٨ پارس جنوبی در این فاز می گذرد، گفت: در این مدت تولید گاز از این فاز از ٤ تا ٩ میلیون متر مکعب در روز متغییر بوده است.
 
وی از ارسال گاز ترش فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی از دریا به خشکی در نیمه نخست سال آینده خبر داد و گفت: هم اکنون عملیات حفاری در فاز ١٦ پارس جنوبی به اتمام رسیده و تنها عملیات اسید کاری و مشبک باقی در این فاز باقی مانده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار