مولاوردی در نشست خبری عنوان کرد

استفاده قانونی از گشت ارشاد جهت گسترش فرهنگ حجاب و عفاف/ عضویت در فیس‌بوک جرم نیست

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در قانون به صورت شفاف و سریع راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف آمده است، گفت: براساس این قانون اگر راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف عملی نشود باید از نیروهای امنیتی و گشت ارشاد استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، شهین‌دوخت مولاوردی معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری خود با تشریح دستاوردهای پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن که در نیویورک برگزار شده است، گفت: در این نشست چالش‌ها و دستاوردهای توسعه هزاره سوم در حوزه زنان در مقر سازمان ملل که در نیویورک است مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: از بین بردن گرسنگی، فقر، کاهش میزان مرگ و میر زنان و کودکان، افزایش بهداشت مادران و مقابله با بیماری ایدز از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این اجلاس تاکید شد هرچند راه‌های زیادی از سوی کشورهای مختلف در راستای بهبود وضعیت زنان انجام شده است اما باز باید در این راستا اقدامات جدی دیگری صورت گیرد.

*تاکید بر برابری میان زن و مرد در تمامی سخنرانی‌های دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زن

مولاوردی اظهار داشت: دبیرکل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت روز جهانی زن بر برابری زن و مرد تاکید کرد به گونه‌ای که شاهد بودیم در تمامی سخنرانی‌های انجام شده در این اجلاس نیز بر موضوع برابری زن و مرد تاکید شد.

وی خاطرنشان کرد: پایان دادن خشونت علیه زنان و تضمین حضور و مشارکت زنان در مناصب حکومتی از موضوعات دیگری بود که در این اجلاس به آنها اشاره شد.

مولاوردی اظهار داشت: هیئت ایرانی در این اجلاس جزء اولین سخنرانان بود و میز گرد جامعی را با مقامات عالی رتبه نیز در حوزه زنان نیز داشت.

مولاوردی با اشاره به اینکه در این نشست 5 گزارش در حوزه زنان ارائه شد تصریح کرد: همزمان با این اجلاس اجلاس بین‌المجالس را در نیویورک داشتیم که از کشورمان خانم‌ها لاله افتخاری و عالی در این اجلاس حضور داشتند و گزارش جامعی را نیز ارائه دادند.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور اظهار داشت: گزارشی در این اجلسا ارائه شد تا نقش زنان در سیاست در کشورهای مختلف ترسیم شود زیرا اقدامات بسیار مناسبی در این حوزه باید در حیطه زنان شکل گیرد.

* یکی از شاخصه‌های موفقیت زنان حضور آنها در پارلمان است

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های موفقیت زنان حضور آنها در پارلمان است، خاطرنشان کرد: ما نیازمند یک برنامه هستیم تا تبعیضات برداشته شود و زنان بتوانند برای ورود به پارلمان راه و مسیر ساده‌ای را طی کنند.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور اظهار داشت: به رقم پیشرفت‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه زنان وجود داشته است اما مشکلاتی برای موفقیت آنها در حوزه سیاست وجود دارد.

*بیشترین وزرای زن در آمریکا و آفریقا وجود دارند

مولاوردی اظهار داشت: طبق آماری که ارائه شده است مشارکت زنان در قوه مجریه در سال 2014 بالغ بر 16.2 درصد بوده است و بیشترین وزرای زن در آمریکا و آفریقا وجود دارند و یک پنجم کرسی‌های پارلمانی در دست زنان است.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه عده زیادی از زنان در مقایسه با مردان در یک منصب شغلی دستمزد کمتری را دریافت می‌کنند تصریح کرد: در پنجاه و هشتمین کمیسیون اجلاس مقام زن به طور روشن بیان شد که در حال حاضر در جهان تنها 18 نفر زن به عنوان سران کشورها وجود دارند که این آمار در مقایسه با سال گذشته به یک نفر کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: ما در گزارشات خود در پنجاه و هشتمین اجلاس جهانی کمیسیون مقام زن ضمن ارائه پیشرفت‌های کشورمان درحوزه تحصیلات زنان و کاهش مرگ و میر کودکان و مادران، توصیه و پیشنهاداتی را نیز مطرح کردیم.

*تاکید جمهوری اسلامی ایران جهت توجه به ویژگی‌های فرهنگی و مذهبی در تدوین سند راهبردی

مولاوردی خاطرنشان کرد: در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت که برای تدوین یک سند راهبردی در حوزه زنان باید به ویژگی‌های فرهنگی و مذهبی کشورها نیز توجه شود.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این اجلاس بنده صراحتا نسبت به اقدامات و تحریم‌های یک جانبه علیه ایران و تاثیر آن در روند زندگی زنان و کودکان توضیحاتی را ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه برگزار کننده این اجلاس سخنرانی جمهوری اسلامی ایران را پر امید دانست، اظهار داشت: در حاشیه این اجلاس ملاقات‌های دو جانبه‌ای را با بسیاری از مقامات کشورهای مختلف داشتیم که این موضوع به دلیل تغییر رویکردها بعد از انتخابات 24 خرداد ماه شکل جدیدی را به خود گرفته بود.

مولاوردی افزود: در این سفر با مقامات آلمان، مکزیک، اندونزی، ترکیه، مالزی، ایتالیا، پاکستان و آرژانتین پیرامون مباحث مختلف حوزه زنان بحث‌های خوبی را انجام دادیم و قرار شد در چارچوب امضای تفاهم‌نامه با یکدیگر وارد تعامل سازنده‌ای شویم اما ذکر این نکته لازم است که به دلیل داشتن تفاهم‌نماه میان ایران و مالزی قرار شد که این تفاهم‌نامه ادامه پیدا کند.

*تاکید بر حضور زنان سایر کشورها در ایران جهت درک بهتر واقعیت‌ها

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حاشیه این اجلاس بنده با خانم ملامبو رئیس نهاد زنان سازمان ملل دیدار داشتم و در این ملاقات تاکید کردم که مقامات و زنان کشورهای دیگر علی‌رغم تاثیر و نگرشی که از زنان ایرانی نشان می‌دهند باید در ایران حضور پیدا کنند تا واقعیت‌ها را بهتر درک کنند.

وی بیان کرد: در دیدار با مقامات ترکیه و آذربایجان نیز این کشورها بر گسترش روابط خود با جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه زنان تاکید بسیاری داشته‌اند و قرار شد این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود.

مولاوردی در پاسخ به سوالی درباره اینکه معاونت زنان چه تسهیلاتی را برای حضور موثر زنان در عرصه بین‌الملل درنظر گرفته است؟ گفت: ما با توجه به اینکه 5 ماه از عملکرد کاری ما گذشته است اما اعتقاد داریم که باید زنان ما در عرصه‌های بین‌المللی حضور چشم‌گیری را داشته باشند.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: متاسفانه به دلیل اینکه 5 ماه قبل از برگزاری اجلاس کمیسیون مقام زن ما باید برای گرفتن ویزا وارد عمل می‌شدیم اما این موضوع صورت نگرفت و سه ماه قبل ما موفق شدیم ویزا دریافت کنیم محدودیت‌هایی را برای حضور زنانمان در این اجلاس داشتیم که امیدواریم در آینده این موضوع حل شود.

وی با اشاره به اینکه در حاشیه برگزاری این اجلاس سازمان‌های مدنی نیز برنامه‌های خوبی را تدارک دیده بودند، اظهار داشت: توسعه محورهای بین‌المللی در حوزه زنان از وظایف معاونت مان و ما در صدد هستیم طبق ماده 230 برنامه پنجم توسعه در این حیطه وارد عمل شویم.

مولاوردی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد این معاونت به مسئله گشت ارشاد گفت: در قانون به صورت شفاف و سریع راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف به صورت رسمی آمده است و در این قانون مشخص شده است که برای گسترش این فرهنگ چه الزاماتی وجود دارد.

*طبق قانون در صورت عملیاتی نشدن فرهنگ حجاب و عفاف باید از نیروهای امنیتی استفاده کرد

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: براساس این قانون اگر راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف عملی نشود باید از نیروهای امنیتی و گشت ارشاد استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم رویکرد متفاوتی را نسبت به معقوله گشت ارشاد شاهد بودیم تصریح کرد: در حال حاضر راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف از سوی دولت به وزارت کشور واگذار شده است و ما اقداماتی را در این راستا انجام نداده‌ایم.

مولاوردی تاکید کرد: ما درخواست کرده‌ایم که از پلیس امنیت تهران و از پشت صحنه گشت ارشاد بازدید و دیدار داشته باشیم و معتقدیم که در این زمینه باید بر حفظ کرامت انسان‌ها توجه ویژه‌ای شود.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات معاونت زنان در راستای بالا بردن مشارکت زنان به خصوص در حوزه‌های سیاسی گفت: هنوز از نظر ما اتفاق خاصی در این حیطه نیفتاده و معاونت زنان در حال تدوین یک چشم‌انداز و سند راهبردی است که امیدواریم بتوانیم از سال آینده آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: تقویت جایگاه زنان و توانمندسازی آنان از نظر سیاسی و اجتماعی از مهم‌ترین چالش‌های موجود است که ما درصدد برطرف کردن آنها هستیم.

مولاوردی درباره ارتباط این معاونت با رسانه‌ها خاطرنشان کرد: ما برای انجام این موضوع کارگروه رسانه را تشکیل داده‌ایم و به سمت تدوین یک استراتژی رسانه‌ای گام برداشته‌ایم.

*ارزیابی نشریه تراز جهت فعالیت دوباره در حوزه زنان

وی درباره وضعیت نشریه تراز که در دولت قبل در حوزه زنان فعالیت می‌کرد گفت: در حال ارزیابی این نشریه هستیم اما اعتقاد داریم که داشتن یک فصل‌نامه و نشریه برای معاونت زنان لازم است.

مولاوردی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح ازدیاد جمعیت که مورد نظر و مطالبه مقام معظم رهبری است اظهار داشت: ما مصوباتی را درباره این طرح در دولت قبل در چارچوب ستاد ملی زن و خانواده داشته‌ایم که متاسفانه بسیاری از اقدامات آن عملی نشده است و تا به امروز علی‌رغم درخواست ما هیچ وزارتخانه و نهادی گزارشی را درباره این موضوع به معاونت زنان ارسال نکرده است.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجمع تشخیص مصلحت نظام درصدد است سیاست‌های کلی را درباره طرح ازدیاد جمعیت تدوین کند و معاونت زنان نیز در این راستا انشالله بعد از تعطیلات طرحی را در اختیار مجلس قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: تدوین بسته‌های حمایتی در زمینه زنان مدنظر معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار دارد.

مولاوردی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره رویکرد این معاونت درباره حل آسیب‌های اجتماعی مربوط به زنان گفت: طبق ماده 230 معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور باید در راستای حل این مشکل برنامه‌هایی را ارائه دهد ولی نمی‌تواند به صورت مستقیم در این حیطه وارد عمل شود لذا ما از ورود مستقیم به این طرح پرهیز می‌کنیم.

*برنامه مشترک حوزه زنان با وزارت رفاه درباره بهبود یافتگان از دام اعتیاد

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: تلاش کرده‌ایم درباره زنان بهبود یافته از دام اعتیاد برنامه‌های مشترکی را در قالب تفاهم‌نامه با وزارت رفاه، کار، تعاون و امور اجتماعی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه از زمان تشکیل معاونت زنان در دولت یازدهم 6 تفاهم‌نام پیرامون آسیب‌های اجتماعی از سوی معاونت با وزارتخانه‌های دیگر که به امضا رسیده است، گفت: ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز مباحث بسیار خوبی را پیرامون آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و اعتیاد انجام داده‌ایم.

مولاوردی تصریح کرد: معتقدیم بدون مشارکت مردم برنامه‌های مربوط به آموزش و حل آسیب‌های اجتماعی موفق نیست و دولت مسئولین به تنهایی از پس این مشکلات بر نمی‌آیند لذا مردم در این زمینه باید حضور فعالی را داشته باشند.

*عضویت در فیسبوک جرم نیست/ نباید خودمان را محدود کنیم

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضورش در فیس‌بوک گفت: عضویت در این شبکه جرم نیست مگر اینکه مرتکب جرمی شود لذا بنده اعتقاد درام که نباید با توجه به اینکه فضاهای مجازی مبتنی بر علم هستند خودمان را محدود کنیم.

وی درباره ارائه بسته‌های حمایتی بارداری از سوی معاونت زنان اظهار داشت: اعتبار مالی برای این موضوع در دولت قبل در نظر گرفته نشده بود که امیدواریم در دولت یازدهم در این زمینه اقدامات مثمرثمری صورت گیرد.

مولاوردی درباره اینکه آیا این معاونت در پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن گزارش کتبی را ارائه داده است گفت: علی‌رغم اینکه از ما درخواست نشده بود تا گزارشی را ارائه دهیم اما معاونت زنان یک گزارش کتبی و به زبان انگلیسی را به این اجلاس ارائه داد.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن به اتمام نرسیده است،  گفت: این اجلاس تا 3 فروردین ادامه دارد تا کارشناسان و صاحب‌نظران پس از برگزاری اجلاس عمومی که همه کشورها در آن حضور داشتند در ادامه برگزاری اجلاس رویکرد جامعی را در حوزه زنان ارائه دهند.

*ضرورت آماده سازی 20 گزارش تا اواخر اردیبهشت جهت ارائه در اجلاس پکن

وی خاطرنشان کرد: معاونت زنان باید برای اجلاس پکن 20 گزارشی را تا آخر اردیبهشت ماه آماده کند و به این اجلاس ارائه دهد.

مولاوردی در پاسخ به سوالی درباره بحث فرزندخوانده و نوجوانان بی‌سرپرست گفت: تصویب این قانون با آغاز به کار ما در معاونت زنان همراه بود اما نکته‌ای که در این قانون وجود دارد توجه به این است که بسیاری از فعالین زن مخالف این قانون هستند.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: ما در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و معتقد هستیم از نظر فقهی این موضوع باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

وی معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در این حوزه و توجه دولت به آنها اظهار داشت: مقام معظم رهبری به دو بعد اساسی قانون و فرهنگ در حوزه زنان همواره تاکید داشته‌اند لذا ما معتقدیم که باید در حوزه فرهنگ بستر فرهنگسازی مهیا و اجرایی شود.

مولاوردی تصریح کرد: لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت از موضوعات دیگری است که با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری ما پیگیر آن هستیم زیرا براساس ماده 227 قانون پنجم توسعه پیگیری این لایحه وظیفه دولت است.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری، درباره مهم‌ترین چالش زنان ایرانی در عرصه بین‌الملل گفت: یکی از یافته‌های من این است که ما ضمن اینکه پیشرفت‌های خوبی را در حوزه فرهنگ داشته‌ایم اما فرهنگ جهان شمولی مردم سالاری وجود دارد لذا زنان در تمام دنیا به طور حتم مسائل و نیازهای مشترکی دارند و می‌توانند دست به دست هم بدهند تا این مشکلات حل شود.

وی درباره زمان برگزاری جلسه خود با فراکسیون زنان گفت: قرار بود این جلسه پیش از پایان سال برگزار شود اما به دلیل سرکشی نمایندگان زن از حوزه‌های انتخابی خود به سال آینده موکول شد.

مولاوردی تاکید کرد: موضوع ختنه دختران یکی از معضلاتی است که در برخی از کشورها به خصوص منطقه آفریقا وجود دارد لذا جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این موضوع در ایران رخ نداده و رخ نخواهد داد با حضور در کمپین جهانی این موضوع در راستای مقابله با آن وارد عمل شد.

*طرح مطلع مهر را با رویکرد جدید و کار کارشناسی ارائه می‌دهیم

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح مطلع مهر که در دولت یازدهم مصوب شده بود، گفت: این طرح در کنار طرح‌هایی همچون رحمت و دلاور جوان در دولت دهم ارائه شد اما ما درصدد هستیم که با رویکرد جدید و به صورت کار کارشناسی این طرح‌ها را ارائه دهیم و معتقدیم آموزش‌های غیر مستقیم به طور حتم جواب بهتری خواهد داشت.

وی درباره زمان تعیین چارت ساختاری این معاونت تصریح کرد: در دولت یازدهم به دلیل چابک‌سازی ما ناچار بودیم که بسیاری از نیروهای قراردادی را تعدیل کنیم از این رو برخی از مباحث که در رسانه‌ها درباره اخراج برخی از نیروها مطرح می‌شود درست نیست.

مولاوردی افزود: ما در معاونت زنان سعی کرده‌ایم رویکردی برنامه‌ محور را اتخاذ کنیم و در این راستا در صدد هستیم ساختار مناسبی را ارائه دهیم که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پایان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مرکز رصد امور زنان که در دولت دهم تصویب شده بود اظهار داشت: فعلا در حال بررسی ادامه فعالیت این مرکز هستیم و به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب ها: خبر ، نشست ، اولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار