دانشنامه اقتصادي/ 32

نگاهي به شرکت‌هاي مطرح "خودروساز کره"

در چهار دهه گذشته و با آغاز از سال 1970 خودروسازی کره از یک صنعت کوچک و تحت کنترل دولت به یک بازیگر مهم در بازار جهانی مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، صنعت خودروسازی کره جنوبی در سال 2010 به عنوان پنجمین صنعت خودروسازی دنیا بر حسب تعداد تولیدات و ششمین در حجم صادرات انجام شده در این سال شناخته شد.

 در چهار دهه گذشته و با آغاز از سال 1970 خودروسازی کره از یک صنعت کوچک و تحت کنترل دولت به یک بازیگر مهم در بازار جهانی مبدل شده است.  

سه شرکت اصلی هیوندای موتور، دوو موتور و کیا موتور حدود 90 درصد بازار کره جنوبی را در اختیار دارند و بقیه بازار بین تولیدکنندگان کوچک داخلی و واردات تقسیم شده است. 

کیا، بزرگترین خودروساز کره پس از هیوندای در سال 1998 توسط هیوندای خریداری شد. شرکت ادغامی هیوندای-کیا از نظر حجم تولیدات پس از شرکتهایی مانند تویوتا و ژنرال موتور، فولکس واگن و فورد مقام پنجم دنیا را دارد. 

در حال حاضر کره به عنوان پیشرفته‌ترین و پیچیده ترین خودروساز دنیا در بین کشورهایی مثل امریکا، ژاپن و آلمان قرار گرفته است.

*صادرات محصولات هيونداي به 193 کشور دنيا


هیوندای، بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا در سود، چهارمین شرکت خودروسازی دنیا در تعداد فروش و نخستین خودروساز دنیا در سرعت رشد است. 

این شرکت در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد.دفتر اصلی این شرکت در شهر سئول کره جنوبی است؛ کارکنان این شرکت حدود ۷۵۰۰۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه آن در شهر اولسان،۱.۶ میلیون است.
محصولات این شرکت از طریق ۶۰۰۰ نمایندگی و نمایشگاه به ۱۹۳ کشور دنیا صادر می شود.

*کيا قديمي‌ترين شرکت خودروسازي کره

اولین بار نام کیا موتورز در ایران به واسطه تولید پراید شناخته شد. شاید بد نباشد بدانید، کیا موتورزی که اکنون محصولاتش در ایران حداقل ۸۰میلیون تومان قیمت دارند، کار خود را تولید دوچرخه آغاز کرده بود!

کیا قدیمی ترین شرکت خودروسازی  کره جنوبی است که در ۹ ژوئن  ۱۹۴۴  به عنوان یک تولید کننده لوله های فولادی و قطعات دست ساز دوچرخه در حومه شهر سئول  تاسیس شد. 

در سال۱۹۵۱ ( ۱۳۲۹ش ) کیا شروع به ساخت دوچرخه کامل کرد. این شرکت کره ای در سال ۱۹۵۷ (۱۳۳۵ ش ) موتور سیکلت ، سپس در سال۱۹۶۲ (۱۳۴۰ ش )  کامیون و سال۱۹۷۴ ( ۱۳۵۲ ش )  اتومبیل . 

این شرکت اولین کارخانه مونتاژ خودرو خود را در سال ۱۹۷۳ ( ۱۳۵۱ ش ) افتتاح کرد.

کیا موتورز حالا سه سایت تولیدی در کره جنوبی و یک کارخانه در کشور اسلواکی،دو کارخانه در چین و یک شاخه آمریکایی به نام «کیا موتورز آمریکا» دارد که در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۶ به عنوان اولین کارخانه مونتاژ محصولات کیا در وست پوینت ایالت جورجیا با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار افتتاح شد. 

از سال ۲۰۰۵، کیا تمرکز ویژه‌ای بر بازار اروپا داشته و فروش محصولاتش از مرز یک میلیون دستگاه گذشته‌است و کیا موتورز هم اکنون رو به توسعه ترین خودروساز در آن قاره می‌باشد و این تنها یکی از موفقیت‌های این شرکت با سابقه در بازار اروپا است.
 
کلمه»کیا از حروف چینی کی، به معنی «بوجود آمده و برخاسته از» وکلمه «ا» با اشاره به آسیا مشتق شده‌است و هنگامی که در کنار هم قرار می‌گیرند معنای «برخاسته از آسیا» را نمایان می‌سازد.

*سانگ‌يانگ چهارمين خودروي برتر کره

سانگ یانگ چهارمین خودروی برتر در کره شناخته می شود. می توان گفت عمر سانگ یانگ نیز هم قد ایران خودروی خودمان است. شرکت سانگ‌یانگ در اصل از ادغام دو شرکت ها دانگ-هاون (تاسیس ۱۹۵۴) و شرکت دانگ بنگ (تاسیس ۱۹۶۲) تشکیل شد.  
 
در سال ۱۹۶۴، شرکت خودروسازی هادانگ هاون تولید انواع جیپ، اتوبوس و کامیون برای نیروی زمینی آمریکا را آغاز کرد. 

در سال ۱۹۷۶ این شرکت تولید انواع خودروهای ویژه را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۷، نام این شرکت به دانگ-ای موتور تغییر یافت و در سال ۱۹۸۶ این شرکت توسط گروه تجاری سانگ‌یانگ خریداری شد و سرانجام سانگ یانگ متولد شد!
 
در سال ۱۹۹۱ این شرکت شراکت فنی خود را با شرکت دایملر-بنز آغاز کرد و در سال ۱۹۹۷ شرکت دوو موتورز کنترل این شرکت کره ای را از گروه تجاری سانگ یانگ گرفت. 

هم اکنون نیز شرکت سانگ یانگ موتور با شبکه ای متشکل از ۱۲۵۰ نماینده محصولات خود را در بیش از ۹۶ کشور می فروشد.
انتهاي پيام/

برچسب ها: خودرو ، شرکت ، هیوندای ، فورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام طرحی جدید دارم
آخرین اخبار