انتقال زنداني گوانتانامو به کشورش پس از 12 سال حبس

پنتاگون اعلام کرد یک زندانی زندان گوانتانامو را پس از تحمل 12 سال حبس بدون محاکمه به کشور خودش الجزایر منتقل کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، زنداني گوانتانامو پس از 12 سال حبس بدون محاکمه به کشورش منتقل شد. با انتقال این زندانی به کشورش شمار زندانیان زندان گوانتانامو واقع در جنوب شرقی جزیره کوبا کاهش می یابد و به 154 نفر می رسد.

این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هنوز به وعده اش برای تعطیلی این زندان جنجال برانگیز عمل نکرده است.

تاکنون شماری از سازمانهای مدافع حقوق بشر از زندان گوانتانامو انتقاد کرده اند.

پنتاگون با صدور بیانیه ای اعلام کرد مجوز انتقال احمد بِلباچه 44 ساله به الجزایر از سوی کمیسیونی صادر شد که سال 2009 با حکم اجرایی به منظور بررسی وضعیت همه زندانیان زندان گوانتانامو تاسیس شده بود.

بیانیه پنتاگون حاکی است کمیسیون مذکور این مورد را عمیقا بررسی کرد و نگرانی های موجود در زمینه امنیت ملی را نیز در این بررسی مد نظر قرار داد.

بلباچه 12 سال بدون هیچ نوع محاکمه ای حبس در زندان گوانتانامو را تحمل کرد زیرا بر اساس اسناد و مدارک فاش شده توسط نیویورک تایمز وی به عزیمت به یک اردوگاه آموزشی القاعده در افغانستان مظنون بوده است.

این اسناد حاکی است بلباچا قبل از رفت و آمد به مسجد فینسبری پارک در لندن که به مرکز اشاعه فعالیتهای افراط گرایانه معروف است ،‌ عضو ارتش الجزایر بوده است.

بلباچا اوایل سال 2001 به افغانستان رفت و در یک دوره آموزشی کاربرد سلاح شرکت کرد.
زمانی که آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 به افغانستان حمله کرد بلباچه به پاکستان گریخت ،‌ پس از آن دستگیر و به آمریکا منتقل شد.

وی سال 2007 از دادگاهی در آمریکا خواسته بود از انتقال وی به الجزایر جلوگیری کنند زیرا نگران بود از ناحیه دولت الجزایر مورد بدرفتاری قرار بگیرد.

در بیانیه پنتاگون اعلام نشده است که بلباچه در الجزایر آزاد خواهد بود یا به زندان منتقل می شود.

بر اساس همین بیانیه آمریکا با دولت الجزایر هماهنگ کرده است که انتقال بلباچه به این کشور با امنیت مناسب و همچنین ضمانت درباره رفتار انسانی همراه باشد.

باانتقال وی به الجزایر شمار زندانیان الجزایری زندان گوانتانامو به دو تن کاهش می یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار