خنک نگه داشتن پوست "دشمن خارش" است

خارش می‌تواند ریشه عصبی داشته باشد برخی خارش‌ها در حیطه بیماری‌های پوست و مو بسیار مرتبط با مسائل روحی و روانی هستند و به همین علت به آن‌ها "درماتیت‌های عصبی" می‌گویند.

دکترمحمدعلی نیلفروش‌زاده متخصص پوست و مو زیبایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دلایل متعددی برای "خارش پوست" وجود دارد برخی ازآن‌ها مربوط به بیماری‌های پوستی است و برخی مربوط به بیماری‌های عمومی مثل: "هپاتیتC "، "بیماریهای انسداد کبد"، "نارسایی کلیه"، کم کاری یا پرکاری تیروئید، کم خونی، پرخونی، برخی سرطان‌های خونی، سرطان‌های داخلی، انگل‌های روده‌ای، ام اس وبرخی ازبیماری‌های اعصاب و روان است.

وی افزود: بیش‌ترخارش‌ها با گرما تشدید می‌شوند همچنین استرس، اضطراب و ترس نیز می‌تواند خارش را تشدید نماید.

اکثرخارش‌ها شب هنگام، زمانی که فرد ازکارو فعالیت روزانه فارغ می‌شود، تشدید می‌شوند که "کانال گوش خارجی" و سوراخ بینی از نواحی مستعد خارش محسوب می‌شوند.

دکتر نیلفروش زاده تصریح کرد: در برخی موارد "کهیر"علت اصلی خارش و آلرژی است.

کهیر می‌تواند به دلیل مصرف یک دارو یا غذای خاص یا به دلیل برخی عفونت‌ها باشد گاهی "حساسیت پوستی" به برخی مواد موجب خارش‌های شدید می‌شود مثلاً بعضی افراد با مصرف "اسپری ضدعرق" و خوش بو کننده زیربغل، دچار حساسیت می‌شود.

وی دررابطه با درمان این مشکل خاطرنشان کرد: قدم اول درمان، تشخیص علت خارش است و بدون این امر، درمان بسیار مشکل است.اما برخی اقدامات وجود دارند که می‌تواند به تخفیف خارش کمک کنند.
مثلاً خنک نگه‌داشتن محیط و پرهیز ازجامه داغ و لباس پشمی خشکی پوست هم یکی از علل مهم خارش است.

لذا در بیمارانی که از خشکی پوست رنج می‌برند چرب و مرطوب نگه داشتن پوست برای تخفیف خارش اهمیت بسیار دارد. 

در افراد مسن، خشکی یک علت مهم و شایع است که باید مراقب استفاده از شوینده‌های نامناسب پوست و استحمام مکرر که باعث خشکی پوست می‌شوند، باشند و مرتب از کرم مرطوب کننده استفاده نمایند.

انتهای پیام/

برچسب ها: خشکی ، پوست ، حساسیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار