بی‌نتیجه ماندن تلاش برای ایجاد NGO حمایت از خفاش‌ها در ایران

نماینده اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: تاکنون هیچ مطالعه‌ای در خصوص خفاش‌ها در استان مرکزی صورت نگرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حسین ظهوری، دکترای تنوع‌زیستی درخصوص محل دیده شدن خفاش‌ها اظهار کرد: خفاش‌ها به جز کویر و مناطق یخبندان در همه‌جا دیده می‌شوند و در شهرها هم می‌توان آنها را دید، اما برای مشاهده بهتر آنها غارها می‌توانند مکان مناسبی باشند، البته در همه غار‌ها خفاش وجود ندارد.

وی با اشاره به نوع تغذیه خفاش‌ها(حشره‌خوار، میوه‌خوار و خون‌خوار) تصریح کرد: این نوع از پستانداران با فرستادن امواج مافوق صوت و دریافت پژواک آن از محل، از آنچه که می‌خواهند تغذیه کنند، آگاه می‌شوند و به سراغ غذای خود می‌روند. در مورد میوه‌خوارها حس بویایی نیز به کمک آنها می‌آید.

فقط باغ‌وحش‌های ایران خفاش ندارد

تنها نماینده IUCN در ایران در خصوص نبود خفاش در باغ‌وحش‌ها را چنین عنوان کرد: این موضوع مربوط به ایران است، چراکه در باغ‌وحش‌های نقاط مختلف در دنیا از خفاش‌ها نگهداری می‌شود. در ایران شاید بدلیل عدم آشنایی با این جانور و شرایط زیستی و مسائلی از این قبیل جای این حیوان در باغ وحش‌ها خالیست.

وی اضافه کرد: در ایران حدود٤٠ گونه که تنها یک گونه میوه‌خوار و مابقی حشره‌خوارند، وجود دارد. در کشور گونه خون‌آشام وجود ندارد.

ظهوری با بیان اینکه برخی از خفاش‌ها مهاجرت یا جابجایی دارند که حتی می‌تواند مسافت‌های خیلی طولانی را شامل شود، در خصوص انقراض این جانور گفت: برخی از گونه‌هایی که در ایران وجود دارد، تحت حمایت بوده و در فهرست سرخ IUCN قرار دارند، اما تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه خفاشی در معرض انقراض در ایران باشد، وجود نداشته است، البته نبود گزارش می‌تواند حاصل کم‌کاری ما باشد تا واقعیت.

وی اظهار کرد: در مورد خفاش میوه‌خوار می‌توان گفت که چون این گونه، از میوه نخل‌های خرما در زمان‌های خاص استفاده می‌کند و نقاط پراکنش کمی نیز در ایران دارد، برخی از باغداران و نخل‌داران با شکار توسط تفنگ یا صید با تور باعث از بین رفتن این گونه می‌شوند و همچنین استفاده از حشره‌کش‌ها باعث از بین رفتن غذای خفاش‌های حشره‌خوار است و این اقدام آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی اراک جغد و در بعضی موارد مار را از صیادان این حیوان معرفی کرد و افزود: در کشورهای آفریقایی، کروکودیل‌ها از خفاش‌های میوه‌خوار تغذیه می‌کنند.

تلاش برای ایجاد NGO حمایت از خفاش‌ها در کشور بی‌نتیجه مانده است

وی در خصوص انجمن‌های حمایت از خفاش‌ها گفت: در دنیا انجمن‌های بسیار زیادی برای حفاظت خفاش‌ها وجود دارد و برخی از روزهای سال به نام خفاش‌ها نامگذاری شده و تلاش بسیاری در جهت آشنایی مردم با این جانوران و کمک برای حفاظت آنها شده است، اما‌ در ایران متأسفانه هیچ انجمنی در این زمینه وجود ندارد. از سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ثبت یک انجمن علمی یا NGO برای حفاظت از خفاش‌ها توسط بنده انجام گرفته که بدلایل مختلف تاکنون بی‌ثمر مانده است.

این دکترای تنوع زیستی در خصوص منافع خفاش‌ها برای انسان عنوان کرد: خفاش‌های حشره‌خوار مانند حشره‌کش‌های بیولوژیکی عمل کرده و محیط ما را از وجود حشرات پاک می‌کنند و خفاش‌های میوه‌خوار باعث زادآوری و پخش دانه‌های برخی از درختان مناطق زیست خود می‌شوند. در زنجیره غذایی نیز فضولات خفاش‌ها به عنوان سرمنشأ انرژی در اکوسیستم‌های زیرزمینی مثل غارها به حساب می‌آید.

ظهوری اضافه کرد: تاکنون هیچ مطالعه‌ای در زمینه خفاش‌ها در استان مرکزی صورت نگرفته است و اطلاع دقیقی از وضعیت این جانوران در دسترس نیست.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بی نتیجه ، تلاش ، خفاش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار