مروری بر اخبار فناوری اطلاعات 18 اسفند؛

نحوه قطع دریافت پیامک‌های تبلیغاتی اعلام شد/ توصیه‌های پلیس فتا در آستانه تعطیلات نوروزی/تماس تصویری رایتل برقرار نشد

مكالمه ارزان قيمت بين الملل با سرويس پنج، برتری ایرانسل برای ششمین سال متوالی، توصیه‌های پلیس فتا در آستانه تعطیلات نوروزی، برقرار نشدن تماس تصویری رایتل و... از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات در روز 18 اسفند بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز یکشنبه 18 اسفند ماه را می‌توانید در ادامه بخوانید.





مكالمه ارزان قيمت بين الملل با سرويس پنج

مشتركين همراه اول مي توانند براي مكالمه ارزان و با كيفيت بين الملل، پيش از دو صفر، عدد ۵ را شماره گيري كنند. به گزارش اداره كل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، از اين پس همراه اولي ها مي توانند براي مكالمه ارزان قيمت و با كيفيت در تماس هاي خارجي، پيش از شماره گيري دو صفر، عدد «۵» را شماره گيري كنند.



از جمله ويژگي هاي اين سرويس مي توان به نرخ ارزانتر در مقايسه با ساير سرويس هاي مشابه، شماره گيري آسان و پرداخت هزينه به همراه قبض مشترك اشاره كرد. این گزارش می افزاید: هزينه ارسال پيامك به كليه مشتركين اپراتورهاي خارجي طرف قرارداد، ۱۴۰۰ ريال است. همچنين به هزينه مكالمه بين الملل، هزينه يك دقيقه مكالمه شهري افزوده مي شود.
مشتركين همراه اولي مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص مكالمات بين الملل، به پرتال اين اپراتور به نشانيwww.mci.ir مراجعه كنند.



بازی رایانه ای ماجراجویی وارد بازار گیم می شود

بازی رایانه‌ای سبک ماجراجویانه "سرزمین گمشده" که با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تولید شده، آماده عرضه به بازار گیم است. این بازی در سبک ماجرایی اشاره کلیک برای گروه سنی +7 طراحی شده است.



بازی رایانه ای سرزمین گمشده به مدیریت محمد علی وزیری و نویسندگی ابراهیم مسجدیان در شرکت فطرس پویا رایانه ساخته شده و برای پخش در بازار گیم آماده می شود.این بازی در 22 مرحله طراحی شده و کاربران در هر مرحله باید یک یا دو معمای طراحی شده را حل کنند تا بازی ادامه داشته باشد. ایده بازی رایانه ای سرزمین گمشده از بازی رایانه ای خارج از سرزمین گرفته شده است.


ایرانسل برای ششمین سال متوالی اپراتور برتر سال کشور شد

سه تندیس زرین پنجمین دوره جشنواره ستاره‌های فناوری ایران، به ایرانسل اهداء و این سرویس دهنده خدمات ارتباطی کشور، از نظر نوآوری، محبوبیت و ضریب نفوذ، به عنوان اپراتور برتر خدمات ارتباطی سال ۱۳۹۲ انتخاب و عنوان برترین عرضه کننده خدمات ارتباطی سال کشور، برای ششمین سال متوالی به ایرانسل اعطا شد.
 
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در مراسم اختتامیه و اهداء جوایز پنجمین دوره جشنواره ستاره‌های فناوری ایران که شامگاه روز شنبه، ۱۷ اسفندماه و با حضور جمع کثیری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ورزشکاران و هنرمندان کشورمان در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار شد، با رای هیئت داوران و براساس نتایج حاصل از اسناد، مدارک و نظرسنجی میدانی صورت گرفته و به سبب سرمایه گذاری متناسب، پوشش گسترده و عرضه گسترده ترین شبکه اینترنت همراه کشور، دستیابی به نرخ رشد بالا و عرضه خدمات نوین و ارزش افزوده همگام با روندهای جهانی، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، بعنوان برترین ارائه کننده خدمات مخابراتی در سال ۱۳۹۲ اعلام و نشان زرین محبوب‌ترین برند سال در بخش خدمات ارتباطی به ایرانسل اعطا شد.



هیئت داوران پنجمین دوره جشنواره ستاره های فناوری ایران، پس از بررسی های کارشناسی صورت گرفته و به جهت عرضه طیف وسیع و خلاقانه راهکارهای سازمانی، شناخته شدن بعنوان پیشتاز و راهبر در ارائه خدمات ارتباطی سازمانی، خدمات پشتیبانی حرفه ای و ایجاد روند جدیدی در بازار ارتباطات کشور، ستاره زرین نوآوری در بخش خدمات و راهکارهای خود را به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل اهدا کرد.
 
علاوه بر این، تندیس زرین بخش پرستیژ و ضریب نفوذ پنجمین دوره جشنواره ستاره های فناوری ایران، به سبب ایجاد برند و تجربه ای نو در صنعت ارتباطات و عرضه اولین محصول لاکچری در حوزه خدمات ارتباطی با عرضه سرویس و پشتیبانی متمایز و ممتاز، از سوی هیئت داوران این جشنواره به آی‌سیم ایرانسل اعطا شد.
 
اختتامیه جشنواره ستاره‌های فناوری ایران، با هدف معرفی برترین فعالیت‌ها، خدمات و کالاهای ارائه شده سال در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات، از سوی مرکز ICTAGE و با شعار «یادآوری و نمایش مجدد اعتبار فعالان حوزه فناوری ایران» هر ساله در اسفندماه برگزار می‌شود.


توصیه‌های پلیس فتا در آستانه تعطیلات نوروزی

رییس پلیس فتا استان قم در آستانه تعطیلات نوروزی گفت: شهروندان به هیچ وجه اطلاعات سفر خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارند، تا زمینه سوء استفاده سارقان فراهم نشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: رییس پلیس فتا استان قم با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروزی، گفت: لازم است شهروندان قبل از اعزام به سفر، به توصیه های پلیس توجه کرده و آن را مد نظر قرار دهند.
وی با اشاره به رد هرگونه درخواست از بلوتوث‌های ناشناس در مکان‌های عمومی، بیان کرد: شهروندان از قرار دادن تصاویر و فایل ها خصوصی بر روی دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل نظیر موبایل و لپ‌تاپ پرهیز کنند تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.



وی افزود: شهروندان در هنگام مکالمه با تلفن همراه در مکان‌های عمومی، از بیان اطلاعات مهم مالی و شخصی خود پرهیز کنند.
رییس پلیس فتا استان در زمینه استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، به شهروندان توصیه کرد: قبل از شروع کار با دستگاه  ATM، کیبورد و دهانه ورود کارت را بررسی کنند تا دستگاه عابر بانک مورد دستکاری و سوء استفاده قرار نگرفته باشد.


تماس تصویری رایتل برقرار نشد/ حل مشکل منوط به تصویب پیوست فرهنگی

وزارت ارتباطات اعلام کرده بود مشکل قطع تماس تصویری رایتل با تمهیداتی از جمله تعیین گروه‌های مخاطب مشخص و کدهای تصویری حل شده اما دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید این کار منوط به تصویب پیوست فرهنگی رایتل در شوراست.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود با هماهنگی با شورای عالی فضای مجازی مشکل تماس تصویری رایتل حل شده و قرار است این سرویس برای گروه‌های معین و با کدهای تصویری مشخص برقرار شود. محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در خصوص این وعده، گفت: گروهی در رابطه با پیوست فرهنگی مشغول کار هستند که پیوست فرهنگی باید در کمیسیون محتوای شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد و صحبت‌های قبلی عنوان شده در خصوص حل شدن این موضوع درست نیست.



دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که آیا تدوین پیوست فرهنگی مختص رایتل است یا به تمام سرویس‌دهنده‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات تأمین داده خواهد شد، گفت: ‌قاعدتا پیوست فرهنگی باید به صورت کلی و برای تمام سرویس‌دهنده‌ها تدوین شود و این کار حتما باید انجام شود اما فعلا به صورت موردی برای رایتل به دلیل نیاز به صورت سریع‌تر و با اولویت بیشتر تدوین خواهد شد.

وی تصریح کرد: کلیات پیوست فرهنگی پس از تصویب توسط شورای عالی فضای مجازی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ خواهد شد و رگولاتوری این الزامات را به اپراتور ابلاغ می‌‌کند. انتظاری در خصوص پیش‌بینی زمانی برای تدوین پیوست فرهنگی و برقراری مجدد تماس تصویری رایتل اظهار امیدواری کرد که تا پیش از پایان سال تماس تصویری اپراتور سوم برقرار شود.


طرح خرید و فروش از طریق گوشی‌ تلفن همراه خرداد ۹۳ بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل شاپرک با اشاره به افتتاح دو طرح مهم شاپرک در سال آینده، گفت: یکی از برنامه‌های ما بهره‌برداری از سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه(mobile payment) تا اواخر بهار سال آینده است.

سامان قطبی در مورد برنامه‌ها و طرح‌های جدید شاپرک برای سال آینده، اظهارداشت: تا اواخر بهار سال آینده سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه (mobile payment) راه‌اندازی می‌شود. وی افزود: البته برنامه ارائه شده به بانک مرکزی در ابتدا مورد اشکال بانک مرکزی قرار گرفت که با اصلاحات مدنظر،‌ تا یکی دو روز آینده مجددا به بانک مرکزی ارائه خواهد شد.

مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه با نهایی شدن چارچوب‌ها، امیدواریم تا اواخر بهار این طرح به بهره‌برداری برسد، در مورد ویژگی‌های کلی آن گفت: با راه‌اندازی این خدمات، با ایمنی و آسود‌گی خاطر بیشتر می‌تواند از خدمات بانکداری الکترونیکی از طریق گوشی تلفن همراه استفاده کنند.



وی با بیان اینکه تمام زوایای طرح به خوبی دیده شده است، افزود: نظار کارمزد و روش اجرا به طور کامل طراحی شده است. به گفته وی محصول دیگری هم در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که به دلیل اینکه هنوز نهایی نشده است، جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد. قطبی اظهارداشت: با راه‌اندازی این سیستم پرونده انتقال پول از طریق درگاه‌های خرید و فروش به شاپرک بسته و همه سیستم یکپارچه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه از زیرمجموعه‌های طرح کیف پول الکترونیکی (سپاس) است، گفت: قسمتی از (mobile payment) به سپاس مربوط می‌شود اما طرح ما مربوط به برای داد و ستدی است که نیاز به رجوع به بانک است.
مدیرعامل شاپرک افزود: به عنوان مثال فردی می‌خواهد از کیف پول الکترونیکی استفاده کرده و خرید و فروش انجام دهد،‌می‌تواند این کار را از طریق شاپرک انجام دهد.


کمیته بررسی فعالیت شوراهای موازی در حوزه فضای مجازی تشکیل می‌‌‌شود

شورای عالی فضای مجازی دستور تشکیل کمیته ای برای بررسی شورایهای موازی در حوزه فضای مجازی را صادر کرد. به گزارش خبرنگار مهر، اعضای شورای عالی فضای مجازی شب گذشته با تشکیل کمیته ای به منظور بررسی شوراهای موازی فعال در فضای مجازی و فناوری اطلاعات موافقت کردند.



بر این اساس، مقرر شد کمیته ای در مرکز ملی فضای مجازی فعالیت شوراهای عالی فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و انفورماتیک و موارد مربوط به فعالیت آنها را بررسی کرده و در نهایت تداخل امور و موازی کاری میان آنها را حذف و یا خود شوراها را در صورت صلاحید منحل کنند. سومین جلسه شورای فضای مجازی در دولت یازدهم با حضور حسن روحانی به عنوان رئیس این شورا و سران دیگر قوا همزمان با سالگرد تشکیل این شورا برگزار شد.

نحوه‎ فعالیت شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی و چگونگی دستور کار این شوراها در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و با تاکید بر اینکه شورای عالی فضای مجازی مرجع تصمیم گیری و سیاست‌گذاری در خصوص مسائل مربوط به فضای مجازی کشور است، مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت و شورای عالی فضای مجازی در خصوص اقدامات، دستور کارها و هم‌پوشانی تصمیم‌گیری‌ها در این شوراهای موازی بررسی‌های کارشناسانه را انجام دهند و تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح این روند به جلسات آینده شورای عالی فضای مجازی موکول شد.


مالکان تنها مسئولان قانونی سیم‌کارت هستند

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اعلام کرد: مسئولیت سیم‌کارت‌های تلفن‌همراه با خریداری است که سیم‌کارت به نام وی ثبت شده است. به گزارش سرویس فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسن رضوانی در این باره گفت: به دلیل مجاز بودن خرید 10 سیم‌کارت از هر اپراتور، برخی از افراد اقدام به خرید سیم‌کارت کرده و آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهند که درصورت هرگونه سوء استفاده از این سیم‌کارت‌ها، مسئولیت آن با خریدار است.



وی با تاکید بر اینکه فروشندگان سیم‌کارت نیز باید در احراز هویت خریداران دقت کنند تصریح کرد: مالکان درصورت انتقال سیم‌کارت به شخص دیگر باید در دفاتر خدمات ارتباطی یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت تغییر مالکیت را به نام مالک جدید ثبت کنند.



نحوه قطع دریافت پیامک‌های تبلیغاتی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری دانشجو، با نزدیک شدن به روزهای آخر سال، بازار پیامک‌های تبلیغاتی گرم شده و مشترکان تلفن همراه شاهد ارسال روزانه این پیامک‌ها از سوی شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف هستند که  در بسیاری از موارد نارضایتی مشترکان را به همراه دارد.
 
حسن رضوانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه افزایش حجم پیامک‌های تبلیغاتی در آستانه نوروز طبیعی است، اظهار داشت: ارسال پیامک‌های تبلیغاتی که از کانال شرکت‌های دارای مجوز ارسال پیامک صورت می گیرد غیرقانونی نیست و با توجه به نزدیک شدن به نوروز 93 و تب و تاب خرید مردم، افزایش حجم این پیامک‌ها طبیعی است.
 
وی با بیان اینکه برای تمایل به دریافت و عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی بارها از مشترکان موبایل نظرخواهی صورت گرفته است، ادامه داد: براساس این نظرخواهی ها تنها 10 درصد مشترکان تمایلی به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی نداشته اند و مابقی نظری در این زمینه ارائه نکرده اند که این به معنای رضایت مشترکان از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی است.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: مشترکان موبایل برای قطع دریافت پیامک‌های تبلیغاتی می توانند عدد «1» را به شماره 8999 ارسال کنند تا پیامکهای تبلیغاتی که ناخواسته دریافت می کنند برایشان ارسال نشود.
 
وی تصریح کرد: با ارسال این عدد به سامانه پیامکی، تنها پیامکهای تبلیغاتی قطع خواهد شد و مشترکان می توانند همچنان پیامک‌های اطلاع رسانی را دریافت کنند.
 
سال گذشته سامانه پیامکی 10001314 برای رسیدگی به شکایات مشترکان تلفن همراه در حوزه پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه نیز راه اندازی شد که براساس اعلام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در یک سال اخیر 13 هزار شکایت مردمی به این سامانه ارسال شده است.


رییس پلیس فتا خراسان شمالی نسبت به تبلیغ تورهای مسافرتی ارزان قیمت هشدار داد

رییس پلیس فتا خراسان شمالی گفت: طی بررسی‌های به عمل آمده، تبلیغ تورهای مسافرتی ارزان قیمت در فضای مجازی تنها پوششی برای کلاهبرداری از مسافران نوروزی است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان شمالی سرگرد سهیل خاکشور اظهار کرد: طی رصد و پایش فضای مجازی، عده‌ای سودجو با راه‌اندازی صفحات و سایت‌های جعلی در فضای اینترنت اقدام به تبلیغ تورهای ارزان قیمت داخلی و خارجی می‌کنند.

وی افزود: این کلاهبرداران با ارائه قیمت‌های بسیار پایین، سعی در جلب اعتماد شهروندان کرده و افراد را ترغیب می‌کنند تا از خدمات آنان بهره‌مند شوند اما غافل از اینکه بررسی‌ها نشان داده است که این تورهای ارزان قیمت تنها پوششی برای کلاهبرداری از مسافران نوروزی است.

خاکشور خاطرنشان کرد: مردم برای استفاده از تورهای مسافرتی که توسط شرکت‌ها در اینترنت تبلیغ می‌کنند، دقت کرده تا فریب کلاهبرداران اینترنتی که نسبت به ایجاد سایت تورهای مسافرتی دروغین در فضای مجازی می نمایند را نخورند.

وی ادامه داد: افراد در صورت مشکوک شدن به این صفحات با پلیس فتا خراسان شمالی به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir بخش "تماس با ما" ارتباط برقرار کرده و موارد را گزارش دهند.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار