در صحن علنی صورت گرفت:

ارجاع برخی از بندهای لایحه قانون مالیات‌های مستقیم به کمیسیون اقتصادی

موضوع مشمول مالیات شدن صددرصد درآمد حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و 50 درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه در ادامه بررسی لایحه قانون مالیات‌های مستقیم برخی بندها را بررسی و تصویب و برخی بندهای دیگر را به دلیل رفع ابهام به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.  
 
براساس بند 35 در ماده 134 قانون فعلی مالیات‌های مستقیم بعد از عبارت "فنی و حرفه‌ای" عبارت "آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور" اضافه شود.
 
براساس بند 36 نیز در مواد 136 و 137 قانون فعلی مالیات‌های مستقیم عبارت "انواع بیمه‌های عمر و زندگی" جایگزین عبارت "بیمه عمر" می‌شوند.  
 
هم چنین براساس بند 37 پیشنهادی مبنی بر اصلاح بند  (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم با 139 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن در بند(ل) ماده(139) قانون بعد از عبارت «مطبوعاتی» کلمه «قرآنی» اضافه شد.
 
در ادامه بررسی این لایحه نمایندگان با پیشنهاد دیگری مبنی بر اصلاح بند (ک) ماده 139 این قانون با 146 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن بعد از عبارت "غیرنقدی"در این بند عبارت "درآمدها و عایدی حاصل از موارد فوق برای"اضافه شود.
 
در بند 37 لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم آمده است:

الف) در بند (الف) ماده 139 قانون بعد از عبارت "سازمان اوقاف و امور خیریه"، عبارت " و همچنین ساخت، تعمیر و نگهداری کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در گروه‌های سنی و جنسی مختلف، مراکز نگهداری و مراقبت سالمندان، کارگاه‌های حرفه‌آموزی مصدومان ضایعه نخاعی، جسمی و حرکتی، زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست، مراکز آموزش توانبخشی و حرفه‌آموزی معلولان ذهنی و کودکان نابینا، کم‌بینا و کم‌شنوا و ناشنوا و سایر مراکز و اماکنی که در بتوانند در خدمت مددجویان سازمان‌های حمایتی بهزیستی کشور قرار گیرند" اضافه شود.
 
ب) در ذیل بند (ط) ماده 139 قانون یک تبصره اضافه می‌گردد که براساس آن کمک‌های نقدی و غیرنقدی که در هر سال مالی به مصرف نرسیده باشد، بدون تعلق مالیات به سال مالی بعد منتقل می‌گردد.
 
ج) در بند (ک) ماده 139 قانون بعد از عبارت "غیرنقدی"عبارت "درآمدها با عایدی حاصل از مبالغ فوق برای" اضافه شود.
 
د) در بند (ل) ماده 139 قانون بعد از عبارت "مطبوعاتی"کلمه "قرآنی"(دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط) است.
 
اما نمایندگان در ادامه بند 38 این لایحه را به منظور رفع ابهام به کمیسیون اقتصادی ارائه دادند.
 
این بند تصریح می‌کرد صددرصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی به محصولات بخش کشاورزی و 50 درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و 50 درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام با نرخ صفر مشمول مالیات می‌شود فهرست مواد خام و کالاهای نفتی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی صنعت معدن و تجارت و نفت به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.  
 
تبصره درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می‌شوند با نرخ صفر مشمول مالیات می‌شوند.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: معافیت ، مالیاتی ، درآمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار