گزارش/

شادی حق همه انسان‌هاست "اما . . ."

هر کس با هیاهو، جنجال، حرکات غیر متعارف یا با تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، شب چهارشنبه پایانی سال که در سالیان پیش از اسلام به "جشن سده" معروف بوده با داستان‌ها و خرافه‌های گوناگونی همراه است و گاه به‌معنای فرار اهرمن تعبیر شده و هنوز مدرکی معتبر برای علت اصلی برگزاری این جشن بیان نشده است.

این جشن از آئین‌های ایرانیان باستان است که امروز دستخوش تغییرات گوناگون و به یک معضل و رفتاری نادرست و آسیب‌رسان در برخی موارد در جامعه تبدیل شده به‌گونه‌ای که شاهد پرتاب مواد آتش‌زا حتی یک ماه قبل از فرا رسیدن این روز هستیم؛ پرتابی که موجب اعتراض و خشم دیگران می‌شود و آسایش جامعه را برهم می‌زند.

در آداب و رسوم کهن چهارشنبه‌سوری، هیچ کس موجب آزار دیگری نمی‌شد، زبان هیچ کودکی از ترس بند نمی‌آمد؛ جان هیچ بیماری به خطر نمی‌افتاد؛ هیچ زن بارداری جنین خود را سقط نمی‌کرد، هیچ چشمی بی‌فروغ و هیچ عضوی قطع نمی‌شد، هیچ پدر و مادری داغ فرزند دلبندش را نمی‌دید.

چهار شنبه سوری در گذشته

چهار شنبه سوری در گذشته تجدید دیدار و احترام به بزرگ تر ها بود چون در آن شب ، اعضای خانواده ها به دیدار بزرگ تر های فامیل می رفتند و در عین احترام به آنان با یکدیگر نیز دیدار می کردند و برنامه ریزی سال جدید را با همدیگر انجام می دادند.
 
چهار شنبه سوری دستگیری از نیازمندان بود ، چون رسمی به نام قاشق زنی وجود داشت که در آن ، افراد با چهره های پوشیده و بدون سخن گفتن ، به در خانه همدیگر می رفتند و صاحب خانه به آنان شیرینی و گردو و پول و ... می داد. در این رسم ، همه از غنی و فقیر شرکت می کردند تا فقرایی که در آستانه سال نو ، نیازمند اندکی آذوقه و شیرینی و پول بودند شرمسار نباشند.
 
ایرانیان ، آش چهارشنبه سوری می پختند و آجیل چهارشنبه سوری تهیه می کردند و آن را بین مردم و به ویژه فقرا توزیع می کردند.

چهار شنبه سوری امروز

صداهای مهیبی در کوچه‌ها و مناطق مسکونی تولید می‌شود، همه در ترس و دلهره‌اند، مادران در گوشه ای از سجاده به دعا مشغولند و پدران در تاریکی اتاق اشک می‌ریزند که مبادا ناله‌های دردناک فرزندشان در بین صدای ترقه‌ها گم شود و آنان دیر به نجات فرزندشان برسند.

البته شاید این صداها نشان از زخمی بر بدن کسی نباشد و شاید تخلیه‌ چشمی را به دنبال نداشته باشد، اما آیا سوهانی هم بر اعصاب سالمندان ما نیست؟
 
آیا موجب وحشت مادری که در انتظار تولد نوزاد خود می‌باشد، هم نمی‌شود؟
 
آیا ترس را بر کودکی خردسال مستولی نمی‌کند؟
 
اصلاً آیا می‌توان ضمانت داد که مرگ هیچ بیمار قلبی را در پی نداشته باشد؟
 
هشدار: آتش بازی چهارشنبه سوری خطر تخلیه چشم به دنبال دارد 

دکترمهران مسعودناصری- جراح و فوق تخصص شبکیه- ضمن اعلام اینکه با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال اکثر افراد به ویژه نوجوانان تمایل به استفاده از مواد محترقه و منفجره دارند درحالی که گاهی اوقات براثر آن حوادث غیرقابل جبرانی ازجمله تخلیه چشم ونابینایی رخ می دهد، هشدار داد: اگر بر اثر نفوذ مواد محترقه درسطح چشم و شدت آسیب دیدگی امکان درمان عفونت ها وجود نداشت چشم فرد باید تخلیه شود.
 
وی افزود: همچنین در صورتی که پارگی های سطح چشم بر اثر برخورد با مواد محترقه عمیق باشد چشم فرد باید تخلیه شود. اگر بر قرنیه چشم آسیب جدی وارد شود نیاز به پیوند قرنیه است اما اگر شدت آسیب دیدگی سطحی باشد نیاز به ترمیم وجود دارد.
 
به گفته دکتر ناصری حوادث و سوختگی های چهارشنبه سوری به چند دسته تقسیم می شود اما شایع ترین آن برخورد مواد منفجره با چشم افراد است که تبعات جبران ناپذیری در پی دارد.
 
وی ادامه داد: گاهی اوقات به رغم فاصله داشتن فرد از محل، پس از پرتاب کردن مواد منفجره به دیوار؛شیشه و آتش، سنگ ریزه ها و خرده های شیشه به چشم آنان اصابت می کند و حادثه ساز می شود.
 
دکتر ناصری هشدار داد: همچنین هنگام پریدن افراد از روی آتش امکان زمین خوردن - زخمی و شکسته شدن دست و پای افراد افزایش می یابد.
 
وی در ادامه بیان داشت: برای نمونه دیده شده مادری که فرزندش را به آغوش گرفته، براثر پریدن از روی آتش و افتادن فرزندش در شعله های آتش بر اثر سوختگی شدید جانش را از دست داده است.
 
فوق تخصص شبکیه و لیزر تصریح کرد: از این رو علاقه مندان برای پریدن از روی آتش، باید آتش های کوچک و با وسعت کمی را به این منظور انتخاب کنند.

وی در ادامه هشدار داد: برخی افراد به ویژه کودکان به حالت شوخی ترقه هایی پرتاب می کنند که بر اثر آن سوختگی های سطحی تا جدی نیز رخ می دهد. که در صورتی که چشم فردی بر اثرمواد شیمیایی دچار سوختگی شد؛ قبل از رساندن مصدوم به اولین مرکز درمانی باید با باز کردن چشم ، آنها را زیر آب نگه داشت.
 
این چشم پزشک  در ادامه گفت: چوب،زغال و حتی ترقه هایی که درآتش انداخته می شوند جرقه زا هستند بنابراین افراد تا حد امکان نباید نزدیک آنها قرار بگیرند.
 
وی افزود: چهارشنبه آخرسال را نباید با اقدامات خطرناک و جبران ناپذیری تلخ کرد، بلکه باید در سلامت کامل به استقبال تعطیلات بهاری رفت.

وقوع حدود 2000 حادثه در چهار شنبه سوری سال گذشته

رییس اورژانس کشور درباره زخمی های چهارشنبه سوری سال گذشته می گوید: سال گذشته 1987 مورد حادثه مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شده است و در این میان، بیشترین گروهی که در این حوادث آسیب دیده اند، مربوط به رده سنی پانزده تا بیست و چهار ساله هستند.

همچنین فراوانی مصدومان حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در مردان حدود 3.5 برابر زنان بوده است.سال گذشته 47.9 درصد هنگام بازی با مواد محترقه و 26.2 درصد در حین عبور به صورت عابر پیاده یا حین تماشا دچار حادثه شده اند.

به گفته محمدتقی طالبیان، زخم، پارگی و بریدگی، شایع ترین نوع آسیب چهارشنبه آخر سال 91 بود و سوختگی درجه یک، خراشیدگی و ساییدگی بدن در رتبه های بعدی قرار داشت. همچنین بیشترین نواحی آسیب دیده بدن نیز دست ها (38.3 درصد) و چشم ها (23.7 درصد) بوده است.

وقوع حدود 2000 حادثه در چهارشنبه سوری سال گذشته، زنگ خطری برای چهارشنبه سوری امسال است و با توجه به این که همین روزها هم بازار خرید و فروش ترقه و مواد منفجره و محترقه در اغلب نقاط کشور داغ است، بیم آن می رود که در چهارشنبه سوری امسال هم مشابه حوادث سال قبل تکرار شود.

20 درصد قربانیان حوادث، تماشاگران هستند  
 
رسول خضری در خصوص چهارشنبه سوری گفت: تعداد زیادی از نارنجک‌های دست‌ساز، فشفشه، ترقه و دستگاه‌های آتش‌بازی جدید غیراستاندارد هستند چرا که در کارگاه‌های زیرزمینی ساخته می‌شوند.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بررسی 12 سال اخیر اشاره کرد و گفت: این بررسی‌ها نشان داده است که بالای 70 تا 75 درصد کسانی که صدمه می‌بینند متأسفانه کسانی هستند که خودشان بازیگرند و با آتش بازی می‌کنند و 20 درصد کسانی که دچار حادثه می‌شوند نیز افرادی هستند که تماشاگر هستند و به تماشای آتش مشغول بوده‌اند و دچار سانحه شده‌اند.

راه‌هایی برای نسوختن

فردا شب معروف به چهارشنبه سوری است. رسمی که سال هاست شکل سنتی آن تغییر کرده و به یک جنگ نمایشی تبدیل شده است. صدای مهیب انفجار نارنجک و ترقه هر سال آرامش را از مردم می‌گیرد و البته بسیاری را هم راهی بیمارستان می‌کند.

- درصورت بروز هرگونه آتش‌سوزی و حادثه دیگری ضمن حفظ خونسردی با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تماس بگیرید.

- فرزندانتان را از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی حتی در مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف منع کنید.

- کبریت و مواد آتش‏‌زا از جمله نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور و مراقبت کنید که با آتش زدن بوته یا هیزم در محیط خانه و گذرگاه‌های عمومی برای جان خود و دیگران و نیز محیط زیست ایجاد خطر نکنند.

- ترقه و دیگرمواد محترقه به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مواد در اثر جابجایی، حمل و نقل، ضربه و حرارت عمل می‌کنند و منفجر می‌شوند. نگهداری این مواد در مکان‌ها و ظروف غیر استاندارد ناایمن است و در اثر شرایط مساعد بدون دخالت انسان می‌تواند خود به خود حتی هنگام جا به جایی با دست و یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت و یا ضربه منفجر شود.

- از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری کنید.

- از انداختن مواد منفجره، قوطی‌های در بسته، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش که منجر به انفجار شدید می‌شود خودداری کنید.

- از قرار دادن ظروف مایعات و مواد قابل اشتعال مثل ظرف نفت و بنزین و گازوئیل و یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جداً خودداری و از ریختن مایعات قابل اشتعال روی شعله آتش خودداری کنید.

- حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل‌هایی که شهرداری تعیین کرده است استفاده کنید.

-  از آتش زدن بوته و هیزم نزدیک خودرو‌ها و مواد قابل اشتعال خودداری کنید.

 -پریدن از روی آتش با لباس‌های گشاد فوق‌العاده خطرناک است از این کار خودداری کنید.

 -ترقه‌ها حاوی مواد منفجره هستند و حتی انواع کوچک آن نیز خطرات زیادی به دنبال دارند.

کمک‌های اولیه در زمان سوختگی:

- محل سوختگی حداقل ۱۰ دقیقه زیر آب معمولی گرفته شود تا دمای پوست کاهش پیدا کند.

- برای کاهش خطر عفونت، محل سوختگی با یک پارچه تمیز پوشانده شود.

- اگر لباس‌های سوخته به پوست مصدوم چسبیده است، نبایستی آن‌ها را جدا کرد.

- مصدوم با آمبولانس یا سریع‌ترین وسیله ممکن به بیمارستان رسانده شود.

- توجه شود برای هر سوختگی جز نوع خیلی خفیف آن، بهتر است به بیمارستان مراجعه کرد.

- هرگز از پماد و یا هر چیز دیگری بدون تجویز پزشک استفاده نشود.

- هرگز نباید «تاول‌های سوختگی» ترکانده شود، چون تاول‌ها از ضایعه محافظت و مانع ایجاد عفونت می‌شوند.
 
گوشه‌ای از حوادث چهار شنبه سوری سال گذشته

تعداد مصدومان چهارشنبه سوری در کشور به ۱۳۶ نفر رسید
 
رئیس اورژانس کشور اعلام کرد: تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه سوری امسال در کشور تا این لحظه به ۱۳۶ نفر رسیده است که از این تعداد ۸۳ نفر به بیمارستان ارجاع شدند و تاکنون هیچ مورد فوتی نیز گزارش نشده است.

محمد تقی طالبیان گفت: از تعداد 136 مصدوم حوادث چهارشنبه سوری امسال در کشور 18 مورد زن و 128 نفر مرد بودند که از این تعداد 83 نفر به بیمارستان اعزام شدند و بقیه در محل به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی ادامه داد: بیشترین میزان آسیب در ناحیه چشم با 38 مورد بوده است و بعد از آن به ترتیب سوختگی صورت با 35 مورد، سوختگی و آسیب به پا 22 مورد، سوختگی دست 18 مورد آسیب به سر 17 مورد بوده است. برخی از مصدومان در چند ناحیه از بدن دچار آسیب یا سوختگی شده‌اند.

طالبیان افزود: بیشترین وسیله آسیب به مردم در چهارشنبه سوری امسال ترقه با 79 مورد بوده است و بعد از آن نارنجک با 22 مورد در ردیف دوم است، 4مورد از حادثه دیدگان هم بر اثر انفجار دینامبت مصدوم شده‌اند.
 
انفجار ترقه زن خانه دار را راهی بیمارستان کرد
 
زن 45 ساله ای به علت انفجار ترقه در پارکینگ یک ساختمان 5 طبقه مسکونی واقع در شهرک کیانشهر مجروح و روانه بیمارستان شد.  
 
عباس خصالی، فرمانده آتش نشانان اعزامی دراین باره گفت: این زن درحال جابجایی وسائل خود در زیرراه پله زیرزمین ساختمان بود که ناگهان ترقه دستی نسبتا بزرگی که در این محل جاسازی شده بود با صدای مهیبی منفجر شد. بر اثر شدت انفجار چشم راست و بخشی از دست و سر و صورت این زن خانه دار دچار سوختگی و آسیب شد. 

این حادثه همراه با آتش سوزی جزیی بود.
 
مردی در خیابان کرمان آتش گرفت

در ساعت 21:34 تعدادی از افراد که در کوچه‌ای واقع در خیابان رسالت، خیابان کرمان جنوبی در حال آتش‌‌بازی بودند به هنگام ریختن بنزین روی آتش باعث سرایت آتش به منزل مجاور شدند و بر اثر این حادثه یک نفر دچار سوختگی شد.  
 
قطع عضو پسر جوان بر اثر انفجار نارنجک دستی
 
ساعتی قبل در شهرک امید تهران یک نارنجک دست ساز در دستان پسر 24 ساله ای منفجر شد.

حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورزانس تهران در این باره گفت: این جوان قبل از حضور نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شده بود. در اثر شدت انفجار پسر جوان دچار سوختگی و قطع عضو شد. هم اکنون پزشکان بیمارستان الغدیر تهران اقدامات درمانی بر روی پسر جوان را آغاز کردند.
 
ارجاع به بیمارستان سوختگی؛ از کودک ۳ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله
 
ارجاع حادثه‌دیدگان حوادث چهارشنبه‌سوری به بیمارستان سوختگی مطهری ادامه دارد؛ از دختر و پسر ۳ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله، عمده سوختگی‌ها در ناحیه دست است و خوشبختانه تاکنون هیچ فردی در این حوادث فوت نکرده است.
 
از ساعتی پیش ارجاع حادثه دیدگان حوادث چهارشنبه سوری به بیمارستان مطهری از سوی اورژانس یا همراهان بیماران رو به افزایش گذاشته است. در بین این افراد یک پسر بچه 3 ساله که دچار سوختگی در ناحیه سر شده و یک دختر 3 ساله که به علت برخورد ترقه دچار آسیب شده است نیز دیده می‌شوند.

مرد 45 ساله‌ای نیز که به علت سوختگی و برخورد ترکش ناشی از انفجار دچار آسیب در ناحیه دست و پا شده است نیز در بین این مجروحان است.

یکی دیگر از این مجروحان نیز پیرمرد 70 ساله‌ای است که برای نجات فرزندش وارد محل انفجار شده و بعد از نجات فرزندش خودش دچار آسیب و سوختگی در ناحیه دست شده است.

یکی دیگر از این حادثه دیدگان نیز پسر 13 ساله‌ای است که در منطقه ده ونک تهران به علت ترکیدن بمب دست ساز دچار آسیب در ناحیه دست شده است. حال هیچ یک از این حادثه دیدگان وخیم نیست و پرسنل بیمارستان سوختگی مشغول پانسمان و مداوای آنان هستند. اما تعداد مجروحان رو به افزایش است.

 پرتاب نارنجک دستی روی یک آتش‌نشان در مشهد

رضا ظهوریان مدیر امور رسانه‌ای سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: از آغاز چهارشنبه‌سوری تاکنون 20 مورد حریق شامل حریق ضایعات و لاستیک به آتش‌نشانی مشهد اطلاع داده شد.

وی با اشاره به مصدومیت یکی از آتش‌نشانان به وسیله اصابت نارنجک‌دستی به وی، گفت: این آتش‌نشان در خیابان دستغیب مشهد مشغول عملیات بود که نارنجک‌دستی به وی برخورد کرد و از ناحیه کمر و پشت دچار مصدومیت شد.

به گفته ظهوریان، حال عمومی این آتش‌نشان به دلیل لباس‌های ایمنی و ضدحریق مساعد گزارش شد.

مدیرامور رسانه‌ای آتش‌نشانی مشهد با اشاره به آماده‌باش کامل آتش‌نشانان در شب چهارشنبه آخرسال اظهارکرد: خوشبختانه وضعیت امسال نسبت به سال گذشته بهتر است و مورد خاصی از حوادث گزارش نشد.
 
انفجار 405 در شهرری

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از انفجار یک دستگاه پژوی 405 در شهرری خبر داد و گفت: هر چهار سرنشین این خودرو دچار سوختگی شده‌اند و به بیمارستان شهدای یافت‌آباد انتقال یافتند.
 
مرگ یک تن در پی انفجار موادمحترقه 

حبیب حسین‌قلی‌زاده، مدیرروابط عمومی اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت: در ساعت 20:25 یک دستگاه موتورسیکلت با سه سرنشین که حامل موادمحترقه بود با یک دستگاه سواری پژو برخورد و راننده و دو سرنشین موتور نیز به روی زمین پرتاب شدند. پرتاب شدن سه مرد جوان روی زمین سبب انفجار موادمحترقه شد، در پی این حادثه یک جوان 23 ساله جان خود را از دست داد و یک تن دیگر نیز به شدت دچار آسیب‌دیدگی و سوختگی شد.
 
روایت تصویری از تلخ‌ ترین حوادث چهارشنبه سوری سال‌های گذشته











 
 
در ماده‌ی 618 قانون مجازات اسلامی آمده است:
هر کس با هیاهو، جنجال، حرکات غیر متعارف یا با تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. /گزارش از نرگس رئیسی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۵:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
سلام این هم عاقبت ازادی منظورم کسی حرف حساب گوش نمی کند
آخرین اخبار