تنگه‌ی بهرام چوبینه، اثری ساسانی در ایلام

تنگه بهرام چوبینه به عنوان شکارگاه ییلاقی بهرام چوبین پذیرای گردشگران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،منطقه ایلام، تنگه بلند و زیبای " بهرام چوبینه " در فاصله‌ی هفت کیلومتری شهر تاریخی دره‌شهر و در مسیر دره‌شهر به پلدختر قرار دارد و به اقامتگاه ییلاقی بهرام چوبینه - سردار ساسانی - معروف است.

این تنگه علاوه بر زیبایی‌های وصف‌ناپذیر طبیعی که در خود جای داده است، دارای آثار قلعه‌ای بزرگ و آب‌انبارهای تراشیده از سنگ است که این آثار مربوط به دوره‌ی ساسانی است.

این تنگه‌ی کم‌عرض و بسیار مرتفع که شکارگاه بهرام چوبینه بوده است، دارای آثار ارزنده‌ای در قسمت ورودی، پیشانی و ارتفاعات است ازجمله آثار به‌جای مانده از این قلعه که از سنگ و گچ ساخته شده است، دیواره‌ها‌ی سنگی و آب‌انبار آن است.

این تنگه و قلعه‌ی آن، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و آثار پلکان‌های سنگی بر دیوارهای سنگی و نقاط صعب‌ العبور داخل تنگه، وجود چهار آبشار انبار که در صخره‌های سخت تراشیده و وجود آب آشامیدنی در داخل آن‌ها حاکی از توجه و اهمیت به این منطقه در طول دوران تاریخی دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

این تنگه در ایام بهار، ایرانگردان و علاقمندان به آثار تاریخی و طبیعی را به‌ سوی خود جذب می‌کند و یکی از تنگه‌های افسانه‌ای به‌شمار می‌آید. این تنگه در شهر تاریخی دره‌شهر قرار دارد که اهمیت آن تا حدی است که مورخان و تاریخ‌ نگاران آن را به‌ نام اولین شهر تاریخی دوره‌ی ساسانی نامیده‌اند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: تنگه ، چوبینه ، ساسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.