آژانس اتحادیه اروپا برای حقوق اساسی اعلام کرد

"آزار و اذیت جنسی" 55 درصد زنان اروپایی/ 62 میلیون زن‌ اروپایی قربانی اعمال خشونت‌آمیز

با توجه به تحقیقات 55 درصد زنان اروپایی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند و برای 18 درصد مزاحمت ایجاد شده و 43 درصد با سوء استفاده روانی مواجه شده‌اند؛ از هر ۱۰ زن ۱ نفر از سن ۱۵ سالگی با خشونت جنسی روبرو شده و از هر ۲۰ زن نیز یک نفر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است ...

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛‌ در این گزارش که توسط "کیت بولونگارو" و تحت عنوان "خشونت مزمن علیه زنان اروپایی" نوشته شده است نویسنده با استناد به گزارش‌های رسمی منتشر شده در خصوص نقض گسترده حقوق زنان در اروپا و اعمال انواع خشونت‌ها علیه این قشر جامعه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نوشت:

"‌در بسیاری از کشورهای اروپایی جلوگیری از خشونت علیه زنان مورد توجه کافی قرار نمی‌گیرد."

در اوایل ماه مارس "آژانس اتحادیه اروپا برای حقوق اساسی" ( FRA ) یک مطالعه جدید تکان دهنده در مورد خشونت علیه زنان در اتحادیه اروپا منتشر کرد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بد‌رفتاری با زنان اپیدمی است‌: 62 میلیون زن‌، یا یک سوم زنان ، از سن 15 سالگی قربانی اعمال خشونت‌آمیز بوده‌اند. بدیهی است که زنان اروپایی همچنان متحمل سطح بالایی از خشونت هستند .

محققان با بیش از 42000 زن در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مصاحبه کرده اند که در نوع خود بزرگترین گزارشی است که تا‌کنون انجام شده است. شرکت‌کنندگان در مورد تجارب خود از خشونت روانی‌، جسمی و جنسی مورد بررسی قرار گرفتند‌. از این زنان سئوال شد آیا آنها از نظر جنسی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و یا این که چگونه فناوری‌های جدید توسط مجرمان برای بدرفتاری با آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

مورتن کیاروم مدیر آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا در مورد نتایج این تحقیق گفت: "‌خشونت علیه زنان و به طور خاص خشونت مبتنی بر جنسیت که به طرز نامناسبی بر زنان تاثیر می‌گذارد‌، نقض گسترده حقوق بشر است که اتحادیه اروپا نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند‌.‌"

یافته‌ها نتیجه گیری  کیاروم را تایید می کند. با توجه به تحقیقات ، 55 درصد زنان  مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است و برای 18 درصد مزاحمت ایجاد شده و 43 درصد  با سوء استفاده روانی مواجه شده اند . بر اساس این گزارش، از هر ۱۰ زن ۱ نفر از سن ۱۵ سالگی با خشونت جنسی روبرو شده و از هر ۲۰ زن نیز یک نفر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است و 8 درصد از زنان در 12 ماه گذشته مورد آزار و بد رفتاری قرار گرفته اند. از میان تمام گروه های سنی مورد مطالعه، زنان جوان به خصوص در برابر اعمال خشونت آمیز آسیب پذیر بودند.

بر اساس این گزارش به صورت کشور به کشور ،دانمارک ( با 52 درصد )‌، فنلاند ( با 47 درصد ) و سوئد ( با46 درصد ) بالاترین میزان خشونت علیه زنان را داشتند. زنان در لهستان ( 19 درصد )‌، اتریش ( 20 درصد )‌، یونان (21 درصد) و اسپانیا (22 درصد ) با پایین‌ترین سطح خشونت مواجه بودند‌. در ابتدا به نظر می رسد که کشورهای شمال اروپا میزان بیشتری از سوء رفتار را دارند . با این حال، زمانی که آمار های حاصل از این بررسی   با شاخص برابری جنسیتی " موسسه اروپایی برابری جنسیت " مقایسه می شود بین برابری جنسیتی بالا و خشونت فراوان گزارش  شده به نهاد ها ارتباط مستقیمی به چشم می خورد.

 این مقاله با تاکید بر این که در بسیاری از کشورهای اروپایی خشونت علیه زنان مورد توجه کافی نمی گیرد، می گوید در عوض ، اغلب با این استدلال که این مسئله پدیده ای همه گیر در دیگر نقاط جهان است  آن را نادیده می گیرند ، در حالی که بد رفتاری با زنان در خاک اروپا همچنان ادامه دارد و درحال رشد است. 

چالش های پیش رو

یکی از موانع عمده در این موضوع ،‌ اختلافات حقوقی میان کشورهای عضو است. در این بلوک هیچ تعریف واحدی برای بد رفتاری وجود ندارد و مجازات برای  این گونه جرایم از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ، اگر چه تجاوز به عنف در همه کشورهای اتحادیه اروپا جرم  محسوب می شود، آنچه به منزله تجاوز به عنف محسوب می شود مبهم است. تا کنون، تلاش برای ایجاد یک چارچوب جامع حقوقی با چالش روبرو شده است.

شورای اروپا کنوانسیون جلوگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی را در سال 2011 به تصویب رساند ، با این حال ، تنها سه کشور عضو اتحادیه اروپا این توافق نامه را امضا کرده اند.

یکی دیگر از مشکلات جدی گزارش نشدن حملات خشونت آمیز است . در این مطالعه، تنها 14 درصد از زنان بد رفتاری با خود را به مقامات گزارش داده بودند. در بسیاری از موارد ، زنان برای مراجعه به پلیس احساس راحتی نمی کنند. یک مطالعه در استرالیا نشان داد که زنان خشونت خانگی را از ترس خشونت بیشتر ، احساس شرم و خجالت ، و اعتقاد به این که مورد آنها مهم نیست گزارش نمی دهند. همچنین ممکن است این آمار تحت تاثیر منفی مجریان مرد قانون باشد، در حالی که قربانیان زن اغلب راحت تر می توانند  موارد بدرفتاری  و آزار و اذیت را به افسران زن گزارش دهند.

شاید گام مهم ، پایان دادن به فرهنگ سکوت در مورد خشونت علیه زنان است. بد رفتاری ، به ویژه خشونت داخلی، اگر در حوزه خصوصی نگهداری شود و گزارش نشود امری مجاز خواهد بود. دادگاه حقوق بشر اروپا دریافته است که در بسیاری از کشورهای اروپایی خشونت خانگی به عنوان یک دعوای خصوصی بین زوج ها  تلقی می شود، نه یک موضوع عمومی  که نیاز به دخالت دولت و پیگرد قانونی داشته باشد.

در جایی که قانون وجود دارد ، باید آن را در سطح توده مردم برای ایجاد یک تاثیر قابل سنجش بر زندگی زنان به کار گرفت. مقامات باید اطمینان دهند که خدمات برای قربانیان خشونت وجود دارد: خدمات درمانی اورژانس ، سرپناه، خانه های امن ، مددکاران اجتماعی، گروه های پشتیبانی و خدمات تلفن . از همه مهمتر، زنان باید به این خدمات دسترسی آسان داشته باشند و از وجود آنها آگاه باشند.

شرم وخجالت را می توان با روش های نوآورانه ، به خصوص با رسانه های اجتماعی و فن آوری اطلاعات حل کرد. در کانادا، گوشی های تلفن همراه به قربانیان خشونت خانگی داده شده می شود تا در مواقع اضطراری با نهاد های مربوطه تماس گرفته شود.

مردان نقش مهمی در از بین بردن خشونت علیه زنان دارند. آخرین کمپین زنان سازمان ملل "او برای او " "He "for Sheاست بر دخالت دادن مردان در مبارزه برای پایان دادن به بد رفتاری با زنان و دستیابی به برابری جنسیتی متمرکز شده است. 

خشونت علیه زنان یک پدیده همه گیر است که در تمام ریشه های فرهنگی ، مذهبی و قومی در هر منطقه از جهان یافت می شود. برای حل این موضوع پیچیده و مهم نیاز به همکاری بین المللی است. در سال 1979، کنوانسیون   رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان ، از جمله خشونت، در سازمان ملل متحد به امضا رسید.

سی و پنج سال بعد ، ما هنوز هم از این که اخباری در مورد حملات خشونت آمیز علیه زنان ، به ویژه در اروپا می شنویم، شگفت زده هستیم. با این حال، تا زمانی که زنان حمایت لازم را نداشته باشند، برای بسیاری از زنان در جهان خشونت  همچنان یک واقعیت خواهد بود.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۳ دی ۱۳۹۹
سلام من نمیگم خشونت در اونجا وجود نداره اما این آمارها رو از کجا میارید ؟ حداقل منبعش رو بگید ما هم بدونیم !!!
چرا به جای این کارها آمارهای دقیق داخلی رو در نیارید و اطلاع رسانی نمی کنید آمارهای دیگر کشورها به چه دردمون میخوره مشکلات داخلی ما رو حل میکنه ؟! با این کارها فقط می خواهید بگید کشور ما خوبه و از هر نظر بی عیب و نقصه ؟! به جاش قوانین و اوضاع کشور و جامعه ی خودمون رو درست کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام لطفا هر مطلبی رو در سایت قرار میدید منبعش رو هم در اختیار کاربرانتون قرار بدید الآن من میخوام متن انگلیسی این گزارشهایی که بهشون اشاره شده رو بخونم و باید کلی بگردم دنبالشون ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۳ دی ۱۳۹۵
فقط یک مثال ایرانی یعین از فرهنگ خودمون می تونه این مسئله رو روشن کنه،
هر چی بکاری همون رو برداشت میکنی ...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۰۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
کسی که آخرت را قبول نداشته باشه همینطوریه , خوی حیوانی پیدا میکنه اصلا جای تعجب نیست
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۰۹:۰۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
شاید این هم همان حقوق بشر است که توقع دارند ما هم به سبک آنان رعایت کنیم تا مملکت ما نیز گل و بلبل شود.
Iran (Islamic Republic of)
هادی حیدری
۲۳:۲۰ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
برخی از آیات قرآن کریم در مورد حقوق زن در اسلام بر خلاف تبلیغات دشمنان متعصب اسلام ........

{1}توجه ویژه و احترام به مادر(آیه ی 14 سوره لقمان) ...

{2}... توصیه به حسن معاشرت با زنان (آیه ی 19 سوره نسا و آیات231و232 سوره بقره) ...

{3}... جلوگیری از زنده به گور کردن دختران(58 و59 نحل ، 8و9 تکویر) ...

{4}...جلوگیری از به ارث رسیدن زنان برخلاف سنت های جاهلی (آیه ی22 سوره نسا) ...

{5}... جلوگیری از رفتار جاهلی ایلا و توجه به نیازهای زنان( آیه 226 بقره) ...

{6}...جلوگیری از طلاق دادن زنان به شیوه جاهلی ظهار(آیات 1تا4 مجادله) ...

{7}... استقلال اقتصادی زنان(آیه ی 32 سوره نساء) ...

{8}...توجه به حقوق مادی زنان( 236و237و241 بقره و 20 و 21نسا) ...

{9}... احترام به حفظ حرمت آبروی زنان و اجرای قانون حد برای ناقض این احترام(آیه ی 4 سوره نور) ...

{10}...برابری شهادت زنان در مقابل مردان(آیات6 تا 9 سوره نور) ...

{11}...برابری زنان و مردان ( آیات 13 حجرات، 35 الاحزاب و آیه 195 آل عمران) ...

{12}... و همچنین معرفی زنان الگو در قرآن کریم( آیات11 و 12 سوره تحریم ) ......
کسانی که بدون توجه به این آیات و با قصد غرض شبهه زن ستیزی از دین اسلام مطرح میکنند شاید مصداق بارز این آیه اند .....
آیه 6 سوره ی لقمان (برخی از مردمان کسی است که سخنان لغو و باطل را به هر وسیله تهیه میکنند تا خلق را به جهالت از راه خدا گمراه سازد و قرآن را به تمسخر و استهزا میگیرد این مردمان به عذاب با خواری و ذلت گرفتار شوند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۳۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
این نکات باید قابل توجه کسانی باشد که خواسته یا نا خواسته به دنبال حقوق زنان به سبک غربی باشند
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۲:۲۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
ای کاش بعضی از روشن فکر نماها این آمارها رو بخونن....
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۱:۵۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
خانم اشتون بخوان و ببین و بفهم که نقض حقوق بشر از اروپا شروع شده پس بدنبال ریشه باش تا بتوانی خشکش کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
Iran (Islamic Republic of)
شاهپور تناوری
۱۸:۴۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
اینها نتیجه عدم توجه به حجاب وشخصیت انسانی انسان است
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۶:۱۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
الان که غربی زده های داخلی خودشونو جر میدن که بشیم مثل اونا یعنی اینجوری بشیم؟ اونوقت متمدنیم؟ نقض حقوق بشر نیستیم؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۵۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
lمتاسفم ورنجور از دیدن و خواندن چنین مطالب درد آوری
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا73
۱۳:۵۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
اثرات بی حجابی باعث این همه کار میشه.....ادمو بی بندو بار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
احمدي
۱۳:۴۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
قابل توجه خانم اشتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
این ها همان اقوام یاغی قرون وسطا هستند...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۵۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
بخدا غرب تا یه دهه ی دیگه با فروپاشی اجتماعیش کاملا این هیمنه ی پوشالیش هم از بین میرود و فقط اسمش می ماند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۲۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
مدعیان ح ق و ق بشششششر..کجاست احمد شهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-
کوثر
۱۱:۰۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
اینا اثرات بد حجابیه بازم میگن اوضاع غرب با وجود بد حجابی عادی شده!!!!این بود عادی شدن؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۴۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
اگه اون ها مثل ما سنت حسنه ازدواج رو می داشتن دیگه این فجایع اخلاقی اتفاق نمی افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۱۰:۵۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
ربطی نداره فرامسونی ها همشون همین طورن
آخرین اخبار