مروری بر اخبار فناوری اطلاعات 20 اسفند؛

از تاکید مجدد وزیر ارتباطات بر ارزانی اینترنت تا هشدار های امنیتی برای خرید اینترنتی

جزئیات طرح ملی توسعه باند پهن همراه، اپراتور مجازی موبایل راه اندازی می شود، تعداد معدودی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبرند، توصیه برای خرید لوازم دیجیتالی در آستانه نوروز و... از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات در 20 اسفند بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز سه شنبه 20 اسفند ماه را می‌توانید در ادامه بخوانید.




وزیر ارتباطات تخفیف ۳۵درصدی پهنای باند را به ارزانی اینترنت مشروط کرد

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مشترک با مدیران شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌‌های اینترنتی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بخش خصوصی بایستی در کشور فعال باشد به شرطی که خدمات با کیفیت ارائه دهد.

وی افزود: همه شرکت‌ها بایستی مراکز خدمات مشتریان و پاسخگویی فعال داشته باشند و این موضوع در ارزیابی و رتبه‌بندی این شرکت‌ها که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام می‌شود تاثیر‌گذار است.

او  هدف از کاهش قیمت اینترنت را ترغیب مردم جهت استفاده از اینترنت دانست و افزود: در سال 2020 بیش از 50 میلیارد وسیله یا افراد از طریق شبکه اینترنت به یکدیگر متصل خواهند شد و ما بایستی زمینه‌ را به گونه‌ای آماده کنیم تا تمام آحاد مردم بتوانند از این شبکه به راحتی استفاده نمایند.

وزیر ارتباطات در ادامه افزود: رشد و توسعه ارتباطات زمانی در کشور ما محقق می‌شود که شرکت‌های حاضر در بخش ارتباطات کمی از منافع خود بگذرند و البته این موضوع در دراز مدت جبران خواهد شد و با افزایش کاربران درآمد این شرکت‌ها نیز بیشتر خواهد شد.



مصوبه یکصد و هشتاد و یکم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که رفته رفته به سررسید یک ماهه از ابلاغش نزدیک می‌شود تاکنون اثری را برای مردم و مشترکان اینترنت پرسرعت که قرار بود در راستای آن کاهش 20 درصدی قیمت‌ها را تجربه کنند، نداشته است.

این کمیسیون موضوع تعرفه ارائه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL را با هدف کاهش هزینه اینترنت در سبد خانوار با بررسی زنجیره هزینه‌های ارائه خدمات اینترنت بر مبنای قیمت عادله روز و مصوبات گذشته بررسی و تعرفه‌های جدیدی را مصوب و به شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت ابلاغ کرد.

وزیر ارتباطات هم روزهای پایانی بهمن ماه صراحتا اعلام کرد که "قیمت اینترنت 20 درصد برای مردم ارزان شد"؛ در حالیکه هنوز هم این کاهش قیمت برای مردم اتفاق نیفتاده است.

حال که وزیر ارتباطات خود متوجه این کوتاهی از سوی شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت پرسرعت در ارائه سرویس‌های ارزان‌تر به مردم شده‌اند، نشستی را با مدیران شرکت‌های ارائه کننده سرویس‌های اینترنتی ترتیب داده است.


نرخ مکالمه مشترکان تالیا با افغانستان ۳۳ درصد ارزان شد

محمد کریم ناصر صراف با بیان اینکه تماس از طریق خطوط تالیا با کشور افغانستان به 599 تومان کاهش یافت، اظهار کرد: مشترکان تالیا از این پس می‌توانند با شماره‌گیری "040" از این تعرفه بهره‌مند شوند و با مشترکان ثابت و سیار افغانستان به جای دقیقه‌ای 900 تومان، 599 تومان بپردازند.

وی افزود: در این طرح، پیک زمانی مطرح نیست و تمامی مشترکان تالیا می‌توانند در همه ساعات با این نرخ، با کشور افغانستان صحبت کنند.



مدیر عامل تالیا با اشاره به اینکه این تعرفه‌ها از امروز در شبکه لحاظ شده است، درباره هدف از اجرای این طرح گفت: ما درصددیم تا پکیج کاملی از خدمات را به مشترکان خود ارائه دهیم؛ با توجه به اینکه تماس‌های بین‌المللی نقش مهمی از سبد خدمات ما را شکل می‌دهد، این اقدام را انجام داده‌ایم و به تدریج چنین طرحی (کاهش تعرفه‌های رومینگ) را برای سایر کشورهای همسایه و مخصوصا کشورهای زیارتی چون عراق و عربستان عملیاتی خواهیم کرد.

کشور افغانستان در سطح هشتم لیست نرخ مکالمات بین‌المللی قرار دارد که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام شده و کاربران ایرانی برای هر یک دقیقه تماس با افغانستان از طریق موبایل باید نهایتا 900 تومان پرداخت کنند.


آخرین وضعیت راه اندازی کابل دریایی ایران- اروپا/ اتمام فاز نخست تا یک ماه دیگر

بخش عملیاتی پروژه کابل دریایی ایران اروپا - EPEG – به عنوان یکی از بزرگترین بزرگراههای ارتباطی جهان به طول 8 هزار کیلومتر، از سال 91 آغاز شده است.

این پروژه عمان و فرانکفورت را از طريق ايران، آذربايجان، روسيه، اوکراين و لهستان به صورت دریایی به يکديگر متصل خواهد کرد و قرار است بالغ بر 3.2 ترابیت بر ثانیه ظرفیت پهنای باند از طریق این مسیر جابجا شود؛ این مسیر از فرانکفورت آلمان آغاز و با عبور از این کشورها و پس از گذر از کشورمان از بندر جاسک به بندر باراکای عمان متصل می شود.

کابل دریایی ایران اروپا که قرار است توسط کنسرسیوم EPEG شامل شرکت‌های روس تلکوم، Cable & Wireless انگلیس، شرکت ارتباطات زیرساخت و عمان‌تل اجرایی شود جایگزین مطمئنی برای ترانزیت ارتباطات از اروپا به آسیا خواهد بود.



محمود خسروی- مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد آخرین وضعیت راه اندازی پروژه کابل دریایی ایران اروپا اظهار داشت: این پروژه در قسمت ایران، مراحل نهایی فاز نخست را می گذراند و با اتمام این فاز، بالغ بر 200 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت اینترنت بین الملل ترانزیت می شود که کشور ما در این پروژه نقش کلیدی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این ظرفیت تا یک ماه آینده بر روی شبکه انتقال آماده می شود، گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های ترانزیت ارتباطی از طریق آبهای آزاد خواهد بود که می تواند درآمدزایی ارزی خوبی برای کشورمان به همراه داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ترانزیت 320 لینک STM64 معادل 3.2 ترابیت برثانیه پهنای باند برای کل بهره برداری از این پروژه تا پایان برنامه پنجم توسعه انجام خواهد شد که از جمله برنامه های در دست انجام شرکت ارتباطات زیرساخت در بخش توسعه تا دو سال آینده خواهد بود.

به گزارش مهر، پیش بینی شده که پروژه کابل دریایی EPEG بابت هر لینک STM64 بالغ بر دومیلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور شود و از آنجا که 320 لینک STM64 طی کل بهره برداری از این پروژه ترانزیت می شود رقمی معادل 640 میلیون دلار درآمد ارزی از این پروژه برای کشور کسب خواهد شد.


5 توصیه برای خرید لوازم دیجیتالی در آستانه نوروز

در ایام منتهی به پایان سال همواره مشاهده شده که برخی فروشندگان اقدام به عرضه کالاهای کارکرده، تعمیری و تقلبی با بهایی کمتر از قیمت واقعی می‌کنند که برای پیشگیری از این موضوع ضرورت دارد خریداران با مشورت افراد خبره و مراجعه به مراکز معتبر، اقدام به خرید کنند.



براین اساس کانون کاربران فناوری اطلاعات و ارتباطات نکاتی را برای خرید از این مراکز به خریداران توصیه کرده است.

1. عرضه کننده کالا موظف است در حین فروش محصولات خود نسبت به درج مشخصات فنی کالا، قیمت، نام تجهیزات و وسایل اضافی موجود یا قابل نصب و ارائه اطلاعات فنی لازم به مصرف کننده یا خریدار اقدام کند؛ ارائه هرگونه اطلاعات یا توضیحات غیر واقعی که منطبق با خصوصیات کالا نباشد از مصادیق تقلب در کسب است.

2. عرضه کننده موظف است در زمان تحویل کالا، راهنمای مصرف کنندگان به زبان فارسی یا لاتین (چاپی یا الکترونیکی) بر اساس استاندارد ملی به شماره 1- 5233 مربوطه به تجهیزات فناوری اطلاعات و ماشین‌های اداری، اوراق ضمانت‌نامه یا دفترچه ضمانت و سایر مدارک لازم به همراه کالا را به خریدار تحویل دهد.

3. ارایه فاکتور به هنگام خرید الزامی است. کاربران نیز توجه داشته باشند که فاکتور به منزله سند خرید قانونی تلقی شده و باید از فروشندگان فاکتور معتبر، درج کامل و دقیق کالای تحویل شده به همراه امضا و مهر فروشگاه مربوطه را دریافت کنند.

4. بر اساس تبصره 1 ماده سه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان مصوب سال 88 مجلس شورای اسلامی، فروش اجباری یک یا چند نوع کالا به همراه کالا یا خدمات دیگر ممنوع است.

5. به بهانه بهایی کمتر از مراکز ناشناخته خرید نکنید. همواره از مراکز معتبر خریداری کرده و از فروشنده ضمانتنامه معتبر و قابل استناد بخواهید.


تعداد معدودی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبرند/ ساده‌‌انگاری کار باعث زیان بسیاری شده است

فرشاد وکیل زاده در خصوص گسترش فروشگاه‌‌های اینترنتی در کشور چگونگی کسب اطلاع از اعتبار آنها برای خرید اظهار داشت: در حال حاضر بیش از هزار فروشگاه اینترنتی در کشور وجود دارد که تنها تعداد محدودی از آنها معتبر هستند.

وی تصریح کرد: مهمترین موردی که مردم باید در خرید از یک فروشگاه اینترنتی به آن توجه کنند این است که این فروشگاه مورد تایید چه سازمان یا مراکزی است؟ آیا مجوزهای لازم برای فعالیت از مراکز دولتی نظیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یا همان نماد اعتماد را دارد؟ آیا در اتحادیه مربوط به این صنف (اتحادیه صنف فناوران رایانه) عضو هست؟ آیا دارای نمایندگی از شرکتها و برندهای معتبر است؟ موسسان و مدیران آن چقدر شناخته شده و مورد تایید هستند؟ و در نهایت اعتبار برند فروشگاه که نشان‌دهنده عملکرد و مسئولیت پذیری آن می باشد.

وکیل زاده افزود: وقتی در جامعه از برندی به نیکی یاد شود نشان دهنده عملکرد آن برند بوده و این موضوع می تواند اعتمادزا باشد.

این مدیر فروشگاه اینترنتی گفت: متاسفانه این دیدگاه که راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار ساده و کم هزینه‌ای است، علاوه بر آنکه موجب ضرر و زیان صاحبان آنها شده، به دلیل عدم ارائه خدمات مناسب به مشتریان، موجب کاهش اعتماد و اطمینان مردم به فروشگاه‌های اینترنتی شده است.



 وی با بیان اینکه این مشکل با ورود شرکتهای بزرگ به این حوزه و به مرور زمان در حال برطرف شدن است، صرفه جویی در وقت و زمان، قیمتهای مناسب تر، تنوع، کسب اطلاعات کامل در مورد محصولات و امکان مقایسه آنها، دسترسی به بازار و امکانات موجود در پایتخت از  نقاط دور کشور و کمک به کاهش ترافیک و آلودگی هوا را از مزایای فروشگاه‌های اینترنتی برشمرد.

وکیل‌زاده خاطرنشان کرد: زمانی که یک نام تجاری یا برند بر اساس خدمات دهی مناسب در ذهن مشتریان شکل گرفت، این معیار مناسبی برای اعتماد به آن فروشگاه می باشد.

وی در این رابطه تجربه خود را مثال زد و گفت: علیرغم اینکه زمان زیادی از راه اندازی فروشگاه اینترنتی زنبیل نمی گذرد، اخیرا در بزرگترین نظرسنجی برند محبوب که به همت فراکسیون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مجلس شورای اسلامی و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان برگزار شد، زنبیل توانست در میان همه فروشگاههای اینترنتی رتبه دوم را کسب و تندیس سیمین برند محبوب را دریافت نماید.

وکیل زاده توضیح داد: بزرگترین مزیت این فروشگاه حفظ حقوق و تامین رضایت مصرف‌کنندگان است. در زنبیل مشتری اصل اول است و این موضوع تنها یک حرف و شعار نیست. ما در زنبیل با مشتریان خود زندگی می کنیم و حتی اگر متضرر شویم سعی می کنیم رضایت مشتریان خود را تامین کنیم.


شبکه ملی اطلاعات، مجوز ترکیبی و بیت‌کوین در اولویت مقررات گذاری در سال ۹۳

سعید مهدیون با اشاره به برنامه‌های اولویت‌دار معاونت تنظیم مقررات برای سال 93 اظهارداشت: با توجه به اینکه کلیات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده، موضوعات مرتبط با این شبکه از جمله محصولات محتوایی، نظام کنترل کیفی و تکالیف دستگاه‌ها باید تعیین شود.



معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی افزود: موضوع دیگر مجوزهای ترکیبی است که این مجوزها در حوزه اختیارات تنها یک دستگاه نیست و همکاری چند دستگاه را برای صدور یک مجوز می‌طلبد. وی ادامه داد: همچنین مقررات گذاری بیت‌کوین از دیگر اولویت‌های سال 93 است و بیت‌کوین یکی از پول‌های رایج در فضای مجازی است که مقررات مالی و حقوقی دارد.


جزئیات طرح ملی توسعه باند پهن همراه/ اپراتور مجازی موبایل راه اندازی می شود

صادق عباسی شاهکوه با اشاره به برنامه های مدنظر برای توسعه موبایل باند پهن اظهار داشت: عمر تکنولوژیها کوتاه شده و به سرعت تکنولوژی های جدید می آیند و به همین دلیل منطقی و به صرفه نیست که پروانه فعالیت ارائه دهندگان این خدمات، تکنولوژی محور باشد؛ براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حوزه توسعه فناوری باندپهن همراه و ثابت ارائه پروانه های این بخش را سرویس محور خواهد کرد.

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اولین برنامه در راستای طرح ملی باند پهن همراه را ارتقای اپراتورهای موجود عنوان کرد به نحوی که در پایان دوره حفاظت اپراتور سوم موبایل، شرایط فعالیت در نسل سوم موبایل برای اپراتورهای دیگر نیز فراهم شود البته این موضوع مشروط به شرایطی خواهد بود که کمیسیون تنظیم مقررات مصوب کرده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید یک سری مقدمات فراهم شود و اپراتورهای موجود لازم است در این خصوص همکاری داشته باشند، ادامه داد: در این زمینه به رومینگ ملی نیاز داریم؛ چرا که کشور کشش آن را ندارد که هر اپراتور در هر جایی بخواهد امکانات ایجاد کند؛ براین اساس اپراتورها باید بتوانند از امکانات یکدیگر در نقاط فاقد پوشش شبکه استفاده کنند.



عباسی عملیاتی شدن رومینگ ملی را پیش شرط ارتقای تکنولوژی باند پهن همراه عنوان کرد و گفت: برای مفهوم رقابت پذیری باید در زمینه نسل سوم و چهارم موبایل حداقل 3 اپراتور قابل قبول داشته باشیم.

معاون رگولاتوری با بیان اینکه در این زمینه در سال آینده به جمع بندی و تصمیم گیری نهایی خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: در این فضا برای اینکه رقابت را تشدید کنیم اپراتورهای مجازی موبایل به عنوان یک موتور رقابت فعال خواهند شد که بتوانند به مردم امکانات بیشتر بدهند که در این مسیر باید یک سری امور انجام دهیم. برای مثال باید تعرفه گذاری - شارژینگ - موبایل را یکسان سازی کنیم و سرویس نامبر پرتابیلیتی - تغییر اپراتور بدون نیاز به تغییر شماره - را فراهم کنیم.

وی بازنگری در ارائه سرویس وای فای را از جمله الزامات برای ورورد به نسل سوم و چهارم عنوان کرد و ادامه داد: در اپراتورهای نسل چهارم و سوم برای آفلود اطلاعات نیاز کاربران به فناوری وای فای احساس می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۲۱:۱۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
وزیر ارتباطات هم روزهای پایانی بهمن ماه صراحتا اعلام کرد که "قیمت اینترنت 20 درصد برای مردم ارزان شد"؛ در حالیکه هنوز هم این کاهش قیمت برای مردم اتفاق نیفتاده است.

حال که وزیر ارتباطات خود متوجه این کوتاهی از سوی شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت پرسرعت در ارائه سرویس‌های ارزان‌تر به مردم شده‌اند، نشستی را با مدیران شرکت‌های ارائه کننده سرویس‌های اینترنتی ترتیب داده است.
اقای وزیر از شما متشکریم.