مروری بر اخبار فناوری اطلاعات 25 اسفند؛

از هک شدن سایت‌های دولت روسیه تا شروع به کار باشگاه مشتریان مخابرات

کارگروه های تخصصی شبکه مخابراتی کشور تشکیل می‌شود، اسامی پذیرفته شدگان رشته بازی‌های رایانه‌ای سال 92 اعلام شد، باشگاه مشتریان مخابرات آغاز بکار کرد، سایت های دولت روسیه هک شد و... از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات هر روز كه در فضای مجازی منتشر می‌شود را در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.





سامسونگ توهین می‌کند و ما مذاکره
شرکت کره‌ای سامسونگ اول خرداد ماه سال جاری مصادف با 22 مِی طی اطلاعیه‌ای از طریق ایمیل به کاربران اپ استور خود اعلام کرد که به دلیل برخی موانع حقوقی خدمات برنامه‌های کاربردی خود را موقتا به کاربران ایرانی متوقف می‌کند.

این توقف در ارائه خدمات که گویا به دلیل مباحث تحریمی بود و جسته و گریخته شنیده می‌شد سامسونگ به دلیل فشارهای پنهانی اقدام به چنین عملی کرده است، سرانجام کاربران ایرانی را محدود و حقوق آنان را ضایع کرد. چنین اقدامی سر و صداهای بسیاری داشت و موجب خشمگین شدن بسیاری از کاربران سامسونگ شد.



حال با گذشت 10 ماه از این اتفاق، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مدتی است امکان استفاده از "Samsung apps" برای خریداران گوشی سامسونگ مقدور نیست، اظهار کرد: با توجه به اینکه حمایت از حقوق مصرف کنندگان یکی از برنامه‌های اصلی بنده است، مراتب از طریق مذاکره نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نمایندگی سامسونگ پیگیری شده است.

وی افزود: با توجه به بهبود فضای حاکم بر کسب‌و‌کار شرکت‌های بین‌المللی در کشور، رفع موانع موجود و میزان قابل توجه سهم بازار گوشی سامسونگ، مقرر شد نمایندگی مذکور پس از اعمال تنظیمات و تغییرات لازم از تاریخ 1393/1/16 سرویس مذکور را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد.



ضریب نفوذ تلفن ثابت بیش از 50 درصد شد
مدیر عامل مخابرات استان تهران در نشستی خبری درباره امکان حذف قبوض تلفن ثابت در راستای بهره‌برداری از شعار زندگی سالم، اظهار کرد: برنامه‌هایی از قبل برای حذف قبوض داشته‌ایم که باید مدیریت شود؛ برنامه‌ای در این راستا و با همکاری همراه اول برای سال آینده داریم تا تجمیع قبوض صورت گیرد و صورتحساب ثابت و سیار در یک قبض چاپ و توزیع شود. این کار کمک خوبی به محیط زیست است و دیگر نیازی به چاپ 7.5 میلیون قبض برای مشترکان ثابت نداریم.

مدیر عامل مخابرات استان تهران درباره امکان حذف پیامک‌های تبلیغاتی تلفن ثابت برای مشترکان نیز گفت: امکان حذف و انصراف از دریافت پیامک‌های ثابت وجود دارد؛ اکنون کسی دستوری مبنی بر حذف این سرویس برای کاربران نداده و حتی درخواستی از سمت مشترکان هم نداشته‌ایم. او ادامه داد: اگر مشترکانی هستند که احساس می‌کنند تمایلی به دریافت این پیامک‌ها ندارند کافی است که موضوع را به ما اطلاع دهند تا جلوی ارسال آن را برای آن‌ها بگیریم.



*هزینه صدور هر قبض تلفن 150 تومان است
وی درباره هزینه‌های قبوض صادره توسط مخابرات نیز گفت: هر قبض که صادر می‌شود نزدیک به 150 تومان برای مخابرات هزینه دارد اما با طرح یکپارچه سازی با همراه اول که مدنظر داریم، هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

*آی‌پی تی‌وی با مشکل مواجه شد
صیدی درباره دلایل اجرایی نشدن پروژه تلویزیون تعاملی (IpTV) در تهران گفت: مشکلی در این راستا پیش آمده که منجر به تعویق افتادن آن شده است؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته که باید برای انجام چنین پروژه‌ای مجوزهای لازم از ما دریاقت شود که هم‌اکنون سازمان صدا و سیما به دنبال دریافت این مجوزهاست.

وی گفت: ما در این پروژه بسترهای فنی را پیاده سازی کرده‌ایم و منتظر دریافت مجوزها می‌مانیم و بعد از آن به فروش انبوه می‌پردازیم.

*ضریب نفوذ تلفن ثابت بیش از 50 درصد شد
مدیر عامل مخابرات استان تهران درباره مشکلات یش و روی واگذاری تلفن ثابت و صف انتظار دریافت هم که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: در این زمینه گیر و گورهایی وجود داشت که نزدیک به 6-7 ماه درگیر برطرف کردن آن با بانک عامل در راستای خریداری تجهیزات ارتباطی مورد نیاز بودیم؛ بعد از آن نیز هفت ماه طول کشید تا رگولاتوری اجازه ترخیص به ما دهد لذا واگذاری ها با تأخیر روبرو شد.

وی افزود: هم‌اکنون در صف انتظار دریافت تلفن ثابت 55 هزار متقاضی داریم که امیدواریم سال آینده به روز شود؛ در سال 92 نزدیک به 633 هزار شماره تلفن و 315 هزار خط اینترنت پرسرعت دایری شد که ضریب نفوذ تلفن ثابت در تهران را بالای 50 درصد و اینترنت را به 25.8 درصد رسانید.

*خطوط رند ثابت نهایتا 700 هزار تومان است
معاون بازاریابی مدیر عامل مخابرات استان تهران هم در این نشست درباره قیمت خطوط رند مخابرات برای تلفن‌های ثابت خاطر نشان کرد: سه لایه سفارشی، برنز و طلایی داریم که متقاضیان به جز سطح طلایی به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، می‌توانند در دو سطح دیگر ثبت نام کنند و خطوط خود را دریافت کنند.

بیدخام گفت: خطوط برنزی 350 هزار تومان، نقره‌ای 500 هزار تومان و طلایی 700 هزار تومان است.

*تلفن‌های همگانی قشنگ می‌شود
بیدخام در پایان درباره اقدامات مورد نظر مخابرات تهران برای ساماندهی تلفن‌های همگانی در سطح شهر نیز گفت: هم‌اکنون 32 هزار تلفن همگانی در تهران و البرز داریم و مکاتباتی را با شورای شهر تهران داشتیم تا سال آینده در راستای زیباسازی کیوسک‌های همگانی، اقداماتی را انجام دهیم.


سایت های دولت روسیه هک شد
واحد اطلاع رسانی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: حملات سایبری "قدرتمندی" سایت کاخ کرملین را هدف قرار داده اند. بر اساس اخبار یک وب سایت روسی، گروهی که خود را "روسیه ناشناس" می خوانند هک شدن وب سایت کرملین را بر روی سایت توییتر اعلام کرده اند و از این رو گفته می شود احتمالا این خرابکاری نیز توسط همین گروه صورت گرفته باشد.



همین گروه ناشناس پیش از این مدعی شده بود که وب سایت دولت روسیه را در مه 2012 با همکاری مخالفان بازگشت پوتین برای سومین بار به عرصه قدرت در روسیه هک کرده اند. بر اساس اعلام آزمایشگاه کسپراسکای حملات مشابه دیگری نیز هفته گذشته بر روی چندین رسانه اینترنتی حامی پوتین صورت گرفته است.


باشگاه مشتریان مخابرات آغاز بکار کرد
باشگاه مشتریان مخابرات با هدف تعامل دوسویه با مشتریان تلفن ثابت و ارائه سرویس‌های ویژه در تشویق مشترکان به استفاده از خدمات الکترونیکی راه اندازی شد. در این باشگاه مشتریان با عضویت در سه بخش اعضای برنزی، نقره‌ای و طلایی می‌توانند با مسئولان مخابرات و نیز سایر اعضا ارتباط برقرار کرده، از تالارهای گفتمان استفاده کنند و پیام‌های خود را در زمینه خدمات تلفن ثابت ارائه دهند.



در این باشگاه سرویس‌های ویژه‌ای از جمله اینترنت یک هفتگی رایگان، قرعه‌کشی‌های متفاوت و پاسخگویی آنلاین برای مشترکان در نظر گرفته شده است. مشترکان تلفن ثابت می‌توانند با عضویت در این باشگاه ارتباطی با استفاده از مکالمات شهری، پرداخت الکترونیکی قبوض و استفاده از خدمات الکترونیکی امتیاز بگیرند و از خدمات این باشگاه ارتباطی استفاده کنند. جزئیات بیشتر این باشگاه در سایت شرکت مخابرات تهران به آدرس www.tct.ir در دسترس است.


اسامی پذیرفته شدگان رشته بازی‌های رایانه‌ای سال 92 اعلام شد
سازمان سنجش آموزش کشور اسامی نهایی پذيرفته‌شدگان كدرشته محل‌هاي متمركز دوره کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای (ناپيوسته) بهمن ماه سال 1392 دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي را اعلام کرد و در این بین تعدادی از اسامی پذیرفته شدگان رشته کاردانی حرفه ای کارگردانی و طراحی بازی های رایانه ای دانشکده گیم نیز وجود دارد.

براساس ضوابط مربوط به گزينش متمركز هريك از رشته‌هاي تحصيلي گروه‌هاي آموزشي دوره‌هاي یادشده، از بين داوطلباني كه حد نصاب لازم را کسب كرده‌اند، براساس ظرفيت‌هاي اختصاص یافته به كدرشته محل‌هاي انتخابي، گزينش انجام و فهرست اسامي پذيرفته‌شدگان در هر كدرشته محل استخراج شده است.

بر اساس این گزارش، پذيرفته شدگان در روزهای دوشنبه و سه شنبه 26 تا 27 اسفندماه با در دست داشتن مدارك مورد نیاز و با توجه به كدرشته محل قبولي، به نشاني تعيين شده در جدول شماره 6 دفترچه راهنماي دوره هاي مذكور، به مركز آموزشي مراجعه کنند.



مدارك مورد نیاز برای ثبت نام داوطلبان شامل تصویر شناسنامه و اصل آن جهت مطابقت، تصویر كارت ملي و اصل آن جهت مطابقت، 6 قطعه عکس تمام رخ 4×3 تهیه شده در سال جار ی و اصل مدرک دیپلم، اصل مدرک فوق دیپلم یا کاردانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تایید شورایعالی انقلاب فرهنگی و یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا آموزشکده های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش و مدرکی که وضعیت نظام وظیفه داوطلبان را با توجه به بند 3-2 (مقررات وظیفه عمومی) مندرج در صفحه 3 دفترچه راهنمای پذيرش دوره‌هاي مذکور مشخص کند (برای برادران) است.

همچنین برای نخستین بار، رشته های بازی های رایانه ای به صورت نیمه متمرکز با انجام مصاحبه علمی اقدام به پذیرش دانشجو در مرکز علمی کاربردی بنیاد ملی بازی های رایانه ای انجام شده است.

در مصاحبه علمی به توانایی های داوطلبین توجه می شود که از این جمله می توان به سابقه آشنایی به سبکهای بازی های رایانه ای و اطلاعات عمومی مرتبط، تسلط به نرم افزارهای مورد نیاز در ساخت بازی های رایانه ای و آشنایی نسبی با زبان انگلیسی اشاره کرد.


کارگروه های تخصصی شبکه مخابراتی کشور تشکیل می‌شود
این کارگروه ها باید در فاز مطالعاتی پروژه مرکز کنترل عملیات شبکه مخابراتی کشور (Network Operation Center - NOC) با همکاری شرکت مشاور برای فاز تحقیق و تکمیل پرسشنامه های فنی، به تحلیل و بررسی وضعیت شبکه مخابرات ایران بپردازند.



از دیگر وظایف این کارگروه ها، تهیه مشخصات فنی و تائید فازهای مختلف و کمک به مدیریت پروژه در استان ها خواهد بود. اعضای این کارگروه ها از میان متخصصان و خبرگان 30 شرکت مخابرات استانی و شرکت های ارتباطات ثابت و سیار انتخاب می شوند.

این افراد همچنین طی یکسال گذشته نیز برای به نتیجه رسیدن و اجرایی شدن پروژه همکاری مستمری با مجموعه معاونت شبکه مخابرات داشته اند و اکنون به عنوان اعضای کارگروهها، بازوی اجرایی در تایید و تحویل فازهای مختلف پروژه NOC خواهند بود. اجرایی شدن پروژه OMC در سطح کشور و با همکاری شرکتهای مخابرات استانها نمونه ای از خروجی این کارگروهها است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.