ایلام/

آغاز عملیات اجرایی بزرگترین طرح آبخیزداری ایلام

عملیات اجرایی بزرگترین طرح آبخیزداری استان عصر دیروز به مناسبت هفته درختکاری در روستای بهارستان بخش چوار از توابع شهرستان ایلام آغاز شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ استاندار ایلام درباره اجرای این طرح گفت: خوشبختانه بارندگی های سال زراعی جاری در مناطق مختلف بخش چوار رضایت بخش و مناسب بوده که این وضعیت بهترین شرایط را برای انجام کارهای بزرگ و مهمی مانند طرح های آبخیزداری و حفظ خاک فراهم کرده است.
محمرضا مروارید افزود: بخش چوار در مجموع ظرفیت های بالایی در حوزه های مختلف دارد به عنوان مثال با ایجاد باغ و جنگل می توان این محل را به منطقه نمونه گردشگری تبدیل کرد.
مروارید یادآور شد: دولت تلاش می کند که مراحل جدید مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام در منطقه چوار بزودی راه اندازی شود که تحقق این موضوع کمک بزرگی به حل مشکل بیکاری جوانان این منطقه می کند.
وی گفت: چوار در مقایسه با دیگر بخش های استان استعداد و توان تبدیل شدن به شهرستان را دارد و به همین منظور قرار است نامه نگاری هایی با وزارت کشور انجام شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این آیین گفت: یکی از مشکل ها و موانع سد راه توسعه یافتگی استان موضوع و معضل کمبود آب است.
رضا احمدی افزود: توپوگرافی شدید و خشن در بسیاری از مناطق استان ایلام سبب شده تا مقدار و حجم آب کمتری ذخیره و جذب خاک شود.
وی در توضیح مشخصه های طرح آبخیزداری روستای بهارستان چوار بیان کرد: این طرح به گستره 46 هزار متر مکعب، در سطح 10 هزار هکتار عرصه طبیعی اجرا می شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام ادامه داد: میزان بارش در این منطقه بیش از 60 میلیون متر مکعب است که با اجرای این طرح می توان 18 میلیون متر مکعب آن را ذخیره کرد.
احمدی اعتبار اجرای این طرح را 142 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:  این طرح تا پایان سال 93 به بهره برداری می رسد.
بخش 12 هزار نفری چوار در فاصله 15 کیلومتری غرب شهر ایلام قرار دارد.
چوار از نظر منابع نفت و گاز و ثروت های طبیعی مانند جنگل و مرتع یکی از مناطق برخوردار استان ایلام است.
پالایشگاه گاز و مجتمع پتروشیمی ایلام در این بخش واقع شده اند./س
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.